Mikroanmeldelse: Snøhvit av Stella Gurney

Her kommer min aller første mikroanmeldelse. En mikroanmeldelse er en kortere bokanmeldelse enn de jeg skriver til vanlig, som fokuserer på å formidle bokas essens, og min vurdering av verket, på en kjapp og effektiv måte. Noen ganger kan det være praktisk å skrive litt kortere om bøker, spesielt i perioder jeg leser mye – eller som nå, hvor bøker har hopet seg opp etter en lengre skrivesperre nå i vinter. Jeg ønsker å kunne skrive om det meste av det jeg leser, og jeg tror dette er en god måte å få det til på.

fa9578c6132bdf89930438a2026874f1804cddd035ebd2ab7728d58fBokas tittel og forfatter
«Snøhvit» av Stella Gurney. Illustrert av Zdenko Basic og Manuel Sumberac.

Bokas særtrekk og handling
Dette er en gjenfortelling av det kjente Brødrene Grimm-eventyret om den unge, vakre piken som blir lagt for hat av sin sjalu og ondsinnede stemor, dronningen. Jenta ender opp i skogen, i huset til dvergene og… ja, dere kjenner vel eventyret så godt alle sammen, at en lengre handlingsbeskrivelse ikke er nødvendig.

Boka er tro mot originalen, men har et litt mer moderne språk, og noe detaljfornyelse. Noe jeg for eksempel ikke kan huske fra det opprinnelige eventyret er at Snøhvits stemor først jobbet på slottet som barnepasser, eller at nevnte stemor først ble virkelig vred på Snøhvits skjønnhet under en turnering, der en av ridderne ga Snøhvit et kompliment for hennes utseende.

SAM_1863Boka er mesterlig illustrert av duoen Zdenko Basic og Manuel Sumberac, som bl.a. har samarbeidet om å illustrere flere av Edgar Allan Poes verker og «Frankenstein» av Mary Shelley. Deres arbeider er gjerne svært detaljrike og fantasifulle, med et snev av mørke og steampunk. «Snøhvit» er intet unntak.

I tillegg til praktfulle illustrasjoner har boka luker man kan åpne, hjul man kan snurre på for å skape liv i bildene, en lekker pop-opp-scene der prinsen frir til Snøhvit og en bitteliten bok inni boka med noen av den onde dronningens magiske oppskrifter. Også er det skjult små edelsteiner fra dvergenes gruver rundt omkring i bokas illustrasjoner. Moro for liten og stor å dra på skattejakt mens man leser.

SAM_1866Utvalgt sitat fra boka
En aften da dronningen var i sine private gemakker, låste hun som vanlig døren og vendte seg mot speilet sitt:
«Lille speil på veggen der, hvem er vakrest i landet her?» spurte hun storaktig. Hvorpå speilet svarte:
«Du, dronning, er ikke lenger vakrest her. Snøhvit tusen ganger vakrere er.»

SAM_1859Min vurdering
Dette er en virkelig praktbok. Illustrasjonene er fantastiske, med vakre, dype farger og en utrolig detaljrikdom. Eventyret er vakkert gjenfortalt, og det er spennende at forfatteren har tillatt seg å skrive inn småting her og der,  som ikke er en del av det originale eventyret. Det er troverdig. Jeg synes det fungerer godt.

Boka er gjennomført magisk og eventyrlig, noe illustratørene skal ha en stor del av æren for.De har skapt en helt særegen eventyrverden i «Snøhvit», som både små og store lesere kan ha stor glede av.

Jeg har kost meg stort med denne boka. Det er godt å gi seg over til den barnlig fascinasjonen vi alle har i oss, uansett alder. Første gang jeg leste denne boka kom det «aaaah» og «aaaaw» fra meg ved synet av hver ny side. Og bokas magi har ikke falmet, selv om jeg nå har bladd igjennom den en rekke ganger.

Om du har lyst på en egen, frittstående utgave av «Snøhvit» i bokhylla di, så er ikke denne boka feil. Koselig å bla i selv, og veldig hyggelig å kunne lese sammen med barn, barnebarn eller andre smårollinger som kommer på besøk.

Her er noen bilder fra boka (klikk på dem for å se dem større):

SAM_1854

Dvergenes hus. Vinduene er luker som kan åpnes.

SAM_1860

Snøhvit i glasskisten, omgitt av dvergene og skogens dyr.

SAM_1856

Snøhvit og prinsen.

Fakta

Stella_GurneySmall

Forfatter Stella Gurney

Boka er en del av leseprosjektet “Leseutfordring: Kaos”.

(Tusen takk til forlaget for anmeldereksemplaret!)

Forlag: Front forlag
ISBN: 978-82-8260-208-2

bokvrimmelB

 

6 thoughts on “Mikroanmeldelse: Snøhvit av Stella Gurney

  1. Tine sier:

    For en eventyrlig anmeldelse! Det enkle er ofte det beste, så ikke kvi deg for å legge ut flere mikroanmeldelser 🙂 Denne boken skal jeg sjekke ut, sa akkurat i bgh. i går at barna ikke kjenner til de klassiske eventyrene, og at vi burde lese litt mer av det.

    • Belinda sier:

      Takk, takk, Tine! Blir absolutt flere av denne typen anmeldelse fra meg. Det var veldig ok å ha punkter/overskrifter i teksten å skrive anmeldelsen rundt. Men jeg kan bli flinkere til å skrive ennå kortere. Sliter litt med akkurat det. 😉 Ja, gjør det. En alldeles nydelig bok! 🙂

  2. karinleser sier:

    Denne her er en hit hjemme akkurat nå. Jenta på snart fire kommer stadig med den og jeg synes det er så bra at hun klarer å se denne historien også, hun har nemlig flere varianter av Disneyversjonen. Jeg synes selv denne boka er nydelig og liker godt at Snøhvit er litt mer forfengelig og ikke fult så søt og snill i denne som i Disney sin versjon.

    • Belinda sier:

      Så hyggelig at vesla på fire koser seg med denne boka. Veldig enig i at det er stas når barna liker og får med seg eventyrenes originalutgaver eller gjenfortellinger som er tro mot disse, over bare Disney. Jeg er Disneyfan også jeg altså, men det er noe litt ekstra over å få med seg eventyrene slik de opprinnelig var. 🙂

  3. ellikken sier:

    Mikro…? Syns den var helt strålende og akkurat passe utbrodert!

    • Belinda sier:

      Hehehe, ja, det var det. 😉 Som jeg har nevnt tidligere på bloggen, så sliter jeg med å fatte meg i korthet. Kommer til å jobbe med å skrive ennå litt kortere når jeg skriver mikroanmeldelser fremover, men dette var ihvertfall en begynnele. Takk skal du ha! 🙂

Legg igjen en kommentar

