Leseåret 2013

ID-10031514I 2013 har jeg lest 44 bøker. Egentlig ganske beskjedent. Tidligere har jeg klart å komme meg igjennom rundt hundre bøker i året. Men det var før jeg ble regnet som skikkelig voksen. Før jeg hadde den mengden av plikter og ansvar jeg har i dag. Livet tar plass det også. Og det skal det. Likevel må jeg innrømme at jeg skulle ønske at jeg hadde ennå mer tid til å lese. Å lese er noe av det aller beste jeg vet.

Jeg har satt noen tall på lesåret 2013. De ser slik ut:

  • Jeg har lest bøker av 21 mannlige forfattere i år.
  • Og jeg har lest bøker av 26 kvinnelige forfattere i år. Flere kvinner enn menn altså.
  • Jeg har lest 12 bøker innen sjangeren fantasy.
  • Jeg har lest 13 skjønnlitterære bøker.
  • Jeg har lest 10 bøker for ungdom.
  • Og jeg har lest 8 bøker for barn.
  • Novellesamlinger har jeg lest 7 av.
  • Innen sjangrene fakta, dokumentar og annet har jeg lest 5 bøker.
  • Jeg har lest 1 bok på engelsk i år og 43 bøker på norsk.
  • Årets beste leseopplevelse har vært H. K. Fauskangers «Skarlagenssalen».

Jeg har skrevet litt om de fleste bøkene jeg har lest i år. Noen ligger også og venter på å bli skrevet om. Jeg pleier å ta notater mens jeg leser, slik at jeg lett kan hente opp igjen bøker, og skrive noe fornuftig om dem, selv om det har gått et stykke tid siden jeg leste dem ut. De bøkene jeg har skrevet anmeldelse av finner dere link til i listen under. Her er alle bøkene jeg har lest i 2013:

  1. Kafka på stranden, Haruki Murakami
  2. Miss Peregrine og øyas hemmelighet, Ransom Riggs
  3. Nesten for alvorlig, Mari Stokke-Bakken
  4. Warm Bodies, Isaac Marion
  5. Udødelighetens elixir, Gabi Gleichmann
  6. Granta 1, diverse forfattere
  7. Agnes i senga, Heidi Linde
  8. Helbrederen, Antti Toumainen
  9. Legenden om Sleepy Hollow, Washington Irving
  10. Historien om Fru Berg, Ingvild H. Rishøi
  11. Ild, Sara B. Elfgren og Mats Strandberg
  12. Kentauren, Odd Eirik Ness
  13. En gatekatt ved navn Bob, James Bowen
  14. Undringens makt, Ann Patchett
  15. Kaptein Supertruse og invasjonen av de utrolig slemme kantinedamene fra verdensrommet (og det påfølgende angrepet fra de like onde zombie-nerdene), Dav Pilkey
  16. I trafikken, Peter Nieländer
  17. Snart blir jeg frisk, Patricia Mennen
  18. Skarlagenssalen, H. K. Fauskanger
  19. Magnhild – En roman om sex, fyll & offentlig forvaltning, Guri Idsø Viken og Inger Johanne Sæterbakk
  20. Bienes død, Lisa O’Donnell
  21. Ønskemesterens datter: Mørk engel, Laini Taylor
  22. Divergent, Veronica Roth
  23. Skyggejegerne: Demonenes by, Cassandra Clare
  24. Naken i hijab, Gunn Marit Nisja
  25. Mareritt: Gjenferd, Benni Bødker
  26. Hyperpubertet, Vera Micaelsen
  27. Blodig brorskap, Per Asle Rustad
  28. Spøkelsene på Frostøy: Bak Dødsfjellet, Hilde Hagerup
  29. Kire 1: Hulder, Tonje Tornes
  30. Rutetid 2, Frode Øverli
  31. Her inne et sted, Roskva Koritzinsky
  32. Vindeltorn, Tone Almhjell
  33. Mellom trærne, Gyrðir Elíasson
  34. Odd og Todd: Snodige oppfinnelser, Aino Havukainen og Sami Toivonen
  35. Odd og Todd: På jobb, Aino Havukainen og Sami Toivonen
  36. Kjærlighet, løgner og ølglass, Liv Hege Refsdal
  37. Prins Godhjerta av Huttetuttentei, Erik Johansen
  38. Sagnet om Trollveggen: Trolla, bryllupet og soloppgangen, Frittgående Fruer
  39. Langs linjene, Hanne Mari Førland og Siv Sivertsen
  40. Finn din kreativitet, Anne Kristiansen Rønning
  41. En ung manns bekjennelser om kjærlighet, Frode Saugestad
  42. Feit: Mitt liv som tjukkas, Kristian Fjellanger
  43. Den elektriske skogen, Svein Roger Nilsen
  44. Beautiful Creatures: Vakre skapninger, Kami Garcia og Margaret Stohl

Kilde til bildet: «Love Story» av Dan/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

4 thoughts on “Leseåret 2013

  1. Tine sier:

    Det ser ut som du har hatt et flott leseår. Jeg talte 7 bøker som vi har til felles. Du har en fin leseliste, befridd fra de store bestselgerne og kjente navn, vitner om en selvstendig smak. Tror jeg kan lære noe der. Godt nytt år – gleder meg til å følge deg videre!

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Ja, det har vært et fint leseår, selv om jeg skulle ønske jeg ihvertfall hadde fått lest litt flere bøker. Rundt femti hadde vært et greit tall. Kjempehyggelig at du liker leselista mi for året. Jeg synes det er spennende å lete etter titler som ikke får så mye spalteplass, bøker fra litt mindre forlag – i salig blanding med litt mer kjente ting. Jeg liker bredden i litteraturen egentlig. Det er mye som blir liggende uoppdaget, og det er synd. Hvis jeg kan hente frem noen få av de bøkene, så gjør jeg gjerne det. Godt nyttår til deg også – og takk for følget så langt! Trivelig at du leser bloggen min! 🙂

  2. Sier som Tine over her, ser ut som du har hatt et fint leseår! Vi har lest 8 av de samme bøkene, og det er flere bøker på listen som jeg kunne tenkt meg å lest også. Ha et god nyttår 🙂

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Har hatt et kjempefint leseår, ja. Så gøy at vi har kost oss med noen av de samme bøkene i 2013. Godt nyttår til deg også, Beathe! 🙂

Legg igjen en kommentar

