Høstens bøker 2013: Schibsted forlag

I forkant av hver bokhøst kommer jeg til å presentere bokutgivelser jeg ser frem til og boktitler jeg er litt ekstra nysgjerrig på av høstens utgivelser.  Jeg kommer til å ta for meg titler fra et og et forlag, og presentasjonene legges ut etterhvert som forlagenes høstkataloger/høstlister blir tilgjengelige. Så langt har jeg planlagt bokpresentasjoner fra 14 forlag. Denne gangen skal jeg snakke litt om bøker fra Schibsted forlag.

SchibstedForlagLogoSchibsted forlag er et av Norges eldste forlag. Det ble etablert av boktrykker Chr. Schibsted allerede i 1839. Forlaget ble en forløper for Schibsted-grunnleggerens «flaggskip», Aftenposten, som ble gunnlagt i 1860. I dag er Schibsted Forlag AS et heleid datterselskap av Schibsted Norge AS, og regnes som et av Norges største og Skandinavias ledende mediekonsern.

Forlaget byr på en mengde titler innenfor skjønnlitteratur, sakprosa, barnebøker, underholdningslitteratur, årbøker, tegneserieutgivelser og språkkurs. I tillegg importerer og lagerfører Schibsted utenlandske bøker, spesielt engelskspråklig litteratur, reiseguider og gavebøker.

Dronningens_lofte_ho
19. august lanseres Margit Walsøes andre historiske roman, «Dronningens løfte». Dette er en roman om to kvinner som har satt sine spor i historien. Den ene, som jeg lenge har vært fascinert av, er den franske dronningen Marie Antoinette. Jeg håper denne boken evner å ta meg med bakenfor dronningfasaden – til kvinnen og moren.

Romanen tar oss til slutten av 1800-tallet, der den finske Alma studerer den franske revolusjonen i Paris. Hun blir nysgjerrig da hun kommer over noen gamle brev. Hundre år tidligere kjempet Marie Antoinette en innbitt kamp for å beskytte familien mens det stormet som verst, og det var særlig en mann hun stolte på: svenske Axel von Fersen.

Boken beskrives som «en roman om store omveltninger og små menneskeliv».

Jeg har vært så heldig å motta en invitasjon til lanseringsfesten for denne boken. Kommer tilbake med innlegg fra arrangementet og litt om hvilket førsteinntrykk utgivelsen gir meg i løpet av uka.

Stockholm_ForsideTrine Vollans debutroman «Stockholm» er allerede i salg. Jeg var på lanseringsfesten i forrige uke. Mer om det HER.

Boka presenteres som en sterk debut om kunstersinn og hverdagsliv, om store forbilder og søken etter identitet, skrevet i et originalt og spenstig språk. Her er en smakebit fra teksten (en smakebit som også pryder bokas bakside):

“Tenk om du hadde gjort det. Sånn som Bergman. Kastet deg uti det, valgt et annet liv. Et annet ansikt over frokostbordet, en annen rygg å krype inntil, et annet navn å si. Hvor mye vi venner oss til, tenker du. Hvor mye som blir livet. Og tenk om, tenker du. Om du hadde gjort det. Brutt over, begynt på nytt. Andre dager, et annet liv. Dra alt ned, bunnskrape og så begynne på nytt. Blir det nytt, eller blir det det samme om igjen, på en annen måte, en forskyvning?”

Blodig_brorskap_ho
Vi har hørt om dem på nyhetene flere ganger. Gjengene. Young Guns. A- og B-gjengen. Vold, overfall, drap. Interne oppgjør og steinhard rivalisering.

Jeg kjenner noen få som har klart å komme seg ut av en av Oslos gjenger. Det er et utrolig tøft valg og en vanskelig vei. De få som tør å ta et oppgjør med egen gjengbakgrunn, og som i tillegg forsøker å hjelpe andre ut av gjengmiljøet, står det respekt av.

Så har du dem som ikke klarer det. Enten fordi de ikke vil, eller tør, eller fordi de ikke lever lenge nok til å ta valget.

I kategorien dokumentar finner vi denne høsten en bok av kriminalreporter Per Asle Rustad. Han har skrevet boka «Blodig  brorskap – På innsiden av Oslos gjenger».

Boka gir oss et innblikk i et av Norges hardeste og mest kriminelle miljøer: Gjengene i Oslo. Det er historien om hvor langt medlemmene er villige til å gå for ære, respekt, penger og status. Det er ei bok om vold, råskap og makt – men aller mest om brorskap.

Boka er i salg i løpet av september.

Falch_Levande_varde_i_Lom_ho
Sigmund Falch har gjort suksess med sine originale humorbøker. I løpet av inneværende måned (altså august) kommer den sjette boken fra hans festlige penn, «Levande varde i Lom».

Falch inviterer her til en ny runde med humring og hjertelig latter. Han har funnet frem nye skatter fra det norske svart-hvittfotografiets historie og satt overraskende og vittig tekst til.

Jeg har såvidt tittet litt på forrige bok, «Ingen fridde i Jølster». Den var absolutt morsom. Ser frem til årets bok fra Falch.

9788251626842_De dødes bibliotek Sjelenes_bok_ho BiblioteketsVoktere_Cooper_ho

Den siste boka jeg skal presentere er den siste og avsluttende delen i en trilogi (så vidt jeg vet). Det er også et litt uvanlig bokvalg fra meg, med tanke på at de går under sjangeren krim (som jeg ikke er kjempebegeistret for). Grunnen til at jeg er nysgjerrig på disse bøkene er assosiasjonene de gir meg til Dan Brown og delvis Tom Egeland. Her blandes krim med thriller og historisk-esoterisk spenning.

«Bibliotekets voktere» av Glenn Cooper er altså siste bok i det jeg tror skal bli en trilogi, som begynte med «De dødes bibliotek» og fortsatte med «Sjelenes bok».

Den tredje boken tar oss både inn i fortid og fremtid. Det begynner på Isle of Wight i 1775. Amerikaneren Benjamin Franklin gjør en dramatisk oppdagelse i et forlatt kloster. Øyas innbyggere kaller det overtro og oppspinn, men Vectis-klosteret viser seg å skjule en hemmelighet som kan redde verden – eller ødelegge den.

Vi blir videre tatt med til Florida i 2026. Der møter vi den pensjonerte FBI-agenten Will Piper. han lever et rolig og avslappet liv. Han tenker ikke lenger på Dommedagssaken som kastet ham inn i medias søkelys 15 år tidligere. Plutselig dukker en ny Dommedagsmorder opp, og Wills egen sønn forsvinner. Will blir dratt inn i et nådeløst og farefullt eventyr som strekker seg over århundrer og kontinenter.

Denne boka er i salg i løpet av september.

Neste forlag ut vil være Silke.

bokvrimmelB

2 thoughts on “Høstens bøker 2013: Schibsted forlag

  1. Isabella sier:

    Mye bra i vente av Schibsted forlag:) Fint innlegg! Dronningens løfte, og Levande varde i Lom gleder jeg meg til. Har nettopp lest så fin omtale hos Beate, av boken Dronningens løfte, og jeg har virkelig lyst å lese den etterhvert:) Har sett/lest og ledd av de foregående bøkene til Levande varde i Lom, så gleder meg til å se og le av denne også:) Ha en fin kveld!:)

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Takk skal du ha! Ja, absolutt mye spennende på Schibsteds høstliste. Moro at du ser frem til to av disse bøkene. «Dronningens løfte» ser veldig lovende ut. Har nettopp vært på lanseringen til denne boka, og lest omtalen til Beathe. Gleder meg til å lese den selv. Mye herlig humor i bøkene til Falch, ja. Regner med at den nyeste fra ham er like lattervekkende og herlig. Håper du har hatt en fin kveld du også, Isabella! 🙂

Legg igjen en kommentar

