Hyperpubertet

9788203256240_Micaelsen”AAAAAAAAAAAAAAAAAA! Hva var det?!
Jeg fekter rundt meg, mister sjampoflaska i gulvet, tråkker på den, sklir og dunker hodet i veggen. Jeg må klamre meg fast i det varme blandebatteriet for ikke å seile overende. HVA VAR DET?! Jeg tør ikke åpne øynene. Jeg kan ikke, vil ikke. Forsiktig lar jeg hendene skli fra halsen og ned mot armhulene. De kommer ikke langt før de blir stoppet av… Noe har vokst ut på brystet mitt! To enorme pupper!”

Vera Micaelsen (f. 1974) er for de fleste kjent fra NRK, der hun har vært programleder for en rekke barne- og ungdomsprogrammer. Micaelsen har også jobbet i DKS (Den kulturelle skolesekken) og med film i Norsk Filmfond. I tillegg har hun utgitt flere bøker for både barn og voksne. Hun debuterer i høst som ungdomsbokforfatter med ”Hyperpubertet”.

I boka møter vi Camilla Larsen. Hun er 13 år, har ennå ikke kommet i puberteten og har venninner som egentlig ikke er venninner. Hun føler seg utenfor og er usikker på seg selv.

Under en klassetur i skogen skjer det noe merkelig:

”Kroppen min lener seg bakover, men jeg kan ikke ta meg for. På særdeles uelegant vis velter jeg baklengs og blir liggende urørlig med beina i været. Jeg klarer verken blunke med øynene eller løfte en finger. Eline ler hysterisk før hun dytter forsiktig borti meg med skotuppen. – Slutt å tull’a, Camilla!”

Camilla har plutselig havnet i en slags hyperpubertet. Kroppen hennes utvikler og innvikler seg i et spinnvilt tempo. Enorme pupper eser ut på brystkassen hennes, i de mest upassende sammenhenger. Pupper som plutselig forsvinner igjen når de blir dusjet i iskaldt vann. Hun får digre kviser i fjeset. Kviser som lyser i mørket. Og på toppen av det hele, snikfilmer de såkalte venninnene hennes henne, og legger videoene ut på Youtube.

Boka åpner med brask og bram og et stort, mystisk overraskelsesmoment. Deretter glir den over i stor komikk og latterkrampe. Jeg trodde først jeg leste en ren ungdomskomedie, men Micaelsen har benyttet latteren som et springbrett inn i en historie med et alvorlig og viktig budskap. Latteren gjør etter hvert mer vondt enn godt.

Micaelsen-Vera

Forfatter Vera Micaelsen

Forfatteren klarer på finurlig vis å endre leserens perspektiv underveis i fortellingen, fra å være en av dem som ler av hovedpersonen Camilla, til å oppleve hvordan det er for Camilla å bli senter for uønsket oppmerksomhet og latterliggjøring.

Mye i boka er overdramatisert og satt på spissen. Og på sin måte viser dette mange unges subjektive opplevelse av puberteten som periode, tenker jeg. Man føler seg lett oversett, eller altfor beglodd, man fremstår altfor klønete og usikker, eller breialt selvsikker, ting oppleves å være helt ute av kontroll og de minste ting (som kviser for eksempel) er som uoverkommelige verdensproblemer. Følelsen av å være utsatt og veldig sårbar er godt skildret i boka.

Boka viser også at det ofte ikke bare er jevngamle som kan gjøre ungdomsår og pubertet til en utfordring. Voksnes holdninger, handlinger og tidvis mangel på innsikt utgjør også en stor del av de trøblete ungdomsåra. I hvert fall for Camilla Larsen.

Hovedpersonen foretar en beundringsverdig utviklingsreise i løpet av romanen. Hun starter som den flatbrystede, keitete og litt rare jenta ingen egentlig vil være venner med, og ender opp som en ung kvinne jeg, som leser, har fått respekt for. Vera Micaelsen fletter inn en aldri så liten girl power-slutt (jeg skal ikke avsløre handlingsdetaljer her), som jeg synes kler boka godt.

Micaelsen har skapt en historie som både engasjerer og morer meg. Romanen er svært lite forutsigbar. Jeg ble grundig overrasket flere ganger, og hadde en veldig allright leseopplevelse.

Jeg synes forfatteren evner å balansere komedie og drama på verdig vis. Og jeg synes hun klarer å bruke de komiske elementene konstruktivt, slik at de underbygger den dramatiske nerven i handlingen. Jeg opplever at Micaelsen bruker leserens egen latter som et redskap for å få frem en følelse og et budskap – og det fungerer bra.

Vera Micaelsen har fanget noe essensielt ved det å være i puberteten, det å vokse opp, i denne boka. Jeg tror både ungdom og de som har vært igjennom ungdomstida for kort eller lang tid siden, vil kjenne seg igjen i hva hun skriver. Samtidig har Micaelsen skrevet et verdig innlegg i debatten om internettmobbing. Ja, mobbing generelt.

Det er ikke ofte at en bok får meg til å knekke i latterkrampe, og samtidig gir meg en hel masse tankeføde, men ”Hyperpubertet” har klart akkurat det.

Det frister å lese mer av Vera Micaelsen.

Boka er også en del av leseprosjektet “Leseutfordring: Kaos”.

(Tusen takk til forlaget for anmeldereksemplaret!)

Forlag: Aschehoug
ISBN: 978-82-03-256240

bokvrimmelB

7 thoughts on “Hyperpubertet

  1. Tine sier:

    Artig innlegg, jeg lo litt når jeg leste det. Har lagt boken hennes «1000 ting å gjøre med barna» på lunchrommet, så nå blar jeg litt i den hver gang jeg har pause på jobben. Artig og mangfoldig dame 🙂

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Hehe, så moro at du lo litt mens du leste anmeldelsen min. Da har jeg klart å få frem litt av bokas stemning. 🙂 Ja, virkelig ei allsidig dame. Og morsom, ikke minst. 🙂

  2. Tjo og hei, det der hørtes slitsomt ut! Høres ut som ei artig bok, men…. Så mange bøker, så liten tid.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Hovedpersonen hadde det absolutt slitsomt mesteparten av boka, ja. Men mye humor og flott slutt veide opp. Du har så rett, så rett. Vi må være selektive. Ingen rekker over alt. 🙂

  3. Jeg likte denne boka. Hun har klart å skrive en morsom bok om et alvorlig tema

  4. […] men så er eg riktignok ikkje i målgruppa heller… Fleira andre har blogga om boka, Bokvrimmel og Flukten fra Virkeligheten  er meir overbeviste om at humoren fungerer enn det eg er, medan […]

Legg igjen en kommentar

