Julekalender: Luke 18

luke18
Hvorfor moren min laget meg

Kanskje jeg er det hun alltid ønsket seg,
min far i form av en kvinne, kanskje jeg er det
hun ønsket å være
da hun først så ham, høy og stilig
der han stod på universitetsplassen med det
harde mannelyset fra 1937 skinnende
på hans glattstrøkne hår: Hun ville ha
den kraften. Hun ville ha den størrelsen. Hun nøstet
gjennom kroppen hans til hun dro meg ut,
klebrig og glinsende, hennes liv, etter hennes liv.
Kanskje jeg er sånn jeg er
fordi hun ønsket seg akkurat det,
at det skulle finnes en kvinne
veldig lik henne, men som ikke skulle holde igjen, så
hun trykket seg, hardt, mot ham, trykket og trykket
den klare myke kulen av seg selv
som en klatt med pisket fløte
mot hans tilsølte skarpe stålrasp
til jeg kom ut på den andre siden av kroppen hans,
en høy kvinne, flekkete, syrlig, skarp,
men med en melk i midten av min natur.
Nå ligger jeg her som jeg en gang lå
i hennes armkrok, hennes skapning,
og jeg kjenner at hun ser ned og inn i meg
slik en sverdmaker betrakter seg selv
i klingens stål.

Sharon Olds

Kilde til diktet:
«Verden finnes ikke på kartet – Poesi fra hele verden», Pedro Carmona-Alvarez og Gunnar Wærness

Kilde til bildet øverst:
«Star with bow», Victor Habbick/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

2 thoughts on “Julekalender: Luke 18

  1. Birthe sier:

    Jeg sier bare WOW!

Legg igjen en kommentar

