Musikk i litteratur: Dylan/Casta

Bob Dylan «Blowin in the Wind»

I Stefan Castas ungdomsdystopi «Den grønne sirkelen» dukker Bob Dylans «Blowin in the Wind» opp:

«Vi står i en ring rundt bålet og ser hvordan det brennende korset og den vesle kroppen blir fortært av ilden. Bålet lyser opp huset, jeg ser det hvite flagget vårt med den grønne sirkelen på og blir grepet av stemningen. Jeg begynner å nynne på en vakker og sorgfull vise som mormor ofte sang. Jeg tror den heter Blowin’ in the wind. Etter en stund kommer bruddstykker av teksten til meg:

How many seas must a white dove sail, before she sleeps in the sand? Yes ‘n’ how many times must the canon balls fly, before they’re forever banned?The answer, my friend, is blowin’ in the wind, the answer is blowin’ in the wind.

Jeg husker ikke alle ordene, bare at det var mange strofer. Jeg synger det jeg husker med stadig høyere stemme, og etter en stund hører jeg hvordan de andre stemmer i og nynner melodien. Det er så vakkert at huden nupper seg på armene mine.

How many years can a mountain exist, before it’s washed to the sea? Yes ‘n’ how many ears must one man have, before he can hear people cry? The answer my friend, is blowin’ in the wind, the answer is blowin’ in the wind.

Da bålet har brent ned, feier vi sammen beina fra grisungen og legger dem i en liten grop som Benjamin og Tirsdag har gjort istand ved siden av kjøkkenhagen.»

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

