Mikroanmeldelse: «Ravneringene 2: Råta» av Siri Pettersen

En mikroanmeldelse er en kortere bokanmeldelse enn de jeg skriver til vanlig, som fokuserer på å formidle bokas essens, og min vurdering av verket, på en kjapp og effektiv måte. Noen ganger kan det være praktisk å skrive litt kortere om bøker, spesielt i perioder jeg leser mye. Jeg ønsker å kunne skrive om det meste av det jeg leser, og jeg tror dette er en god måte å få det til på. Det er en stund siden jeg leste denne boka, så anmeldelsen baserer seg på de inntrykkene som fremdeles sitter igjen.

RaataBokas tittel og forfatter
«Ravneringene 2: Råta» av Siri Pettersen.

Bokas særtrekk og handling
I denne andre boka i trilogien om halelause Hirka, møter vi henne i vår verden, etter at hun har reist igjennom en av ravneringene i Ymslanda. Med seg har hun ravnen Kuro.

Uten tilhørighet, pass eller papirer er Hirka ingen i vår verden. Ganske hjelpeløs forsøker hun å finne ut mer om hvor hun kommer fra og hvem hennes biologiske foreldre er.

Etterhvert får hun uventet hjelp fra menneskejegeren Stefan. Sammen reiser de gjennom Europa, på en dramatisk jakt etter sannheten om Hirka. Mye endrer seg underveis, ting er ikke alltid som de ser ut til å være…

Utvalgt sitat fra boka
«Hirka hadde lukket boka. Den lå i fanget hennes og løy om seg selv. Den virket så enkel. Så ufarlig. Svart omslag, uten annet enn to streker. Falsk beskjedenhet. Et forkledd våpen.

Hun ble oppmerksom på en kjent lukt. Noe vilt og levende. Hun snudde seg. To øyne lyste mot henne. Hvite ringer i mørket. En ulv. Den stod ved et nakent tre og stirret på henne. Hun burde reise seg. Løpe. Men refleksene sviktet. Hun hadde en bok i fanget som viste henne evigheten. Hun var jaget av råta, og ventet på en blind som skulle stjele blodet hennes. Hva var en ulv i forhold til det?»

Min vurdering
Jeg var så heldig å være på pressekonferansen der Siri Pettersen selv leste fra sin bok i forkant av utgivelsen i fjor høst. Det kom dermed ikke som et sjokk på meg at boka stort sett har handling fra vår verden da jeg begynte på den. Jeg gledet meg faktisk stort til nettopp dette grepet fra forfatteren, etter at hun presenterte det på pressekonferansen.

Ble forventningene innfridd? Jada! Siri Pettersen skuffer ikke. Hun har stødig grep om plot og historie, og formidler med  vidd, driv og et knakende godt språk.

På den heseblesende ferden igjennom Europa har Råta samme driv og spenningskurve som de beste partiene fra Dan Brown og Tom Egeland. Ja, den er kanskje til og med hakket bedre, for plottet er et forfriskende annet og Pettersens hovedpersoner er særegent levende, fullstendige og komplekse.

Selv om Pettersen skriver fantasy, så er det noe ved handlingen og Hirkas erfaringer som får meg til å tenke på ting som stadig skjer i vår verden, politiske situasjoner og enkeltindividets opplevelser. Jeg sikter til Hirkas opplevelse av å være på et helt nytt sted, alene og uten følelsen av tilhørighet eller opplevelsen av støtte. Slik har mange det i verden i dag. Se bare på flyktningekrisen og tenk dere hver enkelt flyktnings opplevelse av å bli tvunget fra den verden de kjenner og ut i det ukjente. Nå kom denne boka ut før krisen tok til, men det er noe med godt skrevne og gjennomtenkte bøker: De er universelle i innhold og tar opp temaer som går igjen og igjen helt til vi åpner oss opp for innsiktene de byr på og foretar de endringene verden så sårt trenger at vi foretar. Noen ganger må det god fantasy til for at vi skal få øynene opp for virkeligheten.

Mye endres totalt i bok to, spørsmål får sine svar, ja, men ofte ikke de svarene man forventer. Roller snus om og skjebner endres. Bok nummer to holder på spenningen fra «Odinsbarn» og forbereder seg på crescendoet som må komme i «Evna».

Det hintes forresten respektfullt til Draculamyten i Råta, jeg opplever det som en hommage til skikkelsen og hans «far» Bram Stoker, noe som får mitt vampyrelskende lille hjerte til å banke litt ekstra.

Nå ser jeg frem til siste avsnitt i trilogien, «Evna», som ligger ved siden av meg her mens jeg skriver. Jeg har fått et forhåndseksemplar. Boka kan kjøpes fra og med 28. oktober.

Fakta

Siri Pettersen

Forfatter Siri Pettersen fotografert av Lars Myhren Holand.

Kilde: Forfatteren og forlaget
Forlag: Gyldendal
ISBN: 978-82-05-45867-3
Oversetter: —
Originaltittel: Ravneringene 2: Råta
Utgivelsesår: 2014
Sideantall: 492

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

