Odd og Todd

9788282601221”Odd og Todd er brødre, som av og til oppfører seg litt merkelig. De kommer fra Snålestrand, der ting gjøres på en annen måte enn hos oss. Ivrig og nysgjerrig studerer de vår fantastiske verden, og er alltid klare for nye eventyr.”

Brødrene Odd og Todd er egentlig finske. De er skapt av  forfatter- og illustratørparet Aino Havukainen (f. 1968) og Sami Toivonen (f. 1971). Havukainen er utdannet grafisk designer. Hun har jobbet innen multimedia og design siden 90-tallet. Toivonen er også utdannet innenfor grafisk design, og er en prisbelønnet tegneserieskaper. Sammen står de bak Finlands mest populære barnebokserie, nemlig bøkene om Tatu og Patu, eller Odd og Todd, som de heter på norsk. I Finland har det kommet ut over 10 bøker om de viltre brødrene. I høst kom den tredje boka om de to ut her i Norge.

Tidligere i høst var jeg på besøk hos Front forlag. Da jeg gikk derfra hadde jeg blant annet fått de to første bøkene i serien om Odd og Todd. Tusen takk til Front forlag for det!

I seriens første bok, ”Odd og Todd: Snodige oppfinnelser” forsøker brødrene seg som oppfinnere. De synes at mange ting i verden trenger litt forbedring. Derfor har de funnet opp 14 dingser som skal gjøre livet lettere eller bedre for oss. Blant disse finner vi morgenstellautomaten, som gjør det enklere å komme seg igjennom alle morgenrutinene; landskapsboblen, som i en fei kan gjøre omgivelsene mer spennende; æsjmatdetektoren, som fjerner ting du ikke liker fra maten du spiser; folkehavsredningsvesten, som gjør det enklere for folk å finne deg hvis du blir borte i en folkemengde; og hattenøkkelen, som gjør det nesten umulig å glemme igjen nøklene noe sted, og som også gjør det mulig og åpne dører uten å bruke hendene.

9788282601085I bok nummer to, ”Odd og Todd: På jobb”, lurer brødrene på hvorfor voksne jobber og hvordan det er å jobbe. De bestemmer seg for å teste ut 12 forskjellige yrker. Gutta blir blant annet praktikanter hos en baker, en frisør, på en brannstasjon, i en avisredaksjon, hos en bonde og på en skole. De får prøve seg på mange forskjellige arbeidsoppgaver og lærer mye om jobbing og arbeidsliv.

Bøkene om Odd og Todd er beregnet på barn i aldersgruppen 3-6 år. Jeg har testet ut de to jeg har på gudbarnet mitt. Hun er 5.

Bekjentskapet var tydelig fascinerende for henne. Hun koste seg med de detaljerte illustrasjonene og lo godt over bøkenes lekenhet. Spesielt æsjmatdetektoren, i boka om oppfinnelser, falt i smak. Vesla er selv ganske sær i matveien, og synes helt klart at en maskin som fjerner det man ikke liker fra maten er en supergod idé. Hehe.

I boka der brødrene tester ut jobber, var det spesielt sidene om lærerjobb hun likte godt. Alfabetet er flettet inn i illustrasjonen på en slik måte at små bokormer kan lære bokstavene mens de leter etter dem på bildet. Smart og pedagogisk lagt opp.

Gudbarnet mitt så ut til å være mer opptatt av å titte på bildene, og å fordype seg i alle detaljene, enn å lytte til all teksten. Bøkene inspirerer til nysgjerrighet, og vesla stilte massevis av spørsmål rundt det illustrasjonene viste. På den måten fikk jeg flettet inn noe av teksten, selv om bøkene ikke ble lest høyt fra første til siste side.

HavukainenToivonen26

Forfatterparet Aino Havukainen og Sami Toivonen
fotografert av Pekka Holmström

I etterkant, når gudbarnet mitt har vært på besøk hos meg, spør hun etter bøkene om Odd og Todd, så at de fenger er det liten tvil om.

Fra mitt ståsted, som voksen leser, er bøkene lyse, fargeglade og vennlige. De inspirerer til nysgjerrighet og balanserer lek og læring på en god måte. Det er masse humor i bøkene, hovedsakelig i illustrasjonene og alle detaljene som finnes i dem. Jeg har kikket i bøkene flere ganger og opplever å se noe nytt hver gang. Dette er nok bøker barn ønsker å bla i om igjen og om igjen.

Om jeg skal være litt kritisk, og det skal jeg jo, så opplever jeg at mye av teksten er for voksen for aldersgruppen 3-6 år, spesielt i boka om forskjellige jobber. Det brukes begreper som hydraulisk pumpe, lafting, renovering, rehabilitering, reportasje og innenriksjournalist, for å nevne noe. Det er jo de korrekte begrepene, men jeg tenker at barn helt ned i 3 år ikke evner fullt ut å forstå bøkene. På den annen side kan man jo si at det er bøker ”å vokse i”. At de minste barna kan kose seg med bildene, mens mor eller far kan tilføre litt og litt tekst etter hvert som ungene blir større, nærmer seg skolealder og forstår mer. Foreldre kan jo også forklare vanskelige ord for barna, men jeg tenker likevel at barnebøker bør inneholde et språk, og ord, som barna langt på vei forstår selv, uten masse forklaringer.

Alt i alt to spennende og artige bøker for barn, som kombinerer lekne og entusiastiske tegninger med forklarende og, om noe i overkant, voksen tekst. Gudbarnet mitt har i hvert fall hatt flere gode stunder sammen med Odd og Todd. Og flere skal det bli, etter etterspørselen å dømme.

Her er noen bilder fra bøkene:

SAM_1301

Sånn virker brødrenes oppfinnelse, landskapsboblen. Hver boble inneholder forskjellige landskap.

SAM_1302

Her er en landskapsboble med undersjøisk tema.

SAM_1306

Odd og Todd er opptatt med å teste forskjellige yrker.

Forlag: Front forlag
ISBN: 9788282601221 (Odd og Todd: Snodige oppfinnelser, 9788282601221 (Odd og Todd: På jobb)

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

