Julekalender: Luke 12

luke12
Fred

…til ansikter som vandrer i ørkenens ensomhet, til Østen som kler seg i gress og ild.  Fred til jorden som vaskes av havet, fred til dens kjærlighet… Din gnistrende nakenhet ga regn, en torden inntok mitt bryst, og tiden har gjæret. Fremad marsj! Dette mitt blod er Østens stråleglans. Øs meg opp og forsvinn. La meg bli borte i dine lår, lyn og torden. Øs meg opp, ta bolig i min kropp. Min ild er retningen og planeten, mitt sår min rettesnor. Jeg staver meg
frem…
Jeg staver en stjerne som jeg tegner
på flukt fra mitt hjemland i mitt hjemland.
Jeg staver en stjerne som han tegner
i sine beseirede dagers fotefar.
Å, ordets aske,
har min historie et barn i din natt?

Adonis

Kilde til diktet:
«Verden finnes ikke på kartet – Poesi fra hele verden», Pedro Carmona-Alvarez og Gunnar Wærness

Kilde til bildet øverst:
«Star with bow», Victor Habbick/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

