Veien så langt, og reisen videre

ID-100113042Vurdering av årets leseplaner – så langt
I januar laget jeg et innlegg om årets leseplaner for 2014. En del av planen gikk ut på å innføre en ny måte og velge bøker på. Jeg har endel bøker stående ulest i bokhylla, i tillegg til bøker jeg nylig har anskaffet meg eller fått som anmeldereksemplar fra forlag. For å få lest litt mer blandet – ikke kun nyere utgivelser – bestemte jeg meg for å trekke annenhver bok jeg leste med hjelp av random.org. Det har nå gått snart fire måneder, og jeg synes det er på sin plass med en liten vurdering av det nye treknings- og lesesystemet.

Jeg har selvsagt kjempelyst til å lese alle bøkene som har fått et permanent hjem i mine bokhyller. Likevel er det jo slik at noen bøker skiller seg mer ut i et gitt øyeblikk en andre. Bøker har på en måte sin egen energi, og jeg tiltrekkes av forskjellig energi til forskjellig tid. Derfor fungerer faktisk ikke dette tilfeldige trekningssystemet så godt som jeg trodde det ville. Jeg har flere ganger de siste fire månedene trukket bøker jeg gleder meg til å lese, men jeg kjenner at tiden ikke er inne ennå. Har forsøkt å begynne på dem, men har måtte avslutte etter kort stund. Andre bøker har lokket. Andre bøker har vært mer riktige i forhold til min stemning og ønske om handling og innhold.

Det fungerer dårlig for meg å tvinge meg selv til å lese noe jeg ikke er klar for å lese. Det virker direkte demotiverende på lesegleden. Jeg ender opp med ikke å ville lese noe, i det hele tatt, en lang stund. Og det er ikke moro. Jeg har derfor lagt denne tilfeldige trekningen på hylla. Tenker at den kan være fin å trekke frem igjen i situasjoner der jeg ikke aner hva jeg skal velge. Slike inntreffer riktignok sjelden, men likevel greit å ha en mulig løsning for hånden.

Ut juli vil jeg faktisk lese bøker jeg ikke har valgt selv likevel. Jeg tenker på samlesingen til Bokbloggerprisen 2013. Kanskje det er litt derfor denne tilfeldige trekningen ikke fungerte så godt også? Veldig mye «pålagt» lesning fungerer dårlig for en såpass fri og vilter leser som meg. 😉

Kortere og mer konsentrerte anmeldelser
Mine anmeldelser pleier å være forholdsvis lange og grundige. Det er slik jeg liker å gjøre det. Jeg har faktisk problemer med å fatte meg i korthet når jeg skriver.

Når jeg tenker over det synes jeg at en anmeldelse bør ha en viss lengde. For meg handler det om å oppvise såpass med respekt for forfatteren, og forfatterens åndsverk, at jeg tar meg tid til å gå i dybden når jeg forsøker å formulere noe om ei bok. Forfatteren har brukt lang tid på å skape en tekst. Da bør jeg bruke litt tid på min vurdering av den også.

Som dere kanskje har fått med dere hadde jeg skrivesperre i vinter. Det var stille på bloggen min en god stund. Men jeg hadde ikke lesesperre samtidig med skrivesperren. Derfor har jeg endt opp med en ganske innholdsrik bunke bøker som ligger og venter på å bli skrevet litt om. Om jeg skal skrive like lange anmeldelser som jeg pleier av alle de som ligger på vent, samtidig som jeg leser og anmelder nye bøker, så får jeg rett og slett ikke gjort så mye annet. Jeg må derfor komme opp med en smidig løsning. Mitt ønske er jo å skrive om så mange som mulig av de bøkene jeg leser.

Og løsningen er som følger: Jeg må skrive noen litt kortere og mer konsentrerte anmeldelser.

Jeg har sett at enkelte andre bloggere også gjør det i ny og ne. Sist ut av dem er Artemisias Verden, som skriver kjappere anmeldelser under overskriften «Miniputtanmeldelse». Det ser ut til å fungere det. Og for meg, som sliter med å skrive kort, blir jo dette en spennende, og forhåpentligvis lærerik, utfordring i tillegg.

Jeg får forsøke å kjøre en lengre refleksjonsrunde rundt hver bok, og deretter finne essensen i det jeg ønsker å si. Skjære inn til beinet og levere noen mer renskårne anmeldelser. Det skal bli spennende å se hvordan jeg mestrer det å fatte meg i langt større korthet enn jeg er vant til.

Den nye spalten med kortere og mer konsise anmeldelser får tittelen «Mikroanmeldelse». 🙂

Og når jeg først har deres oppmerksomhet:

ID-10019727

Kilde til bildene:
1. «Old paper» av bplanet/Freedigitalphotos.net
2. «Egg and nest» av Renjith Krishnan/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

10 thoughts on “Veien så langt, og reisen videre

  1. Rose-Marie sier:

    Hvorfor ikke skrive noen samleanmeldelser eller -omtaler – bare for å komme i gang? Kortere anmeldelser er også ok, fordi de bidrar til å senke sperrene man setter opp for seg selv.

    • Belinda sier:

      Samleanmeldelser, ja. Hmm. Interessant tanke, Rose-Marie. Jeg liker at det vil hjelpe meg med å få gjort kraftigere innhugg i bunken med bøker som venter på å bli anmeldt. Men jeg vet ikke om jeg liker tanken på å «blande» flere bøker sammen i et innlegg. Må tenke litt på den, og kanskje teste det ut i kladdeform først. Sant det du sier om,at kortere anmeldelser senker sperrer, ja. 🙂

  2. Rose-Marie sier:

    Jeg skjønner dine innvendinger veldig godt! Men nå tenkte jeg mer på et sånt hvordan-komme-i-gang-tips … 😉

  3. Pia sier:

    Lurt å legge random.org på hylla! Det er viktig å lese rett bok til rett tid. Det virker som det er mange lovende bøker i samlesingen i forbindelse med bokbloggerprisen, så jeg gleder meg til fortsettelsen der.
    God påske!

    • Belinda sier:

      Helt riktig, Pia! Det er kjempeviktig å velge den boka som til enhver til roper høyest på en. Det holder lesegleden ved like også, har jeg erfart. Veldig mange spennende titler som samleses før avstemningen til Bokbloggerprisen, ja. Har likt de bøkene jeg har lest i sin helhet så langt veldig godt.Takk, takk – og god påske til deg også! 🙂

  4. Anita Ness sier:

    Er helt enig angående å lese rett bok til rett tid. Det funker best for meg også. Mne jeg føler også jeg bør lese de bøkene jeg har fått, og i utgangspunktet vil jeg jo det også, men så kan det skifte litt fordi det kommer andre bøker jeg heller vil lese, eller på grunn av den stemningen jeg er i.. Da tenker jeg at jeg skal redusere antall leseeks, så jeg lettere kan lese etter lystprinsippet. Jeg er også med i noen (kanskje for mange) lesesirkler også, og det innvirker nok sterkt inn på min følelse av at jeg ikke fåt nok tid til å lese akkurat det som faller meg inn der og da.. Angående skriving, så ser jeg frem til dine mikroanmeldelser.:) Det er fint å kunne veksle mellom de korte og de mer grundige. Samleinnlegg har jeg også prøvd meg på innimellom, noe som forsåvidt er ok, med unntak av når jeg trenger å finne det igjen og skal legge det igjen som en link i en eller annen sammenheng.. Fortsatt god påske Belinda.:)

    • Belinda sier:

      Ser ut til at vi har det ganske likt når det gjelder både lesing etter lystprinsippet, følelsen av at man bør lese anmeldereksemplarer først og tanken om at det kanskj er lurt å redusere på antall leseeksemplarer. Jeg tok i mot fler bøker fra forlag i fjor enn jeg har gjort så langt i år ihvertfall. For jeg kjenner at jeg bør lese meg helt ajour på de bøkene jeg allerede har mottatt. Begynner å få hodet over vannet igjen nå. 🙂 Lesesirkler er jeg, heldigvis, ikke med i. Det hender jeg henger meg med på Line sin. Men det begynner å bli en stund siden nå. Jeg liker tanken på lesesirkler når man kan velge selv hvilke måneder/bøker man vil være med på. Da blir det ikke så mye stress å få gjennomført. Akkurat nå kjenner jeg at det holder med samlesingen til Bokbloggerprisen. 🙂 Skal bli veldig allright å kunne skrive noen litt kortere anmeldelser kjenner jeg. Takk, takk, Anita – fortsatt god påske til deg også! 🙂

  5. siljeblomst sier:

    Spennende å høre dine opplevelser rundt bruken av random.org for å «få bukt» på alle de uleste bøkene. Det var et interessant konsept, men jeg skjønner godt at du velger å gå bort fra det. Jeg er litt som deg, og merker at det å lese bøker jeg egentlig ikke har lyst til å lese der og da er drepen på leselysten. Det vil igjen påvirke min opplevelse av boka, og da synes jeg det er bedre å vente til jeg faktisk har lyst til å lese den, slik at jeg i allefall kan vurdere den på et ordentlig grunnlag.

    Jeg har i det siste slitt med skrivelyst litt til og fra, og det har ført til litt opphopning av leste bøker (særlig forrige måned, grunnen til at det går tregt nå er fordi jeg har lest Bleak House som er på over 1000 sider). Løsningen for meg har vært å skrive noen samleinnlegg – siden jeg er like glad i ord som deg, så har disse blitt laaaaaaaaaaange ;-).

    God påske videre, Belinda!

    • Belinda sier:

      Kjenner meg veldig igjen i det du sier rundt å vurdere bøker på et ordentlig grunnlag. Som du også sier, så er det vanskelig å få til når man har presset seg gjennom en bok, istedet for å vente til man virkelig har lyst til å ta fatt på den.

      Godt å høre at det ikke bare er jeg som har slitt litt med skrivelysten. Det er så utrolig kjipt når det står på. Deilig at den endelig er over – nå gjenstår bare å skrive seg igjennom bunken av bøker. Hehe. 😉

      God påske til deg også, Silje! 🙂

Legg igjen en kommentar

