Julekalender: Luke 7

luke7
Piletre

Selv om det ikke blåser, begynner et av bladene til hengepiletreet å vaie. To av bladene til hengepiletreet begynner å vaie. Tre av bladene til hengepiletreet begynner å vaie. Fire av bladene til hengepiletreet begynner å vaie. Selv om det ikke blåser begynner hele treet å skjelve voldsomt.

Han kommer fra de fjerne mongolske slettene. Lyden av hestehovene får hårtuppene mine til å svaie. Jeg åpner øynene og ber. Tilgi hjertet mitt. Jeg ser på det skjelvende, ristende piletreet mens jeg ber. Jeg stirrer på piletreet fra jeg står opp om morgenen til det blir midt på dagen

Piletreets greiener er som en stim flyvefisk i havet. De glitrer. Alt glitrer. Et lyn gjennomborer piletreets stamme. Det ser ut til at noen sveiser den tørre himmelen til piletreets blader. Det eksploderende grønne, grønne lyset fra alle kanter kollapser som om en smelteovn har veltet, full av kokende grønt.

Få det til å stoppe mumler jeg, høyere og høyere. Et blad av grønt lys har nok festet seg på øynene mine. Jeg er blind med øynene åpne. Lyden av hestehover er kraftig, blir kraftigere. Han rir over elven. Jeg ber av alle krefter til hjertet summer. Nå roper jeg ut bønnene. Vær så snill, få det til å stoppe.

Piletreet rusker på seg, opp og ned. Klarblått vann fra elven under føttene mine. På toppen av klippen, mumler jeg. Fra øynene mine flyter grønn sevje. Lyden av piskerapp mot hestens flanke. Grønne drageskjell spruter over alt. Dagen går og jeg stirrer på piletreet der borte, til kvelden kommer, mumlende.

En kvinne tar av seg sine grønne strømper nede ved elvebredden. Strømpene er så lange at selv om hun tar dem av, slutter hun aldri å ta dem av. Kvinnens hår er piletreblader i brann. Hun snur plutselig hodet, solstrålene snur seg også. Hun sluker meg kvikt med den lange tungen sin. Svimmel i et grønt mørke, et egg av lys spinner i øyet mitt. Hvor er jeg? Jeg rir den grønne hesten til elvens bunn.

Kim Hyesoon

Kilde til diktet:
«Verden finnes ikke på kartet – Poesi fra hele verden», Pedro Carmona-Alvarez og Gunnar Wærness

Kilde til bildet øverst:
«Star with bow», Victor Habbick/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

