Hva skal jeg lese i sommer?

Sommerlektyre. Kilde: Pixabay.

Jeg har nettopp valgt ut noen bøker og lagt de i en bunke på stuebordet. Årets sommerlektyre. Det er et fint mangfold jeg har plukket ut. Både eldre og nyere titler, fantasy og mer realistiske romaner, sakprosa og skjønnlitteratur. Jeg har plukket frem endel titler som har stått i bokhyllen lenge. De gleder jeg meg litt ekstra til endelig å lese.

Hva er dine leseplaner for sommeren? 🙂

Slik ser sommerlektyren min ut i år:

Neil Gaiman

«Coraline» av Neil Gaiman
«Amerikanske guder» av Neil Gaiman

Annen fantasy og dystopi

«Dr. Schnabels krønike I: Vampyrjegeren» av Heine T. Bakkeid
«Tjenerinnens beretning» av Margaret Atwood
«The Queen of Tearling» av Erika Johansen

Skjønnlitteratur

«Skadedyr» av Gøhril Gabrielsen
«For øvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges» av Kyrre Andreassen

Reiseskildringer

«Buddhas barn» av Torbjørn Færøvik
«I Kalis tid» av William Dalrymple

God sommer! 🙂

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

4 thoughts on “Hva skal jeg lese i sommer?

  1. astridterese sier:

    Å, her var det fantastisk mye bra 🙂 Neil Gaiman er en stor favoritt og jeg håper du vil kose deg med Amerikanske guder! Tjenerinnens beretning har jeg også her og skal snart sette i gang med den, men først må jeg bli ferdig med å lese om igjen The Dark Tower (denne gangen på engelsk). Queen of Tearling tror jeg at jeg har lest på norsk? Kan det stemme og Forøvrig mener jeg Karthago må ødelegges står på leselisten min og 🙂 Færøvik og Gabrielsen så også ut som noe jeg må ta en titt på!
    Jeg har ikke laget noen sommerliste, selv om jeg nå tenker at det ville være en god ide. Så kanskje, kanskje 🙂 Ha en fin kveld!

    • Belinda sier:

      Hei, hei, Astrid Terese! 🙂 Å ja, elsker Gaiman jeg også. Nettopp ferdig med «Neverwhere» og «Kirkegårdsboken». Fantastisk bra begge deler. Gleder meg til å lese mer av ham. Ja, Queen of Tearling kom vel på norsk i fjor høst, tror jeg. Har hørt fine ting om den, håper den er god. En liten sommerliste kan være en fin ting. Jeg merker at jeg ihvertfall får kommet meg igjennom mer variert lesestoff, både gammelt og nytt, når jeg tar frem noen bøker som jeg fokuserer på. Kos deg med sommerferie og masse gode bøker! Ha en trivelig kveld du også! 🙂

  2. Siri sier:

    Ohh, her var det mye spennende 😀

    Jeg har selv lest «Dronningen av Tearling», og den likte jeg veldig godt! Så der har du mye å glede deg til!

    Ser du også skal lese bøker av Neil Gaiman. Har selv ikke utforsket bøkene hans enda, men jeg har veldig lyst 🙂

    – Siri

    • Belinda sier:

      Hei, Siri! 🙂 Ja, har hørt masse bra om «Dronningen av Tearling». Gleder meg til endelig å få lest den jeg også.

      Neil Gaiman er bare helt fantastisk. Leste «Kirkegårsboken» og «Neverwhere» i mai og ble helt hekta på skriveriene hans. En virkelig særpreget og dyktig forfatter. 🙂

Legg igjen en kommentar

