Julekalender: Luke 2

luke 2
Litt romantikk

Det hender at jeg våkner
av at det er godt
at tiden går.
Solen går ned og bladene faller,
i morgen kommer regn, det er så godt
at det er over, maskinrommene har
blitt beboelige igjen. Snøen legger seg
på bakken og tar all plass
hvit, blå, grå, svart,
ingenting forstyrrende å se,
sjelens aksling står i ro:
den roteres ikke av himmelens drivarm,
og om det lyder musikk,
er det bare bekken
som tøyser under isen –
det hender at jeg våkner
av at jeg ikke vet hvorfor
noe er lov.

Noémi Lázló

Kilde til diktet:
«Verden finnes ikke på kartet – Poesi fra hele verden», Pedro Carmona-Alvarez og Gunnar Wærness

Kilde til bildet øverst:
«Star with bow», Victor Habbick/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

2 thoughts on “Julekalender: Luke 2

  1. Tine sier:

    Fantastisk! Jeg skjønte ingenting, men leste det høyt (er alene i huset) og nøt det jeg hørte 🙂 Pedro, var i støtet i går, så du bilde av ham på bloggen min?

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Det er et kryptisk dikt dette her, ja. Det er noe med overskriften som skaper forventninger ihvertfall jeg med en gang opplever å ikke få innfridd i teksten. Men etter å ha lest det flere ganger, så begynner jeg å finne spor etter noe… En interessant tekst. Tankevekkende. 🙂

      Har nettopp vært innom bloggen din en tur og tittet på innlegget fra i går. Skal lese det i sin helhet nå! Ser jo ut til å ha vært en trivelig kveld! 🙂

Legg igjen en kommentar

