Høstens bøker 2013: Silke forlag

I forkant av hver bokhøst kommer jeg til å presentere bokutgivelser jeg ser frem til og boktitler jeg er litt ekstra nysgjerrig på av høstens utgivelser.  Jeg kommer til å ta for meg titler fra et og et forlag, og presentasjonene legges ut etterhvert som forlagenes høstkataloger/høstlister blir tilgjengelige. Så langt har jeg planlagt bokpresentasjoner fra 14 forlag. Denne gangen skal jeg snakke litt om bøker fra Silke forlag.

silkeSilke forlag er et av Norges yngste forlag. Det så dagens lys i 2009. Forlaget har en markant kvinneprofil og tilbyr bøker spesielt beregnet på kvinner, om temaer kvinner er spesielt opptatt av.

Silke er valgt til forlagets navn fordi silken er som kvinner: Den kommer i mange farger, kvaliteter og fasonger. Silke er eksotisk, spennende, frekt, eksklusivt, mykt, naturlig, feminint, sensuelt, fargerikt, vakkert og slitesterkt.

Forlaget tilbyr norsk og oversatt skjønnlitteratur, samt noe sakprosa.

Siden Silke forlag er et forholdsvis lite forlag, som ikke utgir kjempemange nye bøker hver sesong, har jeg valgt å gjøre presentasjonen litt annerledes enn vanlig. Jeg kommer til å snakke litt om en av høstens titler fra forlaget, og deretter to titler fra deres backlist. Det er bøker jeg selv har, og som står på leselisten min for høsten.

310394f09c4715bf215589502cf439bdfc4b679775f52fb7b11e8bb9
«Før flommen tar oss» av tidligere journalist og utviklingsanalytiker Helena Thorfinn er basert på Thorfinns egne erfaringer fra Dhaka, Bangladesh.  Som hovedpersonen, Sofia, har forfatteren jobbet på den svenske ambassaden i Dhaka, og opplevd kulturen, fattigdommen og problemene på nært hold.

I romanen drar svenske Sofia til Bangladesh med mannen Janne og to barn. Hun har fått jobb på Sveriges ambassade i hovedstaden Dhaka og ser frem til å bo noen år utenlands. Men møte med det nye landet blir veldig annerledes enn forventet. Menneskemylderet, den uendelige fattigdommen, korrupsjonen og urettferdigheten tærer og setter dype, vonde spor.

Samtidig, på landsbygda i Bangladesh, møter vi to jenter på rømmen. De har sett sin søster bli brent til døde av ektemann og svigermor, uten at noen i landsbyen reagerte. De skjønner at en lignende skjebne like gjerne kan vente dem. De drar til Dhaka med håp om et nytt og bedre liv. De ender opp i Sofia og Jannes hus. To kulturer møtes. Kan verden endres, før flommen tar dem?

Boka beskrives som en sterk fortelling om livskraft og håp. Den skal gi et komplekst og realistisk bilde av bistandsarbeidernes priviligerte eksilliv og de lokale kvinnenes totale forsvarsløshet.

Boka er allerede i salg.

timthumb.php
Den engelske språklæreren og forfatteren Penny Hancock har skrevet den psykologiske thrilleren «Du tilhører meg». Boka kom ut tidligere i år.

Romanen introduserer oss for sangpedagogen Sonia, som bor ved bredden av Themsen, i London.. Hun er gift med en lege og har en voksen datter. Utad virker hun avbalansert og veltilpass, men på innsiden er det kaos.

En dag ringer det på døren. Det er en ung mann, Jez, som spør om å få låne en sjelden LP-plate. Jez minner Sonia om Seb, en mann fra fortiden som hun gjorde alt for å få, og det brister for henne. Jez og Seb flyter sammen til en i hennes forvirrede sinn og hun nekter i gi slipp på den unge mannen. Han tilhører henne. For alltid.

Umiddelbart gir denne boka meg assosisjoner til en roman fra 1963, «Samleren» av John Fowles. Der er det en mann som kidnapper en ung kvinne og holder henne fanget fordi han er betatt av hennes skjønnhet. Hun blir kronen på verket, samlingen hans av usedvanlig vakre gjenstander. Dette er en bok jeg husker jeg likte godt da jeg leste den – så jeg er naturlig nok nysgjerrig på Hancocks roman.

Boka beskrives som en nifs og altoppslukende debut det er vanskelig å legge fra seg.

Romanen kommer ut i pocketformat i høst.

julebrev
«Julebrevpikene» kom ut før jul i fjor. Den er skrevet av norske Karin Bjørseth Persen som er oppvokst i Trøndelag og bosatt i Finnmark. Forfatteren er opprinnelig norsklærer.

I romanen møter vi Magnhild som mottar det tradisjonelle julebrevet fra sin søster Magdalena. Brevet er fylt av skryt og løgner, alt for å opprettholde den sukkersøte, perfekte fasaden. Søsteren lyver til og med på seg en julefeiring hjemme hos Magnhild i Bjørkvik, i Finnmark. Magnhild blir mektig provosert og samler venninnegjengen. De danner en motstandsbevegelse som bestemmer seg for å skrive ærlige julebrev. Og de stanser ikke der. Jentene skriver fem ærlige lesebrev til lokalavisen, og plutselig har de satt i gang et ærlighetsopprør som sprer seg som ild i tørt gress over det ganske land. Jentene høster både harme og sympati, og ender opp i aviser og på TV.

Den lille bygda Bjørkvik, blir plutselig senter for oppmerksomhet fra ymse media og det totale kaos bryter ut i ei bygde der ingenting lenger er som før.

«Julebrevpikene» beskrives som en sarkastisk og morsom roman om venninner, søsterforhold og kvinners opprør mot det perfekte livet.

Romanen kommer ut i pocketformat i høst.

Neste forlag ut vil være Bazar forlag.

bokvrimmelB

 

Legg igjen en kommentar

