Ut å stjæle blogginnlegg

ID-100220276

Noen synes visst at det er greit å naske til seg andres åndsverk. Frekt!

Tidligere i uka oppdaget en bloggkollega at hun var blitt plagiert. Og ved nærmere undersøkelse viste det seg at den samme plagiatoren hadde forsynt seg av hele 11 bokbloggeres bokanmeldelser og postet dem som sine egne. Noen har fått sine bokanmeldeser stjålet i sin helhet, andre har fått stjålet utdrag av tekster de har skrevet på bloggen sin.

Det er ikke bare bokstoff plagiatoren har snoket til seg heller. Det kan fort se ut som om bloggene (ja, samme blogger/plagiator har ihvertfall hatt tre blogger parallelt) i all hovedsak er fylt av stoff fra andre nettsteder. Innlegg om alt fra helse, skjønnhet og trening på plagiatorens blogg er skrevet av andre enn plagiatoren, helt uten at disse blir kreditert eller at kilder blir oppgitt. Frekt er bare fornavnet.

Jeg er heldigvis ikke en av de som har blitt rammet denne gangen. Likevel synes jeg, både som god bloggkollega, og som en lovlydig og seriøs bokblogger, at det er viktig å ta opp dette temaet. Det ser, desverre, ut til at endel mennesker anser internet som en stor gratis buffet, der de kan forsyne seg fritt av, ikke bare andres tekster, men også fotografier, postet kunst, musikk osv. De tar feil! Internet er et fenomen innenfor samfunnet, og dermed underlagt samfunnets alminnelige lover og regler. Tyveri er ikke lov. Heller ikke på internet. Plagiering er faktisk straffbart i henhold til Lov om opphavsrett til åndsverk og kan politianmeldes.

De berørte bokbloggerne gjorde plagiatoren oppmerksom på at hun var avslørt, og hun har hatt noen travle kvelder med å slette spor etter teksttyveriene sine. Flere bloggere sørget heldigvis for beviser i form av skjermdumping av de plagierte innleggene, før plagiatoren fikk fjernet dem. Bloggplattformene hun har hatt sine blogger på er varslet, likeledes ymse forlag hun har mottatt gratis bøker av. Plagiatoren har ført mange instanser bak lyset her, og det er overhodet ikke greit.

Jeg må si jeg synes det er merkelig at noen i det hele tatt gidder å opprette en blogg når de ikke har noe eget å formidle i det hele tatt. Blogging handler jo nettopp om å dele egne tanker, meninger, følelser og teorier – ikke å stjele andres. Kan lettjente penger ha vært en drivkraft i dette tilfellet? For hva skal man ellers med hele tre identiske blogger, fulle av annonser og skjult reklame for ymse produkter?

Vi får håpe at dette ikke gjentar seg, at plagiatoren har lært sin lekse. Selv om flere av de direkte berørte ikke har fått hverken en beklagelse eller et løfte om det. Så langt i prosessen ihvertfall. Igjen: Temmelig frekt!

Har du opplevd å bli plagiert? Vet du hvordan du finner ut at noen har stjålet tekst fra deg?
På nettsiden Copyspace kan man enkelt sjekke om blogg eller hjemmeside har blitt plagiert. Jeg vet at jeg kommer til å sjekke min blogg jevnlig der. Plagiering vil bli slått hardt ned på.

Andre bloggere om dette:
Flukten fra virkeligheten
Rita leser
Beathes bokhylle
I bokhylla

Kilde til bildet:
«Idea stolen» av 1shots/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

 

4 thoughts on “Ut å stjæle blogginnlegg

  1. Så fint at du skriver om dette! Det er viktig å få litt fokus på dette og jeg håper på flere svar fra de ulike forlagene i morgen. jeg har delt innlegget ditt på min facebook side og kommer til å linke det til mitt innlegg samt på bokbloggen min sin facebook side. Jeg håper at denne bloggeren har lært sin lekse men noe sier meg at hun kommer til å prøve seg igjen, men jeg håper at alle aktørene hun har hatt med å gjøre har fått med seg hvordan hun har drevet på og ikke er villig til å samarbeide med henne igjen, i hvert fall ikke om hun fortsetter i samme dur. Men hun har jo en lang vei å gå for å fremstå som troverdig igjen. Flott innlegg og jeg likte godt han tyven som sitter der og kopierer, stilig 😉

    • Belinda sier:

      Kjempeflott at du deler, Beathe! Det er viktig å få dette bredt ut. Håper virkelig at denne bloggeren tar seg sammen nå jeg også, men må innrømme at jeg har den samme tvilen som deg. Når hun ikke en gang beklager seg så kan hun umulig angre mye… Uff. 😦 Tror nok at de varselede vil ta affære ihvertfall. Det vil vel være i deres interesse å ha bloggere med rent mel i posen på sine kontaktlister også. Hehe, ja, var ikke tyven på bildet herlig? Måtte jo ha med det bildet, passet jo saken perfekt! 🙂

  2. Anita Ness sier:

    Godt at flere skriver om denne stygge saken Belinda. Selv er jeg en av dem som er berørt av tyveriene. Alle bidrag monner tenker jeg, slik at det blir mest mulig oppmerksomhet rundt dette.

    • Belinda sier:

      Uff, ikke moro i det hele tatt, Anita! Tenker som deg, jo mer fokus vi får på dette fenomenet, jo bedre. Det er jo ikke bare i bokbloggsfæren dette er et problem heller, fotografer, kunstnere og musikere opplever jo også det samme – folk som bare forsyner jeg fritt av verk de har delt på nettet. Bra med bredt oppslag og oppmerksomhet rundt dette her. 🙂

Legg igjen en kommentar

