Iskalde grøss og Mareritt

ISKALDE_GROSS_NR3_1994_VGPå 80-tallet, og et stykke innpå 90-tallet, pleide jeg å kjøpe et tegneserieblad som het Iskalde grøss (Tales from the Crypt). Jeg husker det stod «Serier for voksne» på forsiden, noe som gjorde bladet og skrekkhistoriene ennå mer spennende. Alderen min var et godt stykke fra voksen på den tiden. Jeg gikk på ungdomsskolen da jeg begynte å lese bladet.

For noen uker siden var jeg på besøk hos Front forlag. Under en omvisning i forlagets lokaler fikk jeg øye på tre bøker som minnet meg veldig om de gode, gamle Iskalde grøss-bladene. Det var titler fra den danske Marerittserien, så langt skrevet av Benni Bødker og Lars Bøgeholt Pedersen.

Jeg fikk lov til å ta med meg et mareritt hjem, og endte opp med seriens bok nummer to, «Gjenferd» av Benni Bødker. Det var det kvinnelige skrømtet på forsiden av boka som ble avgjørende for mitt valg. Illustrasjonen er skrekkelig  stilig – og veldig i Iskalde grøss sin ånd.

I motsetning til Iskalde grøss er Marerittbøkene for barn. Serien anbefales ikke for småfolk i en spesiell alder, men jeg kan med en gang si at de ikke er for de minste. Rabagaster i barneskolealder er nok en passende målgruppe, og da mener jeg rabagaster. Bøkene kan nemlig være litt i overkant spennende for de sarteste barna.

gjenferd-bodker_benni-21029656-frntlI «Gjenferd» møter vi en ung gutt. Faren hans har fått seg en ny kjæreste, og denne kjæresten har en merkelig og skremmende datter. De rareste ting begynner å skje så snart gutten og faren hans flytter inn hos dem.

Gutten har vemmelige mareritt, og om dagen blir han forfulgt av skrømt med tomme øyne og beinete fingre. De er de døde, og de er på jakt etter noen. Gutten tror han fantaserer, men det viser seg at alt det rare og skremmende han opplever ikke bare er noe han forestiller seg.

Før jeg begynte å lese innbilte jeg meg at boka inneholdt flere korte grøss. Det stemte ikke. Det er en historie delt opp i kapitler dette her.

Marerittet begynte i det jeg åpnet boka. Jeg havnet rett inn i en forfølgelsesscene der guttungen, hovedpersonen og jegpersonen i boka, løper for livet. Han har en rekke underlige gamlinger etter seg. Alle kledd i laser, og med gulnet hud og skjelettfingre.

Det var som å snuble rett inn i en film som begynte for en stund siden. Litt forvirrende til å begynne med, men svarene jeg savnet kom etterhvert. Og svarene var originale.

Veldig positivt med en barnebokforfatter som tar sine unge lesere på alvor, og ikke tyr til altfor selvfølgelige løsninger i sine bøker. Det er også veldig hyggelig med bøker som etterhvert kan gi barn lyst til å lese klassikere som «Frankenstein» og «Dracula». Eller til å ta seg en tur på Serieantikvariatet og sikre seg noen utgaver av mors og fars favorittgrøss fra oppveksten: Iskalde grøss.

Det er et spennende og fantasifullt mareritt dette her, som sikkert vil glede tøffe og lite mørkredde gutter og jenter. Absolutt en bok å snike med seg under dyna i sene høstkvelder, når mamma og pappa tror du sover. Husk lommelykt! 😉

(Tusen takk til forlaget for lesereksemplaret!)

Forlag: Front forlag
ISBN: 978-82-8260-121-4

bokvrimmelB

4 thoughts on “Iskalde grøss og Mareritt

  1. Tine sier:

    Dette høres ut som midt i blinken for min 7 klassing. Takk for supert tips!

  2. Min bror hadde Iskalde grøss og jeg og venninner snek oss til å lese det. Ganske skummelt, men mest spennende. Et godt tips til tantebarn i barneskolealder da, men kanskje ikke noe for elever på videregående. Da skulle jeg kanskje heller hatt gode gamle Iskalde grøss.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Hei, Silje! For et herlig barndomsminne! 🙂 Du har absolutt rett i at Marerittserien ikke er for elever på videregående. Det er i hovedsak en bokserie for barn på barneskolen vil jeg si. Barn som ikke er for skvetne, og som har lært å lese litt selv. 🙂 Vi som er større får kose oss med gamle utgaver av Iskalde grøss! 😉

Legg igjen en kommentar

