Temamåned: Novelle i november

ID-100154600

Med dette introduserer jeg en helt ny spalte på bloggen min: Temamåned. Ideen er å kunne lese og presentere bøker, i løpet av en måned, som har noe felles, eller ha en eller annen form for løpende aktivitet som foregår innenfor tidsrommet av en måned. Denne måneden, november, har jeg viet til noveller. Jeg har plukket ut fire novellesamlinger som jeg skal lese og skrive litt om. Neste måned blir temaet julekalender. Jeg sier ikke så mye mer rundt det forløpig, så blir det en overraskelse. 😉

Ideene til temaer er mange, men jeg setter også stor pris på forslag fra dere som leser bloggen min! 🙂

Nå i begynnelsen, ihvertfall de to siste månedene av dette året, blir det temamåned hver måned. På sikt tenker jeg at det kan være hyggelig å ha det annenhver måned. Vi får se hvordan det fungerer.

Så til de fire novellesamlingene jeg skal lese denne måneden:

a83fdd7a65716a2d949bf29b7601041477256b12641fddc5949e7b0d 8de667a755f03a5eba8c6983fd249655138cac74af9cdaa458830d93 27815f72a783c502f2e3878ed33e6c6e5181ff148ceb6381285df097 ae1580c01283b2c910844305cd71a72a35a265671f670641aacfdc48

«Mellom trærne» av Gyrdir Elíasson.
«Her inne et sted» av Roskva Koritzinsky.
«Kjærlighet, løgner og ølglass» av Liv Hege Refsdal.
» Den elektriske skogen» av Svein Roger Nilsen.

(Kilde til bakgrunnsbildet øverst i innlegget: «Colourful leaf» av Praisaeng/Freedigitalphotos.net)

bokvrimmelB

8 thoughts on “Temamåned: Novelle i november

  1. Glæder mig til at høre om Eliasson 🙂

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Hei, så hyggelig med dansk besøk! 🙂 Gleder meg til å lese Eliasson. Novellene høres ut til å være originale og interessante. 🙂

  2. bjorgmi sier:

    Spennande prosjekt! Artig med litt meir fokus på noveller, det liker eg. Eg skal sjølv lese Munro nå i november, så det blir noveller her og.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Hei, Bjørg! Ja, novellene har det med å havne litt i bakgrunnen for skjønnlitteratur og sakprosa. Skal bli en spennende måned. Gleder meg til å bli bedre kjent med novelleforfattere. 🙂 Har en Munroe-bok i hylla jeg også. Må hente den frem snart.

  3. Enig med Bjørg, kjempespennende prosjekt. Jeg er spent på hva du synes om Koritzinsky, og synes det er bra at 3 av 4 bøker er av norske forfattere.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Så hyggelig, Bokelskerinnen, takk for det. Tenkte jeg måtte lese ihvertfall to norske novellesamlinger som har utkommet i år, i forbindelse med Bokbloggerprisen – Korietzinsky og Nilsen. Korietzinsky så jeg pratet om boka si på «Bok på plassen» under Oslo Bokfestival. Veldig spent på den selv. 🙂

  4. Veldig kul idé! 🙂 Kos deg masse med novellene!

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Så bra at du liker spalten! 🙂 Takk, takk, jeg koser meg. Akkurat ferdig med den første novellesamlingen, «Kjærlighet, løgner og ølglass», og skal i gang med den andre, islandske «Mellom trærne». Veldig spennende prosjekt så langt. 🙂

Legg igjen en kommentar

