Julekalender: Luke 24

luke24
Hun

hun som er et hjem i meg, med en dobbel hud av glass.
Og som legger meg mot leppene som var jeg en frossen elv.
Hun slikker svette av steinene.

Hun som har leppene hvite av kommende vindbyger,
i øynene et lys av stål, frem til horisonten.

Hun som har ulvepels, kverker de sårede ungene sine, ser
på mens jeg kryper mot vannet –

det lysende, skarpe havet slår mot stranden
og stumper av liv legger seg på granittskallene som skum;
hukommelsen, som stormbølgens enorme kropp, bærer den løse røysa: grus, skår, støv.

Skyer
over dette blodet
Himmelen som oppstår og svinner hen, skyldes bort i tomheten og kulden.

Hun som har ansiktet mitt fra før fødselen.

Hun som tyner oksygenet.
Åpner meg langs de grodde stingene,
måker snø der inne i meg. Hun. Jeg er i hennes drømmer. Kniv uten skaft.

Pusten til snøraset som føder meg.

Hun. Er lik det.

Marzanna Kielar

Kilde til diktet:
«Verden finnes ikke på kartet – Poesi fra hele verden», Pedro Carmona-Alvarez og Gunnar Wærness

Kilde til bildet øverst:
«Star with bow», Victor Habbick/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

2 thoughts on “Julekalender: Luke 24

  1. Tine sier:

    Tusen takk for en kjempefin julekalender. Har vært innom deg daglig, og prøvd å senke tempo såpass at jeg har lest meg gjennom diktet. Det er ikke alltid det går, og jeg har lært at å lese dikt skal ta tid, ellers blir det ikke bra. God jul til deg, håper du får en trivelig julekveld 🙂

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Så hyggelig at du har likt og fulgt julekalenderen min, Tine! Det setter jeg stor pris på! 🙂 Dikt tar tid, ja. Godt sagt. Har forsøkt å senke meg rolig ned i hver tekst jeg har postet jeg også, og noe er helt klart mer krevende enn annet. Et spennende prosjekt for meg også dette. Takk for julehilsen! God jul til deg også! Håper du har hygget deg i dag! 🙂

Legg igjen en kommentar

