«Ut av byen» av Anna-Eline Bolstad

ENDELIG4-FORSIDE-Ut-av-byen-300x446Bokas tittel og forfatter
«Ut av byen» av Anna-Eline Bolstad.

Bokas særtrekk og handling
«Ut av byen» er noe så sjelden som en norsk zombieapokalypse, med handling fra New Orleans og sørstatene i USA.

Vi møter Samantha (kalt Sam) som nettopp har stukket hjemmefra sammen med kompisen sin Jake. De forlater New Orleans idet et alvorlig virus når byen, og klarer akkurat å unnslippe pandemien som er i ferd med å rive verden i stykker. Spørsmålet er bare om de kan kjøre fort nok til å holde viruset på avstand. Og er det noe håp om helbredelse for dem som allerede er smittet?

Dette er 25 år gamle Anna-Eline Bolstads debutroman.

Utvalgt sitat fra boka
«»God morgen», sa han og dyttet forsiktig til henne. Hun rørte seg ikke. Han dyttet borti henne igjen, litt hardere denne gangen. Han sukket og snudde henne rundt så hun lå på ryggen. Med en gang han så ansiktet hennes slapp han henne som om han hadde brent seg, og rygget vekk. Øynene hennes var åpne og melkete. Det var mørke ringer rundt dem, og under munnen og nesen hennes var det blod. Et øyeblikk slo det ham at hun måtte ha vært utrolig pen mens hun enda levde, men så kom frykten over ham. Hva i all verden skulle han gjøre?

Han tok fram telefonen sin og begynte å slå inn nummeret til politiet, men ombestemte seg etter å ha slått inn første tall. Hva skulle han si til dem? De ville antagelig tro at det var han som hadde gjort det. Han rygget bakover, vekk fra liket, og snublet over skrivebordet som han helt hadde glemt at var der. Han landet uelegant på gulvet på andre siden av skrivebordet og tok tak i telefonen sin igjen. Det var bare en person som var gal nok til å hjelpe ham nå.

«Hallo», sa det i den andre enden av telefonen etter bare et ring.
«Jeg trenger hjelp», ropte han med panisk stemme. «Jeg er i trøbbel, mann, kan du komme å hjelpe meg?»

Han var så opptatt av telefonsamtalen at han ikke la merke til at kvinnen bak skrivebordet reiste seg.»

Min vurdering
Apokalypse, dystopi, zombier. Hva er det å ikke like? Dette er ihvertfall tre av mine litterære favorittingredienser, og Bolstad gir meg ingen grunn til å begynne og mislike noen av dem.

«Ut av byen» er rett og slett en skikkelig forfriskende og spennende norsk debut. Det er ungt, det er tøft, historien har humor og en kledelig mørk nerve, den er intelligent utformet og blodig nok til å være tro mot sjangeren. Hovedpersonene, antallet vokser etterhvert som historien skrider frem, er interessante og helstøpte. Og noe jeg setter litt ekstra pris på: Selv om historien følger en tradisjonell pandemi/zombieapokalypseutvikling, så er handlingen likevel ikke enkel å forutse.

Det ligger et snev av «The Walking Dead» over plot og karakterer. Jeg gjetter på at denne serien er en av forfatterens inspirasjonskilder. En av hovedpersonene, bondedatteren Kim, er som en rå krysning mellom tre karakterer fra nettopp «The Walking Dead»: Daryl Dixon, Michonne og Maggie. En spenstig og sterk kvinneskikkelse, eller ungjente om du vil, som hever bokas kulhetsfaktor med flere hakk.

Boka tar også en interessant vending idet den utforsker muligheten for helbredelse av de smittede, og tar leseren med på vei mot et godt håp og en god slutt, etter en lang, dramatisk ferd preget av død, tap og sorg. En zombieroman med en happy, og likevel jordnær, ending er en fin zombieroman i mine øyne.

Det eneste jeg reagerte litt på i denne boka var språket. Det er hovedsaklig helt allright, men i passasjer med blodige zombiekonfrontasjoner er det som om Bolstad mister taket på språket og tyr til litt for enkle og naive ord og begreper. Det virker litt stilisert og karrikert noen ganger. Jeg skjønner at det kan være vrient å finne mange nok synonymer til zombie, og at personene i boka naturlig nok ikke vet helt hva de skal kalle de smittede til å begynne med, men ord som «monstermannen» oppleves som litt for enkelt og barnlig etter mitt syn. Dette fenoment avtar forøvrig utover i boka. Det kan se ut til at Bolstad «skriver seg til», at hun finner bedre begreper etterhvert som historien vokser frem.

Uansett så var dette ei skikkelig godbok. Jeg storkoste meg med den og må si jeg gleder meg veldig til å se hva som kommer fra denne forfatteren fremover. En hederlig debut!

Fakta

anna-eline-bolstad-copy-193x300

Forfatter Anna-Eline Bolstad. Kilde: LIV forlag.

Kilde: Anmdeldereksemplar fra forlaget
Forlag: LIV forlag
ISBN: 978-82-8330-029-1
Oversetter: —
Originaltittel: Ut av byen
Utgivelsesår: 2015
Sideantall: 303

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

