«Postkontoret» av Charles Bukowski

Postkontoret1_hd_imageBokas tittel og forfatter
«Postkontoret» av Charles Bukowski.

Bokas særtrekk og handling
«Postkontoret» er en av fire bøker Bukowski har skrevet om sitt alter ego Henry Chinaski. De tre andre er «Faktotum», «Nedenom og hjem» og «Women». Sistnevnte er, såvidt jeg vet, ikke oversatt til norsk.

Dette er altså en selvbiografisk roman fra den perioden forfatteren var ansatt i det amerikanske postvesenet. Det er en system- og samfunnskritisk roman som beskriver latterlige rutiner, meningsløst slit og tyranniske overordnede med Bukowskis særegne vidd og rå, humoristiske snert. Han står for en nådeløs avromantisering av livet og tilværelsen, og har blitt en stemme for alle som lever på kanten av samfunnet, der alkohol, sex og gambling kan være noe av det som gir livet mening, som får en stakkar til å holde ut.

Utvalgt sitat fra boka
«Hun holdt servietten foran munnen. Kom seg opp og løp ut på badet. Hun begynte å kaste opp. Jeg hauket etter henne fra kjøkkenet:
Hva’ ere som er gæernt med rasshøl, baby? Du har et rasshøl, jeg har et rasshøl, gå på butikken og kjøp deg ei steik, den har hatt et rasshøl! Rasshøl dekker hele jorda! På en måte har trærne rasshøl de også, men du kan ikke se dem, de bare feller bladene. Ditt rasshøl, mitt rasshøl, verden er full av milliarder av rasshøl. Presidenten har et rasshøl, vindusvaskeren har et rasshøl, dommeren og morderen har rasshøl… Til og med Purpurnåla har et rasshøl!

Å, hold opp! Hold opp!

Hun spydde igjen. Småbyjente. Jeg spretta Sakeflaska og tok en støyt.»

Min vurdering
Jeg fisket frem denne boka fra hylla tidligere i år. Jeg var midt i en periode med skrivesperre, som gikk ut over bloggingen, og var i det hele tatt ganske litteratursliten. Behovet for å lese noe veldig annerledes, noe som kunne røske opp i det vante, var sterk. Jeg fikk det for meg at Bukowski ville være perfekt lesestoff i en slik situasjon, og jeg fikk rett!

Bukowski virker som en mann som er seg selv, usjenert og skamløst, på godt og vondt. Og slik fremstår bøkene hans også, ihvertfall denne boken: «Postkontoret». Mannen har et gjennomgående direkte, rått og til tider plumpt språk som fremkaller hjertelig latter og humring – men som også fremhever hans unike ståsted og vinkling på liv, arbeid, relasjoner og alle slags menneskeskapte systemer. Bukowskis penn er skarp og nådeløs, han formidler sine poenger og innsikter, som er svært gode, på en måte mange sikkert ville kalle ufin. Eller som jeg liker å si det: Mannen skriver rett fra (skrump)levra.

Man kan si mangt og mye om forfatterens livsstil. Han levde på kanten av samfunnet, oppslukt av alkohol, ymse kvinnebekjentskaper og veddeløp. Det kommer tydelig frem i romanen. Dette er ingredienser i en livsførsel mange gjerne rynker på nesen av, og jeg må jo innrømme at jeg tenker at han umulig kan ha levd et spesielt sunt liv, hverken fysisk eller psykisk. Men det ligger stor verdi i å utsette seg selv for tanker og erfaringer gjort av mennesker man tenker at er svært forskjellig fra en selv. Det er givende å få et innblikk i hvordan det er å se samfunnet vi lever i litt fra utsiden, med skjevt blikk. Som kunstner vet jeg at det kan lønne seg å ta pause fra et bilde jeg holder på med, fordi jeg lett ser meg blind på ting jeg fokuserer lenge på. Jeg tror det er litt slik med andre ting vi mennesker skaper også, som systemer, rutiner osv. Vi blir blinde for feilene, for problemene, for det dysfunksjonelle – og da er det godt å ha en Bukowski der som kan peke slike ut for oss.

Jeg opplevde underveis i lesingen at Bukowski og jeg deler flere meninger og har gjort oss en del av de samme erfaringene. Og det er morsomt. Jeg elsker å finne meningsfeller på overraskende steder. Hans kritikk av meningsløse rutiner som kramper til en arbeidsdag, mer enn de gjør oppgavene som skal løses lettere, er svært gjenkjennelig. Det er jo faktisk påfallende ofte slik at rutiner skapes av mennesker som ikke skal leve med dem selv, mennesker som ikke kjenner til arbeidsoppgaver og utfordringer godt nok til å kunne skape rutiner som letter en arbeidsprosess – mennesker langt oppe i en bedrifts hierarki. Det ligger en slags arroganse skjult i denne praksisen. Og Bukowski peker på den med kvesset penn.

Bukowski er et av disse menneskene som driter i (Ja, jeg sier det som han ville ha sagt det. 😉 ) å følge regler som ikke gir personlig mening for ham. Og han dropper rutiner som kun forsurer hverdagen. Han kjører sitt eget kompromissløse løp og fnyser av tilsnakk og anmerkninger. På mange måter er det vidunderlig å lese om et menneske som er så tro mot seg selv at selv ikke autoriteter eller samfunn får endret hans kurs. Graden av vidunderlighet er selvfølgelig avhengig av dette menneskets innhold og budskap. Det finnes mange eksempler på at en slik mentalitet ikke er en spesielt god ting også. Men, ja, Bukowski har mange gode, gjennomtenkte og fornuftige poenger. Hans kritikk av samfunn og system er det verdt å lytte til. Jeg setter pris på budskapet hans, og på hans direktehet.

«Postkontoret» er en befriende bok. Den er fri for jåleri og språklig dekor. Den er renset for korrekthet og fine fakter. Ingenting males over med rosa, ingenting feies inn under teppet. Her er det dritt, svette og oppkast. Her er det autoritetsforakt og egensindighet. Masse humor og masse alvor. Og en unik innsikt i de svake sidene ved mennesket, og ved det menneskeskapte.

Jeg har virkelig fått sansen for Charles Bukowski etter dette første møtet med ham. Det skal absolutt ikke bli det siste. «Faktotum» står i hylla og gliser til meg.

Fakta

2162_1400852596

Forfatter Charles Bukowski

(Jeg har kjøpt boken selv.)

Forlag: Gyldendal forlag
ISBN: 82-05-29713-4

bokvrimmelB

10 thoughts on “«Postkontoret» av Charles Bukowski

  1. Karete sier:

    Kult! Så glad du skriver om en av mine favoritter. Jeg er ganske sikker på at jeg har faktotum på norsk. Du må heller ikke glemme «nedenom og hjem» (ham on rye) som også er om H.C .ha en fortsatt god boksommer

    • Belinda sier:

      Så utrolig gøy at du også liker ham! Han har blitt en av mine favoritter også, etter denne leseopplevelsen. Fantastisk forfatter. «Nedenom og hjem», ja! Har hørt om den, men visste ikke at den også handlet om Henry Chinaski. Takk for tipset, da skal den også leses! 🙂 Ha en herlig boksommer videre du også! 🙂

  2. Pia sier:

    Herlig! Jeg tror jeg liker Bukowski! Takk for flott omtale, og boka noteres på lista mi.
    God sommer 😊

    • Belinda sier:

      Så gøy at du fikk sansen for forfatteren, og fikk lyst til å lese boka, Pia! Ganske sikker på at du ikke blir skuffet. Dette er glimrende lesestoff fra en virkelig god og særegen forfatter. Ha en flott sommer du også! 🙂

  3. Tine sier:

    Denne boken og forfatteren fikk jeg veldig lyst å lese. Artig med nye ord i ordboken, «litteratursliten» er vel noe mange av oss kan kjenne oss igjen i 🙂 Ha en super onsdag!

    • Belinda sier:

      Så fint at du fikk lyst til å lese noe av Bukowski. Håper du vil like ham like godt som jeg gjør. 🙂 Ha en flott onsdag du også! 🙂

  4. Jeg er glad i Bukowski og bøkene hans. Kult at du likte Postkontoret og vil lese mer av han
    Har du sett filmen Barfly? Mickey Rourke spiller Henry Chinaski

    • Belinda sier:

      Skjønner godt at du har blitt glad i Bukowski og hans forfatterskap. Han er en suveren forfatter. 🙂 Nei, den filmen har jeg ikke sett. Men det skal det gjøres noe med. Takk for tipset, skal bli spennende å se om jeg synes Chinaski gjør seg like godt på lerretet som mellom to permer! 🙂

  5. Anita Ness sier:

    Artig at har läst Bukowski akkurat nå. I forrige uke hentet jeg hjem Faktotum fra biblioteket siden vi skal lese den i lesesirklen i sommer.:) Gleder meg ekstra til å lese den nå etter din omtale.:)

    • Belinda sier:

      Ja, det var gøy! Har tenkt å fiske fram «Faktotum» i løpet av sommeren eller tidlig høst, jeg også. Ser virkelig frem til en ny leserunde med Bukowski. Kos deg med boka! 🙂

Legg igjen en kommentar

