Planer for leseåret 2014

ID-100176773
Jeg har brukt den første uka av det nye året på å gå igjennom bokhyllene mine. Se hva som er lest og hva som ligger ulest. Resulatet har blitt en ganske innholdsrik liste over bøker på vent, bøker jeg har hatt kort eller lenge, som fortjener å bli lest snart. Jeg har endel klassikere, 1001-bøker, noe engelsk litteratur, masse på norsk og flere bøker som kom ut i løpet av fjoråret.

Etter å ha tatt en titt på hva jeg leste i fjor, ser jeg at mye litteratur har havnet i skyggen av titler som nylig kom ut. Jeg savner å lese litt mer av alt jeg har, og savner også en litt større bredde av bøker omtalt her på bloggen. Jeg ønsker å få plass til både klassikere og ny litteratur, norske og oversatte bøker.Derfor har jeg kommet opp med et system for utvelgelse av bøker, som jeg håper skal hjelpe meg med å oppnå akkurat det.

I 2014 skal jeg annenhver gang velge bok selv og trekke bok, ved hjelp av random.org, fra listen jeg har laget over uleste bøker i bokhyllen. Bøkene jeg velger selv vil nok i all hovedsak være bøker nylig utgitt, type anmeldereksemplarer fra forlag. Også håper jeg at random.org vil hjelpe meg med å hente fra bøker jeg ha hatt liggende en god stund i hylla, bl.a. klassikere, som jeg har veldig lyst til å lese fler av.

I tillegg kommer jeg til å lese noe norsk litteratur utgitt i fjor, ihvertfall frem til sommeren. Dette er bøker på kortlisten til historiens aller første Bokbloggerpris, som blir utdelt i september i år. Alle nominasjonene er nå inne og kortlisten vil annonseres i overgangen januar/februar.

Jeg har allerede valgt ut de to første bøkene jeg skal begynne på i år. Den jeg har valgt selv er «Oddingen» av Stefan Bachmann, og den random.org har valgt til meg er novellesamlingen «Bavian» av Naja Marie Aidt. Gleder meg til å lese begge to. 🙂

bavian_omslag_storODDINGEN.indd

Kilde til bildet øverst:
«Romance» av Dan/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

10 thoughts on “Planer for leseåret 2014

  1. Jeg gleder meg til å følge bloggen din også i 2014! 🙂

  2. Det høres veldig morsomt ut med et sånt trekningssystem. Jeg gikk gjennom bøkene jeg leste i fjor og så at de fleste var lånt på biblioteket (enten folkebibl eller egen jobb) eller anmeldereksemplarer og et ganske lite fåtall var egne bøker. Dette var jo en lur og morsom måte å gjøre noe med det på. Det er godt mulig jeg hermer litt og tester det ut i 2014. Kommer nok ikke til å ta annenhver, men innimellom ihvertfall. Må se an leselysten fremover, for mye «tvang» funker dårlig for å øke den for min del:-)

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Herm gjerne, Silje! Bare hyggelig det. 🙂 Må nok teste det ut litt jeg også, for å se om det funker like godt som jeg tror. Kan hende jeg velger kun å plukke bøker selv i perioder også. Vi får se. Morsom måte å gjøre det på ihvertfall. Er kjempespennende når jeg skal trekke via random. Nesten litt julaftenfølelse. Hehe. 🙂

  3. Lesehesten sier:

    Spennende system du har pønsket ut 😉

  4. Lise sier:

    Random – det var lurt! Blir spennende å følge deg gjennom året.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Absolutt en av mine bedre ideer! 😉 Skal bli spennende å se om det funker like bra som jeg håper. Koselig at du følger meg, Lise! 🙂

  5. siljeblomst sier:

    Jeg sier som de andre her, det blir spennende å følge med på hvilke bøker du skal lese gjennom random! Et morsomt konsept som sikkert kommer til å gjøre slik at du leser enda mer variert. Håper du skriver litt om hvordan du synes det er når du har brukt systemet en stund; for eksempel om det virker motiverende eller ikke. Ønsker deg et godt nytt leseår, Belinda.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Kommer nok til å ta en liten evaluering av systemet etterhvert. Spent på hvordan det fungerer i praksis jeg også, spesielt over tid. Godt leseår til deg også, Silje! 🙂

Legg igjen en kommentar

