Eldorado: Litteraturens nye storstue?

SAM_0759

Eldorado 21.08.13: Ombygging pågår.

Torggata 9, Oslo. Fra 1891 og frem til i dag har denne adressen huset alt fra forretningslokaler og varietéteater, til konsertlokale og kino. 12. september 2013 åpnes dørene til et nytt Eldorado: Nordens største bokhandel.

21. august var jeg så heldig å få være med på en omvisning på Eldorado. Stedet er i skrivende stund fremdeles å regne som byggeplass, men annen etasje begynner å ta mer form.

Eldorado blir en uavhengig bokhandel. Altså en bokhandel som ikke er tilknyttet et spesifikt forlag eller som tilhører en spesifikk kjede. Dette er forholdsvis uvanlig på det norske bokmarkedet pr. i dag. Originaliteten slutter forøvrig ikke der. Eldorados bokhyller vil også være organisert på en spesiell måte. Bøkene blir ikke sortert etter tema eller sjanger, men etter hvilket forlag de er utgitt på. Hvert forlag vil  ha sitt eget hjørne av bokhandelen, sine egne hyller å fylle, slik at man enkelt får oversikten over hvilke titler de forskjellige aktørene tilbyr. På mange måter kommer Eldorado til å minne mer om en permanent bokmesse, enn en tradisjonell bokhandel.

Dette blir ikke en bokhandel kun for bestselgerne, men også for de smalere titlene, de små funklende bokskattene som ikke får så mye oppmerksomhet. Her skal kjendisforfatterne og de ukjente, norske og utenlandske ordkunstnere, debutantene, de obskure skribentene, poetene, barnebokforfatterne og sakprosaens forskjellige penner (for å nevne noen) få stå side om side – likeverdige og like tilgjengelige.

I tillegg til bokhandel, vil Torggata 9 inneholde fire litteraturscener og en café. I bokhandelens bakgård kommer rockekokk Mona Halvorsen til å åpne ny restaurant. Den skal, såvidt jeg vet, hete «Aye! Aye!» og ha et konsept som minner om en «american diner».

Etter besøket på Eldorado kan jeg underskrive på at Monas mat er god og noe å se frem til å få smake på. Hennes cateringfirma, Stunt Squad, serverte nemlig tapas til oss etter omvisningen. La meg si det slik: Mmmmm.

Jeg tror at Eldorado vil bli et spennende og positivt tilskudd til Oslos bokbransje. Det virker som om bokhandelen blir et senter for litterære opplevelser, hygge, nytelse, oppdagelser og inspirasjon.

Jeg gleder meg til de åpner!

SAM_0754

Trappen opp til annen etasje.

SAM_0755

Takvindu slipper lys inn.

SAM_0757

Utsnitt fra annen etasje. Pax forlag har allerede fylt noen av sine hyller.

SAM_0756

Annen etasje begynner å ta form. Bokhyller er på plass.

SAM_0747

Taklamper og bokhyller er ferdig montert. I forkant ligger noen av høstens utgivelser fra Pax forlag og Spartacus forlag.

bokvrimmelB

10 thoughts on “Eldorado: Litteraturens nye storstue?

  1. Anita Ness sier:

    Håper å få omvisning her unde Bokbloggertreffet.:) Artig med stor ny bokhandel.:)

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Ja, det må du få med deg! Da har jo Eldorado nettopp åpnet også. Lurer på om jeg skal være med en gang til. Det er jo noe helt annet å få omvisning der når det er helt ferdig. Får se om det passer. 🙂

  2. Jeg er sjeldent i Oslo, selv om det ikke er så langt unna, nå får jeg endelig en god grunn til å reise dit(Bokbloggertreffet er en selvsagt grunn til å reise dit, så den telles liksom ikke) 😉 Utrolig flott rapport, Belinda! Det høres ut som et veldig spennende prosjekt!

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Takk skal du ha, Mari! Kjempespennende prosjekt er det. Veldig nytenkende. Absolutt en ny god grunn for å ta seg en Oslo-tur! Det skal jo være omvinsing på Eldorado, for bokbloggere, kvelden før treffet. Du har fått med deg det? Vi sees på treffet! 🙂

  3. WOW!
    Kjempespennene!!! 🙂

    Hvis/NÅR jeg en gang kommer på besøk hos deg, da må du ta meg med til dette spennende stedet! 😉

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Ja, det er det virkelig! Er ikke lenge til de åpner nå. 12. september skal det være klart der. Gleder meg masse til det! 🙂

      Ja, det hadde vært hyggelig, Marianne! 🙂

  4. Dez sier:

    Oi, dette har gått meg hus forbi – så spennende! Gleder meg skikkelig til åpningen – dette er velkomment : )

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Ja, dette tror jeg virkelig blir kjempeflott når det åpner. Ikke lenge igjen nå. Bare å glede oss! 🙂

  5. Ser allerede for meg at jeg vandrer der:) Høres ut som en flott bokhandel. Kjempefint innlegg!:)

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Har ikke fått vært der etter at de åpnet, så jeg har litt samme opplevelse som deg – at jeg ser for meg at jeg vandrer rundt der. Det er jo virkelig et bokelsermekka! Gleder meg til å få set helt ferdig! Takk skal du ha! 🙂

Kommentarer er stengt.