Høstens bøker 2013: Tiden Norsk Forlag

I forkant av hver bokhøst kommer jeg til å presentere bokutgivelser jeg ser frem til og boktitler jeg er litt ekstra nysgjerrig på av høstens utgivelser.  Jeg kommer til å ta for meg titler fra et og et forlag, og presentasjonene legges ut etterhvert som forlagenes høstkataloger/høstlister blir tilgjengelige. Så langt har jeg planlagt bokpresentasjoner fra 14 forlag. Denne gangen skal jeg snakke litt om bøker fra Tiden Norsk Forlag.

tidenTiden Norsk Forlag så dagens lys allerede i 1933. Det var Arbeiderpartiet som grunnla forlaget, derfor hadde de lenge som formål å utgi litteratur med en sosialistisk tendens.

Tiden var helt fra starten av sterkt knyttet til arbeiderbevegelsen, og var det eneste store forlaget i Norge som ble stengt av tyskerne under krigen. Kolbjørn Fjeld, som var forlagssjef fra grunnleggelsen i 1933 og fram til 1971, ble arrestert og en mengde av forlagets utgivelser ble konfiskert og brent av tyskerne.

Det var ikke før i 1991 at båndene forlaget hadde til arbeiderbevegelsen løsnet. Gyldendal begynte å kjøpe aksjer i Tiden, og i 2002 overtok Gyldendal alle aksjene. Tiden har siden det vært en selvstendig avdeling i Gyldendal forlag.

Tiden Norsk Forlag satser på norsk og oversatt skjønnlitteratur. De har som hovedambisjon å publisere bøker med høy litterær kvalitet, som samtidig når ut til mange lesere.

untitled

Jeg har ei venninne som bor på Finsland, utenfor Kristiansand. Hun er veldig begeistret for bøkene til Gaute Heivoll. Han er jo selv fra Finsland og skriver ofte om hjemstedet i bøkene sine. Så også i «Over det kinesiske hav». Jeg føler at jeg har en egen tilknytning til denne teksten gjennom venninna mi. Også er jeg veldig svak for romaner om folk som sliter psykisk, som har det tungt eller er i et mørke eller på et sted i seg selv som fraviker fra normen. Det høres ut til at Heivoll har skrevet en slik roman.

«Over det kinesiske hav» er basert på virkelige hendelser og autentiske personer. Handlingen er lagt til like før krigen. Vi møter et ektepar som starter sitt eget forpleiningshjem for såkalt «åndssvake» i ei lita bygd på sørlandet. Rommene fylles av den religiøse grubleren Christian Jensen, den tause, alltid ruggende Matiassen og onkel Josef, som er blant de mest beleste i bygda. Stedet blir kalt «galehuset» på folkemunne. En søskenflokk på fem flytter også inn. Josef kaller dem bare «tullingene fra Stavanger», men de blir likevel raskt en del av familien.

Etter krigen forventes det fred og bedre tider, men en stor tragedie rammer «galehuset» – en tragedie som kommer til å følge dem alle resten av livet.

Boka beskrives som en opprørende, trist, morsom og underlig bok, med stor varme, kjærlighet og sang.

Romanen er allerede i salg.

AoYqPETO_809_Nilsen_den elektriske skogen_RGB

Novellesamlingen «Den elektriske skogen» av Svein Roger Nilsen, har en bitteliten ting til felles med Gaute Heivoll sin bok. De består begge av tekst om det mørke og det skjulte. Temaer jeg tiltrekkes av og liker å fordype meg i.

Novellene i denne boka er fire i tallet. Vi blir tatt med til Wien. Året er 1909. Dr. Freud skriver om møtet med herr L. i dagboken sin. L er et interessant tilfelle. Gamle demoner må utdrives, eller ihvertfall konfronteres. Pasienten opplever å være forfulgt av fugler. Hva betyr det? Og hvilken forbrytelse er det de skjuler?

Vi forflytter oss til en liten bygd der flere branner blir påsatt i løpet av få uker. De første undersøkelsene gir ingen svar. En ekspert tilkalles for å finne ut hvem som står bak.

En gutt oppdager at menneskene har har rundt seg bare er én ting: Fiender. De er mange, og lar seg ikke overvinne. Ennå.

Boka beskrives som en god novellesamling om det uforklarlige, der det tragiske og det komiske ikke er langt fra hverandre.

Novellesamlingen er allerede i salg.

be8lfvcn_840_9788210053245-300dpi
Den tredje og siste boka jeg skal presentere inneholder også et slags mørke, i form av det komplekse, dystre og truende. Ida Hegazi Høyers «Ut» skal være en intens roman om en kvinne som balanserer hårfint i den konforme hverdagen, men som kjenner at noe stort og uunngåelig presser seg frem. På jobben, hjemme og i henne selv. Romanen begynner slik:

«Første gang jeg merker at noe ikke er som det skal, er en onsdag i februar. Det kommer som en kritthvit tåke inn i hagen, inn i veggene, som et godstog, som en sommerfugl. Som et annet hus i huset.»

Boka forventes i salg fra slutten av september.

Neste forlag ut vil være Pantagruel.

bokvrimmelB

5 thoughts on “Høstens bøker 2013: Tiden Norsk Forlag

  1. Tine sier:

    Har lest «Over det kinesiske hav», en fantastisk bra roman, som anbefales på det varmeste 🙂

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Herlig! Gleder meg til å lese den. Har den liggende ved siden av meg her, i bunken med bøker jeg skal lese ganske snart. 🙂

  2. Bare gled deg! Jeg likte den veldig godt!
    En interessant bok der kommer tett på folk!
    Jeg har lest den også, så er spendt på din anmeldelse! 😉

Legg igjen en kommentar

