«De druknedes bok» av Erika Swyler

9788241910401Bokas tittel og forfatter
«De druknedes bok» av Erika Swyler.

Bokas særtrekk og handling
Simon er bibliotekar og bor på Long Island. Han bor i familiens hus, hans og søsterens barndomshjem, som er så lite vedlikeholdt og utsatt for vær og vind at det holder på å rase ut i havet.

En dag ankommer en bok. Den er skrøpelig og vannskadet. Han kjenner ikke avsenderen. Boka er en gammel sirkusjournal som forteller om flere av hans slektninger på morssiden. Det viser seg at kvinnene i slekten har en pussig og skremmende ting til felles. Alle drukner innen de fyller tredve. Er familien rammet av en forbannelse?

Simon blir skremt. Det er ikke lenge før søsteren hans, som har gått i morens sirkusfotspor, fyller nettopp tredve år. Er hun annerledes enn vanlig? Er noe forferdelig i ferd med å skje? Kan han redde henne?

Utvalgt sitat fra boka
«Madame Ryzjkova sto i døren i vognen sin og så jentas bleke hud, det beksvarte håret og at hun var våt til skinnet. Selv om det var tordenvær, regnet det ikke, og elven lå i motsatt retning. Under skitten glinset huden hennes som om den var gjort av vann. Ingen kvinne, ingen jente, så slik ut. Denne skapningen var noe Ryzjkova ikke hadde sett på mange lange år, ikke siden hennes far forsvant. Hun hadde flyktet fra alt hun eide og hadde for å unnslippe vesenet. Hun ville ikke nevne dets navn. Å nevne noe slikt var å gi det makt, men det var umulig å hindre tankene i å viske ordet.»

Min vurdering
En roman med ingredienser som slektsforskning, spådomshistorie, tarotkort og slavisk mytologi vekket naturligvis min interesse. Dette er temaer jeg har funnet spennende i mange år. Og boka innfrir den. Jeg koste meg mens jeg leste.

Historien pendler mellom nåtid, og Simons historie, og en fortid der vi følger en av Simons forfedre som ble født på 1700-tallet. Dette fortellergrepet skaper stor forventning og spenning, noe som gir historien godt driv.

Forfatteren har et språk jeg oppfatter som både lyrisk og atmosfærisk. Hun skildrer både tid, steder og personer med stor innlevelse, dybde og troverdighet. Boka er en perfekt blanding av realisme og magi.

Jeg ble spesielt grepet av den historiske biten i romanen. Fortellingen om Simons slektning Amos, på 1700-tallet, er både fascinerende og uhyre spennende. Amos er en del av et omreisende sirkus, som tilbyr kuriositeter som havfruen i vanntanken, den sterke mannen, den skjeggete kvinnen – og selvfølgelig den synske, som ved hjelp av kortene sine kan se inn i alles fremtid. Jeg ble påminnet TV-serien «Carnivale» mens jeg leste, som gikk på TV fra 2003-2005. Både serien og denne boka nyter godt av den magiske, mystiske freakshow-stemningen.

Uten å avsløre for mye, kan jeg legge til at det er noe forfriskende med bøker som finner sin inspirasjon på uventede steder, og som tilfører en viss originalitet til en type historie vi allerede er kjent med. Bøker som ligger i grenseland mellom realisme og magi benytter seg ofte av gamle myter og mytologiske vesener. Det gjør denne bokan også, men ingen av de vesnene vi har hørt massevis om før, eller kjenner ut og inn. Tilhengere av mytologi vil likevel kunne nikke gjenkjennende, og kanskje hygge seg litt ekstra med boka på bakgrunn av det. Det gjorde ihvertfall jeg.

Boka sneier ganske kraftig innom spådomshistorie, med spesiell vekt på tarotkort, også. Den gir faktisk et ganske godt innblikk i både myter og fordommer om spådom og tarotkort, forskjellige spådomsteknikker og praksis – men uten å si så mye at magien ved spådom som gammelt fag, tro eller overtro, forsvinner. Jeg opplever at forfatteren har en egen interesse og respekt for temaene hun bruker i boka, noe som for min del tilfører historien sjel.

Jeg elsket denne historien, og nøt spesielt romanens atmosfære. Historien er en kuriositet; original, veldig spennende og ganske lyrisk vakker. Den har litt av den samme gode, magiske nerven som vi også finner i flere av Alice Hoffmans bøker, kanskje hovedsaklig «Practical Magic» – selv om historiene utover det magiske og atmosfæriske ikke har mye til felles.

«De druknedes bok» er Swylers første roman. Jeg ser frem til forfatterens neste bok.

Fakta

41kUThak03L._UX250_

Forfatter Erika Swyler. Kilde: Amazon.

Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget
Forlag: Vigmostad & Bjørke
ISBN: 978-82-419-1040-1
Oversetter: Bodil Engen
Originaltittel: The Book of Speculation
Utgivelsesår: 2015 (norsk utgave 2016)
Sideantall: 401

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

