Naken i hijab

Naken_i_Hijab_-_Reisefoelge”Hvordan kunne man føle seg så fremmed på et sted, mens det på samme tid virket som om man aldri hadde vært hjemme noe annet sted?”

Gunn Marit Nisja (f. 1978) jobber til daglig som avdelingsleder ved Blaafarveværket i Modum, der hun også er bosatt. Hun kommer opprinnelig fra Sunndal på Nordmøre. Forfatteren debuterte med diktsamlingen ”Giljotin” i 2008. ”Naken i hijab” er hennes første roman, den kom i 2011. Samme år ble den nominert til Bokhandlerprisen. Boka bygger på forfatterens observasjoner og personlige erfaringer fra flere år i Egypt. Tidligere i år kom Gunn Marit Nisja med sin andre roman, ”Porselenspiken”.

Den unge, norske jenta Live er hovedpersonen i ”Naken i hijab”. Hun er på ferie i Egypt, i Luxor, sammen med sin venninne Maren.

En dag de besøker tempelanlegget Karnak møter de den lokale Kareem. Kareem er sjarmerende, imøtekommende og bruker mye tid og energi på jentene. Han tar dem med på feluccatur på Nilen, på café og på utested. Han guider dem gjennom travle markeder og tar dem med seg hjem på tebesøk hos familien.

Live blir betatt av Kareem, og etter hvert oppstår det en overveldende romanse mellom dem. Dette fører til at Live velger å reise ned igjen til Egypt, til sin Kareem, ikke lenge etter at hun har kommet hjem fra sin ferie. Valgene hun videre tar bringer henne i møte med et Egypt, og en Kareem, hun ikke kjenner. Plutselig opplever hun seg fanget i et nett av tradisjoner og holdninger som truer med å ødelegge både henne selv og mye av hva hun holder kjært.

Jeg hadde i utgangspunktet ingen lyst til å lese denne romanen. Det vekkes en skepsis i meg i møte med bøker som ser ut til å handle om naiv vestlig kvinne som forelsker seg i ikke-vestlig, gjerne muslimsk, mann og over natten blir kjempeundertrykket og bare vet at hun må rømme for å overleve. Jeg synes det kryr av slike historier. De er ofte svært endimensjonale, det vil si at de kun viser den vestlige kvinnens side av saken, og den siden er alltid negativ og frempensler ofte et fiendebilde av islamsk samfunn, kultur, religion og folk. Slike bøker liker jeg ikke. Ikke i det hele tatt. Jeg opplever dem ikke som kontruktive innspill i en viktig debatt, men heller som fordomsfrø. Og slike har det med å vokse vilt når de først blir plantet.

Det er derfor svært gledelig at Gunn Marit Nisja benytter seg av flere fortellestemmer i denne boka. Live er hovedpersonen, ja, men Nisja har latt flere røster slippe til i enkeltkapitler. En av dem er Kareems søster, Amira, som jeg oppfatter som Egypts stemme i boka. Gjennom henne får vi innblikk i landets gamle tradisjoner, familiens syn på Kareem og de vestlige turistene som tar større og større plass i Egypt, samt hvordan egyptere opplever kvinner fra vesten som kun kommer til Egypt for et sidesprang eller to.

Gunn_Marit_Nisja_DSC_6688

Forfatter Gunn Marit Nisja

I de bøkene jeg ikke liker, om vestlig kvinne som møter ikke-vestlig mann, er det alltid slik at grunnen til at han er truende, undertrykkende og overgripende er at han er muslim. Nisja går heldigvis ikke i denne fellen. Hun er så reflektert at hun skildrer bokas Kareem som et individ, ikke en representant for et samlet Islam. Han har hatt en aggressiv adferd og et forferdelig temperament fra han var liten. Familien hans misliker denne siden av ham og sjokkeres ofte over hva han kan få seg til å gjøre. På toppen av dette har han et alkoholproblem, noe som fremkaller og forsterker de allerede dysfunksjonelle sidene hans.

Som en kontrast til Kareem, skildrer Nisja Kareems far og svoger. To gode muslimske menn, med mildt lynne, som aldri hever verken stemmen eller knyttneven. Begge med stor omsorg for hustru og familie. Hardtarbeidene, godhjertede. Det er godt å lese om dem. De setter ting i perspektiv og viser forfatterens evne til innsikt og refleksjon.

Det er også godt å lese om det nære og varme forholdet Live får til sin svigermor. Yasmina er en imøtekommende og inkluderende kvinne. Hun aksepterer raskt sin sønns norske hustru og blir som en kjærlig mor for henne. Svigermor Yasmina er en trygg havn i et fremmed land for Live.

Skal jeg sette fingeren på noe, må det være det jeg opplever som en altfor hysterisk undertone mot slutten av boka. Vel er Live en ung, noe naiv og kanskje litt usikker kvinne som opplever vonde og vanskelige ting i sitt ekteskap. Hun beveger seg fra forholdsvis ubekymret tjueåring, til psykisk nedbrutt, gift kvinne med heller tynnslitte nerver. Likevel synes jeg hennes reaksjoner er noe dramatiske, spesielt rundt redselen for at det skal skje noe med datteren. Men det er kanskje slik det er når man blir sittende alene med vonde tanker, slik Live gjør i boka. Da er det kanskje lett å tenke ting større, mørkere og mer uoverkommelige enn det de er. Jeg vet ikke…

Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg ikke lyttet til mine fordommer, men i stedet valgte å lese denne boka. Den er velskrevet, vakker og viktig.

Det er tydelig at Gunn Marit Nisja har et varmt og bankende hjerte for Egypt og folket der. Det gjør historien nyansert og troverdig. Jeg skjønner godt at denne romanen ble nominert til Bokhandlerprisen. Synd den ikke vant.

Boka inngår i Juritzen forlags «Reisefølge»-serie.

Boka er også en del av leseprosjektet “Leseutfordring: Kaos”.

(Tusen takk til forlaget for anmeldereksemplaret!)

Forlag: Juritzen forlag
ISBN: 978-82-8205-488-1

bokvrimmelB

10 thoughts on “Naken i hijab

  1. Anita Ness sier:

    Flott og grundig anmeldelse, av en bok jeg også likte. Har blogget om den også. Jeg syne sogså boka var nyansert, og er enig med deg der.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Takk skal du ha, Anita! Det var så godt å lese denne boka, og å få mine fordommer mot den grundig motbevist. 🙂

      Da skal jeg ta meg en tur over til deg og lese hva du har skrevet om boka. Tror ikke jeg har lest anmeldelsen din ennå. 🙂

  2. RandiA sier:

    Fikk lyst til å se nærmere på den boken ja, etter anmeldelsene deres…..

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Så spennende, Randi. Skal bli interessant å se hva du tenker om bok, hvis du velger å lese den og skrive noe rundt leseopplevelsen. 🙂

  3. Veldig fin og grundig omtale! Leste boken i fjor og likte den godt jeg også. Husker at jeg undret meg litt over dette med at hun endret seg mye i løpet av kort tid, fra å være en selvstendig kvinne til å bli underdanig.. Godt at du valgte å lese boken!

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Takk skal du ha, Beathe! Ja, det jeg selv sier i anmeldelsen min om at jeg reagerer på det jeg opplever som en litt hysterisk undertone, henger litt sammen med det du sier om at det tar kort tid fra selvsikker kvinne til underdanig kvinne. Ting skjer litt for fort og litt for ubegrunnet på en måte, om det gir noen mening. Men utover det en veldig allright bok. Glad jeg leste den. 🙂

  4. bjorgmi sier:

    Eg trur eg har mange av dei same fordommane som deg, og etter å ha lese Porselenspiken er eg om mogleg endå meir skeptisk enn eg var då eg såg boka første gongen. Eg har og lese altfor mange bøker med utanfrå-blikk på det muslimske samfunnet, religionen og kulturen. Kjekt å høyre at Nisja leverer her, likevel.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Hei, Bjørg! Godt å høre at det er flere enn meg som reagerer på denne typen romaner. Jeg synes altfor mange sluker denne typen litteratur ukritisk. Og det er synd.

      Jeg har Porselenspiken liggende i «på vent»-bunken min. Den har fått veldig splittet kritikk. Noen synes den er fantastisk, andre finner mangler ved den. Jeg kommer nok ikke til å lese den med det første, men er i alle fall såpass nysgjerrig på hvilken leir min leseopplevelse vil falle inn i at jeg nok kommer til å forsøke meg på den om en stund.

Legg igjen en kommentar

