Høstens bøker 2013: Bazar Forlag

I forkant av hver bokhøst kommer jeg til å presentere bokutgivelser jeg ser frem til og boktitler jeg er litt ekstra nysgjerrig på av høstens utgivelser.  Jeg kommer til å ta for meg titler fra et og et forlag, og presentasjonene legges ut etterhvert som forlagenes høstkataloger/høstlister blir tilgjengelige. Så langt har jeg planlagt bokpresentasjoner fra 14 forlag. Denne gangen skal jeg snakke litt om bøker fra Bazar forlag.

logo

Bazar forlag ble opprettet våren 2002. Visjonen var å skape et stort nordisk forlagshus. Filialer ble derfor samtidig opprettet i Sverige og Finland. Danmark kom etter i 2003. Bazar ønsker å være et uavhengig  forlag som representerer kvalitet. De utgir i hovedsak oversatt skjønnlitteratur.

Forlagets hovedambisjon er å bringe det beste av oversatt litteratur til den nordiske leseren, eller i norske Bazars tilfelle: Til norske lesere. Bazar forlag gir ut bl.a. Dan Brown og Paulo Coelhos bøker.

støvJeg leste første bok i den nyskapende fantasytrilogien om «Ønskemesterens datter» i sommer. Min omtale av «Mørk engel» kommer om ikke altfor lenge. Første bok gjorde meg nysgjerrig på fortsettelsen, så jeg ser frem til Laini Taylors «Støv og stjerneskinn» kommer ut.

I bok to fortsetter historien om kunststudenten og monsterlærlingen Karou, og serafen Akiva. Karous søken etter hvem hun egentlig er fikk sitt svar på slutten av første bok. Sannheten om henne selv vekker en annen vond og vanskelig sannhet: Hun elsket en gang en fiende som sviktet henne, og hele hennes verden måtte bøte for det.

I «Støv og stjerneskinn» må Karou bestemme seg for hvor langt hun er villig til å gå for å hevne sitt folk. En urgammel krig vekkes til live igjen, og Karou og Akiva står på hver sin side i kampen. Er en verden uten blod og krig i det hele tatt mulig, slik de en gang drømte om?

Boka beskrives som en utrolig fascinerende, annerledes og godt skrevet spenningsbok for ungdom i alle aldre.

Romanen er forventet i salg fra og med 28. oktober.

valent
Erotikk ser ut til å være i vinden for tiden. Det virker som om bøkene «alle» leser, «Fifty shades of Grey»-trilogien, har åpnet opp for en bredere interesse for både klassisk og ny erotisk litteratur. Selv er jeg en av de få (?) som ikke har lest noen av «Fifty shades»-bøkene, og som mest sannsynlig heller ikke kommer til å lese dem. Jeg har heller søkt litt i seriens kjølvann og der funnet små erotiske perler som evner å både være god erotikk, samt en spennende, kompleks og dyptpløyende historie om noe vesentlig. Første bok i trilogien om «Valentina» av Evie Blake, ser ut til å kunne være en slik perle.

Romanserien om Valentina er basert på den banebrytende italienske tegneserien fra 60-tallet, skapt av Guido Crepax.

Historien introduserer oss for to kvinner som lever i hver sin by og i hver sin tid, Valentina Roselli og Belle.

Fotografen Valentina bor i Milano, året er 2012. Hun har vært samboer med den hemmelighetsfulle Theo Steen i et år, men nekter å inngå et mer forpliktende forhold. En dag får hun tilbud om å ta bilder i en sexklubb. Gjennom fotooppdraget får hun innblikk i en skjult verden som etterhvert avslører sider av henne selv hun ikke visste eksisterte.

I Venezia i 1929 møter vi en velstående sosietetskvinne hvis alter ego er Belle. Kvinnen er fanget i et ulykkelig ekteskap og samfunnets konvensjoner. Som Belle lever hun ut sine fantasier gjennom et hemmelig liv som kurtisane.

Selv om det er flere tiår som skiller bokens hovedpersoner fra hverandre, er Belle og Valentinas liv knyttet sammen på et overraskende vis.

Boken er beskrevet som erotisk, uavhengig og elegant.

Romanen er allerede i salg.

barfot
Ildefonso Falcones sikret seg en stor leserskare med sine to forrige bøker, «Havets katedral» og «Fatimas hånd». Han er likevel en forholdsvis ny forfatter for meg. Jeg har ikke lest ham før, noe jeg har tenkt til å endre på i løpet av høsten. Forfatteren skriver historiske romaner, «Barfotdronningen» er lagt til 1700-tallets Spania, og det gjør meg nysgjerrig.

Hovedpersonen, slavekvinnen Carida, er på vei over havet fra Cuba sammen med sin herre. Han dør under overfarten, og etterlater henne et fribrev. Hun går i land i den spanske byen Cadíz, fri, men med ytterst få muligheter til å brødfø seg selv. Carida ender etter hvert opp i Sevilla, hvor hun finner veien til sigøynerstrøket. Med ukuelig pågangsmot får hun til sist innpass hos sigøynerne og også arbeid hos dem. Carida møter sigøynerkvinnen Milagros, som blir hennes beste venn.

Flamencoen vokser sakte frem blant sigøynerne, og ser også ut til å tiltale spanjolene. Dansen fører de to kvinnene til Madrid. Tross fordommer og ussel fattigdom tror Carida og Milagros på livet, de forelsker seg, de kommer seg igjennom motgang og lidelser, og de kjemper for det de mener er rettferdig.

Boken beskrives som en kløktig utbrodert roman som på mesterlig vis sier noe om den sosiale virkeligheten i et tragisk kapittel av vår historie.

Romanen lanseres 21. oktober.

Neste forlag ut vil være Tiden.

bokvrimmelB

4 thoughts on “Høstens bøker 2013: Bazar Forlag

  1. Tine sier:

    Jeg leste Barfotdronningen i sommer og kan røpe at den er kjempegod. Gled deg! Har lest Valentina også, ser hun er å møte på Litteraturhuset i Bergen på søndag. Ha en fin tirsdag!

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Oi, da ser jeg litt ekstra frem til å bli kjent med Falcones fortelling om Barfotdronningen. Tror det blir en virkelig interessant lesereise tilbake til 1700-tallets Spania. 🙂 Vet du om Valentina bare er i Bergen, eller om det er flere arrangementer med henne rundt omkring i Norge? Tenker spesielt på Oslo. Ha en flott tirsdag du også, Tine! 🙂

  2. Isabella sier:

    Spennende bøker som kommer:) Kan nesten ikke vente med å få kloa i “Støv og stjerneskinn”, elsket første boken.Man har ventet veldig lenge på denne:) Har ikke lest noe av forfatteren av “Barfotdronningen”, men har planer om det etter å bare ha hørt godt om bøkene:) Ønsker deg en fin dag!:)

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Ja, virkelig mye spennende i høst! «Støv og stjerneskinn» er en av de bøkene jeg har ventet på også, dog ikke så lenge. Jeg leste jo den første boka nå i sommer, så jeg har handlingen friskt i minne. 🙂 Håper du liker «Barfotdronningen» om du velger å lese den. Alltid spennende å se om man selv liker bøker «alle» andre ser ut til å elske. Ha en fin dag, eller morgendag, alt etter som, Isabella! 🙂

Legg igjen en kommentar

