«Ett sekund om gangen» av Sofia Nordin

image_previewBokas tittel og forfatter
«Ett sekund om gangen» av Sofia Nordin.

Bokas særtrekk og handling
I den svenske dystopiske ungdomsromanen og overlevelsesthrilleren «Ett sekund om gangen» blir vi kjent med 13 år gamle Hedvig. Vi møter henne på vei ned trappen fra leiligheten hun bor i. Hun løper, hun flykter. Familien er død. Alle ble rammet av en underlig feber som ikke gikk over. Alle andre hun kjenner er også døde. Det ligger lik i gatene, i oppkjørselene, i husene. Veiene er fulle av bilvrak. Verden er tom og død, Hedvig ser ut til å være den eneste gjenlevende. Vi følger henne, ett sekund om gangen, i kampen for å overleve, i forsøket på å fordøye det vanvittige som har skjedd og mens hun tar indre psykologiske oppgjør med ting fra fortid og eget selvbilde.

Boka er den første i en planlagt trilogi. Romanen er nominert til Nordisk Råds Barne- og Ungdomslitterturpris 2014.

Utvalgt sitat fra boka
«Jeg flykter, farer ned trappene selv om det ikke er noen som kan jage meg.

Det er faktisk ingen. Alle er døde.

Mamma er død. Pappa er død. Lillebroren min Ludvig er død. Og sannsynligvis alle andre også.

Strømmen er borte, og det er så mørkt i trappeoppgangen at jeg ikke ser hvor jeg setter føttene, men jeg løper likevel, bort. Skrittene gjaller mot veggene.

Din feil, gjaller de. Din feil. Nei, stopp.

Jeg burde bli værende i leiligheten. Jeg burde ta med meg mat og vann, men det klarer jeg ikke. Jeg vil ikke ha med meg noe hjemmefra. Ingenting som har vært i samme leilighet som den døde familien min. Som om dødsfallene deres har smittet over på tingene våre.

Jeg vil komme meg bort herfra, og så vil jeg ta av meg alle klærne og vaske meg og vaske meg til det ikke er et eneste støvkorn på hele meg som har rørt ved all denne døden.»

Min vurdering
For de som har fulgt bloggen min en stund kommer det ikke som noen overraskelse at dystopi faller i smak hos meg. Det er min favorittsjanger. Nå finnes det selvsagt både gode og mindre gode bøker innenfor denne sjangeren, som alle andre, så litt spent er jeg jo når jeg begynner på en ny dystopisk lesereise.

Etter å ha vært igjennom endel ganske dramatiske og actionpregede dystopiske bøker og TV-serier det siste halve året, var det en overgang å begynne på «Ett sekund av gangen». Joda, den er dramatisk på den måten at den handler om menneskehetens undergang i form av en sykdom av globale proporsjoner, men bokas språk og fortellerstil er behagelig dempet og ettertenksom. Alt av ytre action har skjedd før boka begynner, alle har allerede dødd, dramaet har allerede utspilt seg. Vi er kun vitne til etterdønningene og restene av katastrofen, gjennom Hedvigs ferd ut i en allerede stille og død verden.

Bokas nerve ligger i beskrivelsene av det som skjer i Hedvigs indre, i følelser, i tanker – ja, i psyken. Gjennom henne får vi i glimt vite hva som skjedde før alle døde. Vi møter henne som livredd pleier av sin syke familie, hjelpesløs i møte med en feber medisiner ikke biter på, vi møter henne som skoleelev og bestevenninne, og skjønner etterhvert at venninneforholdet ikke alltid var så bra som man gjerne regner med at bestevenninneforhold er. Vi møter ei helt vanlig svensk jente som sliter med selvtillit og selvbilde, og som gjennom den situasjonen hun plutselig, ufrivillig, er kastet inn i, må hente frem resurser og utfordre seg selv på hva hun kan mestre for å overleve.

Sofia Nordin har skrevet en vakker, sår og sterk ungdomsroman, som byr på et innsiktsfullt psykologisk portrett av ei ung jente. Boka skildrer også en rørende ferd inn i puberteten. Det er tøft nok å være tenåring i en tettbefolket verden, men hva når man er helt alene? Hva skal man med drifter, hormoner, utvikling og drømmer, når det ikke er noen å dele dem med? Når man ikke har en alminnelig fremtid foran seg? Hva skal man med forelskelse og kjærlighet, når det ikke er noen igjen å elske?

Jeg støtter nominasjonen av denne boka til Nordisk Råds Barne- og Ungdomslitteraturpris 2014.

Fakta

Nordin_Sofia_10

Forfatter Sofia Nordin fotografert av Viktor Gårdsäter.

(Tusen takk til forlaget for anmeldereksemplaret!)

Forlag: Mangschou Forlag
ISBN: 978-82-8238-091-1

bokvrimmelB

7 thoughts on “«Ett sekund om gangen» av Sofia Nordin

  1. Tine sier:

    Så kjekt å lese omtalen din av denne boken. Jeg har også lest og skrevet om den i helgen, og er enig med deg, denne gangen heier jeg på svenskene 🙂

    • Belinda sier:

      Så gøy at vi har lest boka nesten på likt. Da skal jeg ta en tur innom bloggen din i et ledig øyeblikk å lese anmeldelsen din. 🙂

  2. astridterese sier:

    Denne hørtes både fin og sår ut. Jeg liker også dystopier, men har lest mange som er veldig like hverandre synes jeg. Denne hørtes imidlertid annerledes ut så den setter jeg på listen 🙂

    • Belinda sier:

      Høres kanskje rart ut å kalle en dystopi der menneskeheten dør for fin, men det er akkurat det den er. Det er noe med språket i denne romanen som hever den flere hakk opp fra dystopien slik vi kjenner den. Kjempehyggelig at du har lyst til å lese den, astridterese – nyt den den når lesetiden er inne. 🙂

  3. bjorgmi sier:

    Eg likte og denne veldig godt. Ho er annleis enn andre dystopiar, det er eg heilt einig i. Eg synest det er spesielt interessant korleis Hedvig og ho andre (eg hugser ikkje kva ho heiter i farta) tenker så forskjellig om å tenke fram og tilbake. Det er som om det er to måtar å takle tragedien på. Eg blei sittande igjen og lure på om eg var ein Hedvig-type eller ho eg ikkje hugser namnet på-type.

    • Belinda sier:

      Hei, Bjørg! Ella heter hun du ikke husker navnet på. Ja, gjorde meg opp noen tanker rundt dette jeg også. Spennende å se forskjellene, og samtidig hvordan de får disse forskjellene til å fungere sammen med katastrofen som bakteppe. 🙂

  4. […] Amund i panelet på Nordisk Barnebokkonferanse 2015 – om mørke stemmer i ungdomslitteraturen – på Sølvberget i Stavanger.  I panelet ordstyrer Terje Torkildsen og de svenske forfatterne Per Nilsson og Sofia Nordin. […]

Kommentarer er stengt.