«Elementdragene: Aerith» av Anniken Haga

FORSIDE-Aerith-300x447Bokas tittel og forfatter
«Elementdragene: Aerith» av Anniken Haga.

Bokas særtrekk og handling
Når Saga kjeder seg i mattetimene, og det gjør hun ofte, fantaserer hun seg til planeten Caeli, et sted der drager, trollmenn og guder hører hjemme. Et sted hun selv har skrevet.

En dag på vei hjem fra skolen besvimer hun, og da hun våkner er hun på et ukjent sted. Etterhvert begynner ting å virke kjent, og det går opp for henne at hun har havnet i den fantasiverdenen hun selv har skapt. Hvorfor er hun her? Og vil hun noensinne klare å komme hjem igjen?

Dette er første bok i en serie på, jeg tror det blir, fire bøker. En bok for hvert element. Denne første boka er forbundet med jordelementet og fortellingens jorddrage: Aerith.

Utvalgt sitat fra boka
«Det var en stein. Rund og mørk grønn, med lysere sprekker. Uten å ta øynene fra den løftet hun den nærmere det ene lyset. Steinen ble varm mot huden hennes. Overrasket ropte hun ut, ville slippe den, men fikk seg ikke til det. Isteden reiste hun seg samtidig som Bryan kom løpende ned trappen. Hun tok et skritt nærmere lyset. Grønne flammer sto opp fra furene i steinen. Saga skrek og prøvde å slippe, men klarte ikke. Hånden var som limt fast! Bryan ropte, og de kunne høre Haryan komme løpende over dem, føttene hans kom til syne i lemmen. Så slukket flammene og alt lys i rommet forsvant. Kjelleren ble liggende i mørke.»

Min vurdering
Dette er fantasy som tar seg god tid. Fortellingen mases ikke frem, forfatteren bruker god tid på å bygge opp steder, karakterer og plot. Og det synes jeg kler historien. Dette slentrende tempoet minner meg litt om Astrid Lindgrens fortellerstil, jeg tenker hovedsaklig på Brødrene Løvehjerte. Ting skjer og fortellingen har fremdrift, det er sågar meget spennende og dramatisk underveis – men likevel ligger det en veldig ro over det hele. Historien hviler seg frem, det er ikke action på bekostning av substans.

Det sagt så reagerte jeg litt på hovedpersonens resonnement rundt oppvåkningen i fantasilandet. Jeg oppfattet tankerekken hennes som ulogisk og søkt. Greit at protagonisten Saga er ung og dermed har en hjerne som fremdeles er under utvikling, men jeg klarte ikke helt å kjøpe at hun skulle finne det sannsynlig at det var hennes egen far som forsøkte å lære henne en lekse ved å arrangere oppvåkningen hennes på et fremmed sted – med riddere, slavehandel osv.

Teksten hadde også endel skjønnhetsfeil som korrekturleser burde ha funnet og eliminert. Dette irriterte meg såpass underveis i lesningen at det gikk bittelitt utover inntrykket av romanen.

Likevel, jeg ser frem til neste roman i serien. Jeg opplever dette som en historie med postensial.

«Elementdragene: Aerith» befinner seg på rullebanen, den takser i stødig tempo et langt stykke før motorene virkelig begynner å ruse og historien kastes fremover mot denne bokas slutt. Fortsetter det med samme omtanke for fortellingen og i samme rolige tempo i neste bok, så vil historien ta trygt av og stige mot uante høyder. Dette kan, som samlet historie fordelt på flere bøker, bli veldig bra.

Aerith var et spennede bekjentskap, tross de nevnte irritasjonsmomentene. Jeg ser frem til å treffe Falon i bok nummer to.

Fakta

anniken-haga-150x139

Forfatter Anniken Haga. Kilde: LIV Forlag.

Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget
Forlag: LIV Forlag
ISBN: 978-82-8330-028-4
Oversetter: —
Originaltittel: Elementdragene – Aerith
Utgivelsesår: 2015
Sideantall: 167

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

