Temamåned: Julekalender – Dikt i desember

julekalendebilde
Det nærmer seg 1. desember, og ny temamåned her hos Bokvrimmel. Jeg tenkte jeg skulle slå sammen to ideer: Julekalender og temaet «Dikt i desember». Tanken er å poste et dikt, eller et utsnitt av et dikt, hver dag frem til julaften. Diktene er hentet fra en diktantologi jeg kjøpte meg under årets mammutsalg. Jeg har ikke hatt tid til å lese så mye i den ennå, men tenker at denne temamåneden er en gyllen anledning til å fordype meg i spennende tekster fra poeter verden rundt.

VisBildeServletAntologien heter «Verden finnes ikke på kartet – Poesi fra hele verden» og er satt sammen av Pedro Carmona-Alvarez og Gunnar Wærness (red.).

Boken presenterer 34 poeter fra 25 forskjellige land. Carmona-Alvarez og Wærness har beveget seg utenfor det kjente europeisk-amerikanske landskapet, og hentet frem spennende poeter fra alle verdenshjørner.

Jeg gleder meg til å få lov til å presentere noe av disse tekstene og poetene for dere i løpet av desember.

Det kan også hende at jeg leser to andre diktsamlinger, ferske denne høsten, i løpet av årets siste måned. Om så er skal jeg forsøke å skrive litt om hver av dem. Det blir i så fall å vandre i helt ukjent landskap for meg. Jeg har aldri anmeldt dikt før. Det kan bli både spennende og utfordrende.

Jeg har lest veldig mye raskere enn jeg har skrevet denne høsten. Det har resultert i at jeg har en bunke bøker liggende som venter på å bli anmeldt. Jeg har planer om å skrive disse anmeldelsene i løpet av første halvdel av desember, slik at jeg kan begynne og legge dem ut fra og med romjula.

Har også planer om å anmelde noen barnebøker jeg har liggende. Dette også før julaften. Det betyr at det noen dager i desember blir postet to innlegg pr dag her på bloggen. Jeg skal forsøke å legge innleggene ut med noen timers mellomrom, så det ikke blir oppfattet som spam. Kalender om morgenen/formiddagen, og anmeldelse på kvelden for eksempel.

Dette er planene her på bloggen frem til nyttår. Om tiden strekker til altså. Det kan hende jeg må kutte ut noe, og heller komme tilbake med noen av disse innleggene på nyåret. Men kalender skal det ihvertfall bli! 😀

(Kilde til det blå bildet øverst i innlegget: «Happy New Year» av Supertrooper/Freedigitalphotos.net)

bokvrimmelB

4 thoughts on “Temamåned: Julekalender – Dikt i desember

  1. Så koselig med dikt i desember 🙂 Det har jeg tenkt litt på selv, men jeg skal i alle fall følge med på din 🙂
    Ønsker deg en glad advent, når den kommer 🙂
    Pia

  2. Dez sier:

    Flott med diktkalender – gleder meg : )

Legg igjen en kommentar

