Boklansering: «Dronningens løfte» av Margit Walsø

SAM_0714
(Boka «Dronningens løfte» prydet festlokalet lanseringskvelden.)

På mandag (19.08.13) deltok jeg på lanseringen av den historiske romanen «Dronningens løfte» av Margit Walsø. Arrangementet  ble holdt av Schibsted forlag, i forlagets lokaler. Det var en meget hyggelig kveld.

SAM_0713  SAM_0729
(Bildet til venstre: Schibsted forlag. Bilde til høyre: Lanseringsfest for «Dronningens løfte».)

Kveldens hedersgjest, Margit Walsø, debuterte som forfatter allerede i 2007, med en annen historisk roman: «Kjære Voltaire».

Walsø kommer fra Sunndalsøra på Sunnmøre, men bor for tiden i Oslo. Hun har bakgrunn fra forlagsbransjen og er direktør i NORLA (Norwegian Literature Abroad).

Hun begynte så smått med forarbeidet til «Dronningens løfte» for 5 år siden. Og nå er boka endelig ferdig og klar for å møte sine lesere.

SAM_0719  SAM_0724
(Bilde til venstre: Forfatter Margit Walsø og informasjonssjef i Schibsted Anne Iversen. Bilde til høyre: Margit Walsø leser fra sin bok.)

Det var satt av godt med tid til taler og samtale med forfatteren. Informasjonssjef Anne Iversen startet kveldens program med et lite bokbad med forfatteren. De snakket litt om hva boka handler om, arbeidet med den og hvor ideen til historien kom fra.

Walsø ble svært inspirert første gang hun så Sophia Coppolas «Marie Antoinette» fra 2006. Filmen slutter idet den franske revolusjonen virkelig blusser opp, og Walsø ble nysgjerrig på hva som hendte etterpå. Altså mellom filmens slutt (der den franske revolusjonen begynner) og den franske kongefamiliens slutt (henrettelsene).

Hun fant den fantastiske historiske skatten som er livsverket til den finske historikeren Alma Söderhjelm (1870-1949). Alma var ekspert på den franske revolusjonen, den franske kongefamilien og historien om og rundt dronning Marie Antoinette (1755-1793).

Romanen «Dronningens løfte» har blitt en historie om begge disse kvinnene, dronningen og historikeren. Det er også en historie om den mannen som binder dem sammen, svenske Axel von Fersen. Han var en god venn av dronningen. De skrev trofast brev til hverandre livet ut. Og det er disse brevene som er en viktig del av historikeren Almas forskning og kilder.

Margit Walsø leste et utdrag fra sin bok. Mitt førsteinntrykk er at språket i boka er særdeles vakkert. Det virker som om forfatteren er god på skildring av omgivelser, atmosfære og personer, og at hun evner å pensle frem det store bildet ved å trekke frem enkelte velvalgte detaljer. At hun beskriver det store med det lille.

Forfatterens redaktør sa noen ord om samarbeidet forfatter og redaktør i mellom, og lot oss få vite litt om hvordan arbeidsprosessen hadde vært.

Avslutningsvis holdt forfatterens mann en tale hvor han snakket litt om hvordan det er å være samboer med en forfatter. Han delte små hverdagsøyeblikk med oss og fortalte litt om de flotte reisene familien hadde hatt, til Frankrike, som en del av researchen rundt skrivingen av «Dronningens løfte». Det var en lun, til tider rørende og meget verdig tale.

SAM_0728 SAM_0745
Jeg var så heldig å sikre meg et eksemplar av romanen før kvelden var over. Margit Walsø signerte boken og skrev en hilsen til meg. Tusen takk for det! Og en takk til forlaget for invitasjonen. Det var en svært vellykket og hyggelig kveld!

Jeg ønsker Margit Walsø all mulig lykke til med sin roman nummer to, og gleder meg til å lese boken! 🙂

bokvrimmelB

11 thoughts on “Boklansering: «Dronningens løfte» av Margit Walsø

  1. Dette hadde jeg så utrolig lyst til å få med meg, men det kom noe i veien. Håper vi sees på andre, fremtidige lanseringer senere i høst, Belinda. Interessant innlegg 🙂 Boken har jeg lyst til å lese.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Så synd at du ikke fikk det til. Men sånn er det jo desverre enkelte ganger. Ja, det hadde vært hyggelig om vi traff på hverandre, Elin. Det er jo så trivelig på slike arrangementer, og ennå koseligere er det å se et kjent fjes. Takk skal du ha, tror absolutt at boken er lesverdig. Har sett at den har fått gode kritikker allerede. Ser frem til å lese den! 🙂

  2. Hadde veldig lyst til å få med meg dette jeg også, men det ble i lengste laget å reise helt fra Bergen. Du har skrevet et veldig fint innlegg og du kan glede deg til boken,den er like vakker inni som utenpå( Jada,litt klisèaktig men,,)

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Det skjønner jeg blir litt i lengste laget for et arrangements skyld, ja. Får håpe at det passer for deg en annen gang, når en annen spennende boktittel lanseres. Tusen takk skal du ha! Et par av talerne refererte faktisk til din flotte omtale av boken under lanseringsfesten. Så du var på en måte representert likevel. Gleder meg virkelig til å ta fatt på denne! 🙂

  3. Isabella sier:

    Heldig som kan delta på sånne fine arrangementer!:) Har veldig lyst å få lest boken siden den virker både interessant og fin. Kos deg med din bok! Takk for fint innlegg!

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Ja, det er kjempekoselig at jeg får lov til å være med på disse arrangementene. De pleier å være veldig hyggelige. Føler meg litt heldig jeg også! Jeg skal kose meg med boka, takk skal du ha! Håper du vil like den om du velger å lese den. Veldig trivelig at du satte pris på innlegget også! 🙂

  4. Jeg skulle gjerne ha vært med på denne boklanseringen selv, men man får ikke med seg alt, dessverre. Jeg skal i alle fall helt klart lese boka!

    For øvrig veldig hyggelig å hilse på deg i dag under pressekonferansen til Spartacus og Pax! Og nå er jeg selvsagt også følger av bloggen din, som ser helt super ut!

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Sånn er det desverre, ja. Vi når ikke over alt. Det er jo så mye som skjer nå når høsten så smått begynner å sette inn også. Kos deg masse med boka!

      Ja, det var kjempehyggelig! Takk for ros og takk for at du vil følge bloggen! Veldig koselig! 🙂

Legg igjen en kommentar

