Høstens bøker 2013: Aschehoug

I løpet av hver bokhøst kommer jeg til å presentere bokutgivelser jeg ser frem til og boktitler jeg er litt ekstra nysgjerrig på av høstens utgivelser.  Jeg kommer til å ta for meg titler fra et og et forlag, og presentasjonene legges ut etterhvert som forlagenes høstkataloger/høstlister blir tilgjengelige. Tidligere denne høsten planla jeg bokpresentasjoner fra 14 forlag, men det ser ut til å bli ca 10 presentasjoner. Denne gangen, som er den siste for i år, skal jeg snakke litt om bøker fra Aschehoug.

Aschehoug
Aschehoug er Norges eldste forlag. Forlaget hadde sin spede begynnelse i 1872, da Hieronymus og Halvard Aschehoug grunnla en sortimentsbokhandel på Egertorget i Oslo. Allerede året etter kom de første forlagsartiklene. I 1888 overtok William Nygaard og Thorstein Lambrecht firmaet. Nygaard fikk hovedansvaret for forlaget og Lambrecht for bokhandelen. Bedriften tar raskt fart og forlaget får etterhvert store norske navn i stallen, bl.a.: Arne Garborg, Henriette Schønberg Erken, Fridtjof Nansen og Sigrid Undset. I 1911 flyttet Aschehoug inn i det bygget de fremdeles holder til i, på Sehesteds plass i Oslo. Utover 1900-tallet vokser forlaget og blir etterhvert regnet som en av storstuene innenfor norsk forlagsvirksomhet.

Aschehoug ønsker å være en garantist for ytringsfrihet, som bringer frem nye forfattere og som bygger forfatterskap – både norske og utenlandske. Aschehoug har satt seg som mål å utgi de beste forfatterne, de skarpeste historiene og de viktigste lærebøkene. De ønsker å være et attraktivt forlag for forfattere, lesere og samarbeidspartnere. Et forlag som holder liv i myter og magi, skrivekunst, lese- og lærelyst.

8de667a755f03a5eba8c6983fd249655138cac74af9cdaa458830d93
Dette er en bok jeg leser akkurat nå, som en del av temamåneden «Novelle i november». Anmeldelse av «Her inne et sted» av Roskva Korietzinsky kommer i løpet av uka.

Forlaget presenterer boka slik:
«Er det ideene og forestillingene våre som avgjør hvem vi er? Hva skjer i så fall når kroppen oppleves som en trussel mot vår egen selvforståelse, i stedet for å inngå i den? Og hvor langt er vi villige til å gå for å beholde kontrollen?

Behovet for selvkontroll og ønsket om nærhet lever side om side i denne novellesamlingen. Ofte blir personenes hang til observasjon og tilbaketrekning sterkere enn trangen til intimitet og kjærlighet. Ikke fordi kjærlighet ikke finnes, men fordi ideen om hvordan alt burde ha vært overskygger verdiene i hva som er.»

Novellesamlingen er allerede i salg.

9788203253492_Hagerup_3  9788203256110_Hagerup  9788203253485_Hagerup

Hilde Hagerups serie om «Spøkelsene på Frostøy» kom jeg over tidligere i høst. Jeg ble utrolig tiltrukket av forsideillustrasjonene. Det er fascinerende og nydelige. Deretter ble jeg nysgjerrig på innholdet i bøkene, på historien som fortelles. Jeg holder på med første boka i serien nå, «Bak Dødsfjellet». En anmeldelse kommer i løpet av desember, tenker jeg. Jeg kan avsløre at dette er en spennende og ganske vakker spøkelsesserie for unge.

Forlaget presenterer siste bok ut, «Den kalde vinden», slik:
«Den tredje boken i «Spøkelsene på Frostøy»-serien starter tilsynelatende fredelig. Men mørke skyer truer i horisonten.

Det er sol og sommer, og Jens, Gudmund og Finn har ferie. Men over den tilsynelatende idylliske feriestemningen ligger det en uhygge. Plutselig dukker Den kalde vinden opp. Vinden har trosset sommervarme og sol og funnet guttene der de har ferie. Jens har aldri hørt om Den kalde vinden, og han tror at nå kommer spøkelsene for å hente ham, for å hevne seg på alt han har ødelagt for dem på Blekbo. Men det er lille Gudmund som blir bortført. Og Jens må prøve å redde ham.»

De tre første bøkene i serien er allerede i salg.

9788203256240_Micaelsen

Vera Micaelsens «Hyperpubertet» dukket plutselig opp i postkassa mi tidligere i høst. Jeg har lest og likt. En både sår og morsom bok om bl.a. ungdomsår og pubertet. Her er min anmeldelse.

Forlaget presenterer boka slik:
«Hyperpubertet» er en hysterisk morsom og gripende alvorlig bok. Den handler mye om kropp, men enda mer om vennskap, medmenneskelighet og det å tørre å ta egne valg.

Camilla Larsen er 13 år, har ikke pupper, ikke mensen og ingen ordentlige venner. På en skoletur skjer det noe merkelig som gjør at kroppen til Camilla havner i en slags hyperpubertet – og ingenting blir som før.»

Boka er allerede i salg.

9788203254895_Bakkeid_3 9788203255007_Bakkeid_3 9788203254970_Bakkeid_3 9788203256288_Bakkeid

Forsidene og titlene på disse ungdomsbøkene, «Dr. Schnabels krønike»– serien av Heine T. Bakkeid, tiltrekker meg veldig. Jeg er mer enn middels opptatt av vampyrer og liker dem på den gode, gamle måten. Altså minst mulig glitter, og mest mulig gotisk stemning og blod. Når en anmelder sier dette om bøkene: «Blodsprutende motvekt til blodfattige vampyrromanser … Bakkeid maner frem en uhyggestemning som umidelbart suger seg fast i leseren og henger i til lenge etter at boken er ferdiglest.» – så tenker jeg at dette er vampyrlitteratur for meg. Jeg har den første boka, «Vampyrjegeren»,  stående på vent i bokhylla. Gleder meg til å ta fatt på den.

Forlaget presenterer siste bok ut så langt i serien, «Knokkeløya»,  slik:
«Døde blir levende igjen, og de har ikke godt i sinne …

I «Knokkeløya» forflytter vi oss til mer arktiske strøk, nærmere bestemt til et nedlagt hvalfangstkokeri kalt Smeerenburg, helt nord på Svalbard, der de døde ser ut til å reise seg og gå igjen.

Vlad er på flukt fra Europa, der både vampyrer og myndigheter er jakt etter ham. Han kommer seg på en frakteskute som skal til Amerika. På veien må de innom en nedlagt hvalfangststasjon og hente en forsker som har tilbrakt sommeren på Svalbard for å studere det arktiske fuglelivet. Mens de ligger til kai, forsvinner den ene etter den andre av mannskapet sporløst. For sent skjønner de at de langt i fra er alene på den gudsforlatte øya og at ingen, ingen drar til Smeerenburg.»

De fire første bøkene i serien er allerede i salg.

9788203256387_Mj_nes

Jeg har fått en plutselig appetitt på skrekk i det siste. «Død manns kiste» av Johan B. Mjønes er en ungdomsroman i sjangeren grøss og spenning. Jeg er uhyre fristet.

Forlaget presenterer boka slik:
«Det er duket for eventyr, ramsalt spenning og klaustrofobiske grøss i denne røverromanen fra en av våre mest lovende forfattere.

Leif og Paul skal ha tidenes sommerferie ute i det nordnorske havgapet. Under en dykketur finner de restene av et skip som ble senket i 1940. Guttene begynner å nøste opp skipets historie – og plutselig forvandles drømmesommeren til et mareritt. For tåka skjuler alt og slipper ingen fri.»

Boka er allerede i salg.

Da var vi i mål med denne høstens bokpresentasjoner! Håper dere har funnet spalten spennende og givende, og at dere har plukket med dere et boktips eller to! 🙂

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

