Musikk i litteratur: The Be Good Tanyas/Rolstad

«When doves cry» fremført av The Be Good Tanyas

I Lajla Rolstads «Ulveøya» dukker den gode gamle Prince-klassikeren «When doves cry» opp, sunget av The Be Good Tanyas.

«Gråværet setter inn for alvor i desember. Vintersola er for det meste gjemt vekk, som et blekt fjes bak skitne laken. I hagen brer det seg flekkvise honninggule drypp av lys. Det mangler varme, men bringer allikevel fargene frem: Mosen gløder i gyllent grønt, vannet skimrer i blått og grønt og metall, gjennomsiktig nok til å røpe de kalkfargede østersskjellene halvt begravd i sanden, brukne tenner i et kornete gebiss. Jeg hører på The Be Good Tanyas synge «When doves cry» på radioen, lyset skyller igjennom glassrutene i kjøkkenhuset. Når jeg trasker ut en tur, knaser snøen under støvlene mine som sukkerstrø og vannet har frosset i badekarkrana, en stalaktitt skapt av frosne drypp.»

bokvrimmelB

2 thoughts on “Musikk i litteratur: The Be Good Tanyas/Rolstad

  1. Denne sangen er bare helt nydelig, nå ble jeg plutselig sendt tilbake til da jeg gikk i sjetteklasse og var på diskotek på skolen, he he 🙂 Rart hvor fort minnene strømmer på når man hører spesielle sanger!

Legg igjen en kommentar

