Musikk i litteratur: McLean/Butler

Don McLean «American Pie»

«Shotgun Lovesongs» av Nickolas Butler er ei bok som blant annet handler om musikk. Det er mange referanser til både musikere og låter i den, og en av dem som nevnes er Don McLean og hans folkrockklassiker «American Pie»:

«Og der var jeg, bak disken, av en eller annen grunn på tå, og klarte ikke å dy meg for å smile et ørlite smil der jeg listet meg nærmere og nærmere det absurde, det gigantiske glasset med sylta egg. Jeg tenkte: Dette er jævla dumt. Hva faen er det du driver med?

Og hele tida sang jukebokskoret med:
I was a lonely teenage broncin’ buck
With a pink carnation and a pickup truck
But I knew I was out of luck
The day the music died

Og så pekte Lee på meg, mens han nikket til rytmen og mimet: Nå! Nå! Nå! Ta glasset! Og Lee ga virkelig jernet nå, og distraherte dem ved å velte glass med øl, rive biljardkøer overende, klype noen avblomstrede stamgjester i rompa.

Også jeg, med armene rundt glasset som om jeg prøvde å legge en kjempe i bakken, med knærne bøyd og planta godt fra hverandre, for at ryggen ikke skal ryke, og så løfter jeg! Løfter den jævla greia som om det var en olympisk øvelse… Ned fra disken… Og der, på stedet der den sto, se: treet har en helt annen mahogninyanse og en glorie av støv rundt seg. Og nå smiler Leland bredt til meg, klapper i hendene, og eggene skvulper obskønt rundt i glasset, og Lee trekker unna mens han fortsette å synge, snubler mot døra, og ut i natta gikk vi, to fnisenede eggtjuver – tomsete, toskete – med knuste hjerter, knuste hjerter, knuste hjerter. Svimende ut i den tåkete Wisconsin-natta, uten noe sted å dra og med et gigantisk glass med sylta egg mellom oss.»

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

