2 kjappe: Godnatthistorier og fantasy for de minste

«Godnatthistorier for seksåringen» av Rigmor Dina Farstad (red.):
I denne boka har bibliotekar Rigmor Dina Farstad samlet ti historier fra forskjellige norske forfattere, som for eksempel Tor Åge Bringsværd, Thore Hansen, Alf Prøysen og Gro Dahle. Selv om boken heter «Godnatthistorier for seksåringen» vil jeg si at historiene i boka passer for både litt yngre og litt eldre barn også.

I boka treffer vi blant annet ei jente som endrer ordenes betydning, en liten hvalp som bare sier mjau, en hare som savner bestevennen sin, ei spretten sirkusku og en myggfamilie. Historiene er lekne, morsomme og fantasifulle. Ja, det finnes til og med et skikkelig lærerikt innslag, om nesen og luktesansen.

Historiene oppleves som språklig spenstige og har ofte en overraskende utvikling. Noen av dem tar barna med på en frydefull fantasilek i ord og bilder, mens andre byr på litt mer alvor og innbyr til ettertanke.

Jeg liker tanken på en samling godnatthistorier myntet på barn i en spesifikk aldersgruppe. Ofte er godnatthistorier myntet på litt yngre barn, så denne boka er et fint tilskudd på markedet.

Om jeg skal være bittelitt kritisk, så vil jeg si at jeg opplevde at noen få av historiene sluttet litt for brått. Og selv om jeg synes det er både spenstig og modig å flette inn en barnevennlig sakprosatekst om luktesansen i en samling tekster som dette, så føles den  ikke som en like harmonisk del av helheten som de andre tekstene i boka. Den står litt alene og stikker seg ut på en snurrig måte. Jeg tror jeg hadde opplevd at det fungerte bedre om det var én slik tekst til i denne samlingen, jeg tror det hadde gitt utvalget som helhet en større harmoni.

Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget
Forlag: Figenschou
ISBN: 978-82-93335-42-9

«Superlykkelige magiske skogen» av Matty Long:
Matty Long syntes at det burde finnes fantasybøker for de aller minste, slik at de kan bli glad i verdens beste sjanger så tidlig som mulig. Så han bestemte seg for å skrive og illustrere bøkene om den superlykkelige magiske skogen. Så langt er to av dem ute på norsk.

I denne første boka blir vi introdusert til det magiske landet Superlykkelige Magiske Skogen, der alt er fest og moro hele tiden takket være de mystiske livskrystallene. Men en dag blir krystallene stjålet. Ingen skjønner hvorfor. Og alle vil vite hvor de har tatt veien. Den klokeste av alle i Superlykkelige Magiske Skogen, Den Gamle Eika, mener bestemt at det er trollene som har tatt krystallene. Fem helter utpekes for å legge ut på den farlige reisen til Trolltårnet: Satyren Hovius, nissen Herbert, feen Tindre, enhjørningen Blossom og den vesle fluesoppen Knut.

Dette er ei superspretten og leken bok, ei skikkelig myldrebok med massevis av detaljrike illustrasjoner. Boka følger en klassisk fantasyoppskrift, som vi kjenner godt igjen fra for eksempel Ringenes Herre, men historien er tilført så mye lekenhet, humor og moderne elementer at fortellingen oppleves som forfriskende. Her er det moro og spenning for de minste og gjenkjennelige detaljer som får de voksne til å humre. Gollum er for eksempel innom en tur i løpet av fortellingen, og det er en av ørnevennene til Gandalf også.

Jeg koste meg med denne boka. Den er sprek og gøyal, fargerik og fantasifull. Mye moro for både liten og stor. Skulle ønske disse barnebøkene hadde fantes da jeg var liten! 😀

Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget
Forlag: Figenschou
ISBN: 978-82-93335-43-6

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Legg igjen en kommentar

