Julekalender: Luke 1

luke1
Utopia

Inne i meg
finnes ingen katedraler
selv i hallenes bueganger
hvor du trodde det ventet deg
en himmelsendt sjel
som slapp løs et bur med duer
finnes bare hallenes bueganger.
Inne i meg
er et tidsrom av søle,
fluer og fjærmygg kommer med søla
fulgt av en tid med intens sol;
med sola kommer et kjølig rom
utstyrt med en roterende vifte, en skrivemaskin.
Mens det er sol skriver jeg, siden går jeg
ofte lange strekk
på søk etter skjulte kilder, legende urter
eller uten å søke en velsignet ting.

Inne i meg
gnir noe fremmed knærne
mot stolpene i ribbeina mine
noen som kan være født til fallitt,
en omstreifer krøkt over en slaggbetongplate
som kaster stein mot søppeldynger,
noen som kan hekte og revne
lik en plastpose i et gjerde.

Men bortenfor denne sonen
av dekkhauger og oljefat
nærer en lysning ett tre;
hvor du trodde det ventet deg
blad av stållys eller hvor
du trodde duene skulle samle seg
det finnes bare nok jord nok blod
og gode nok frø for ett tre.

C. D. Wright

Kilde til diktet:
«Verden finnes ikke på kartet – Poesi fra hele verden», Pedro Carmona-Alvarez og Gunnar Wærness

Kilde til bildet øverst:
«Star with bow», Victor Habbick/Freedigitalphotos.net

bokvrimmelB

6 thoughts on “Julekalender: Luke 1

  1. tulleruska sier:

    Gleder meg til å følge med på julekalenderen din! Tror jeg kommer til å oppdage dikt jeg ellers aldri ville ha fått oppleve 🙂

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Heisan, Tulleruska! Så koselig! Ja, det var litt derfor jeg valgte dikt fra denne boka. Det er masse ukjent, men veldig spennende, i den. Oppdager nye tekster og diktere jeg også. Tror ikke jeg har hørt om noen av dem før. Spennende oppdagelsesferd! 🙂

  2. Birthe sier:

    Det er spennende å oppdage nye dikt, og dette var et interessant et.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Så hyggelig at du liker diktkalenderen, Birthe! Er veldig enig med deg: Dikt er spennende. Leser det egentlig alt for sjelden, så denne kalenderen er litt ekstra allright for meg også. 🙂

  3. Tine sier:

    For en flott julekalender! Jeg skal lese hver dag, og «øve» meg i å lese dikt. Om noen minutter tar jeg turen til Litteraturhuset i Bergen for å høre nettopp, Pedro Carmona Alvarez lese adventstiden inn, i deres første luke. Ha en fin søndag!

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Takk skal du ha, Tine! Innmari hyggelig at du liker julekalenderen min! Så gøy at du faktisk skal få oppleve Pedro Carmona-Alvarez live. Blir sikkert en kjempehyggelig kveld. Kos deg masse – og god søndag videre til deg også! 🙂

Legg igjen en kommentar

