Høstens bøker 2013: Front forlag

I forkant av hver bokhøst kommer jeg til å presentere bokutgivelser jeg ser frem til og boktitler jeg er litt ekstra nysgjerrig på av høstens utgivelser.  Jeg kommer til å ta for meg titler fra et og et forlag, og presentasjonene legges ut etterhvert som forlagenes høstkataloger/høstlister blir tilgjengelige. Så langt har jeg planlagt bokpresentasjoner fra 14 forlag. Denne gangen skal jeg snakke litt om bøker fra Front forlag.

frontlogo

Front forlag er et ungt forlag. De ble startet i 2009, og har så langt opplevd god vekst. Forlaget fokuserer på utgivelse av historiske romaner og barnebøker. De tilbyr også flere bokserier, tegneseriebøker og fantasy.

mistermjukisAleksander Nordaas, mannen bak filmen «Thale», kommer med en barnebok denne høsten. Boka heter «Mister Mjukis» og har allerede gjort suksess som kortfilm på NRK Super. I boka møter vi den store, stygge hunden Mister Mjukis, en søt, liten jente, en vakker prinsesse og en kjempeskummel drage.

Mister Mjukis er kanskje ikke en veldig søt hun, men han har en søt personlighet. Han elsker sommerfugler. Og han har en eier som er veldig glad i ham. Jenta som eier Mister Mjukis melder ham på en hundekonkurranse. Gjett hvordan det går!

Boka er skrevet på rim og inneholder masse humor, forteller forlaget. Jeg liker spesielt godt illustrasjonene. De er av Ingvill Hopen. (Se bildet rett over her.) Jeg har ikke funnet bilde av bokens forside ennå, så jeg har valgt en tilfeldig illustrasjon fra fortellingen.

«Mister Mjukis» er i salg fra medio september.

oddingen
Høstens storsatsing fra forlaget er debutromanen «Oddingen» av Stefan Bachmann. Boka beskrives som en blanding av mordmysteri, gotisk fantasy og et fantastisk eventyr. Den prisbelønnede Harry Potter-oversetteren Torstein Bugge Høverstad står for oversettelsen av denne boken.

Boka tar oss til Londons slumgater. Der bor Bartholomew og hans søster. De er en blanding av alver og mennesker, også kalt oddinger. Ingen vil vite av dem. Det er utfryst og helt alene i verden. Det er farlig å bli funnet, å bli sett er det samme som å dø. En dag blir Bartholomew oppdaget.

Jeg har ikke funnet det norske omslaget på nettet ennå, så jeg benytter det engelske i dette innlegget. Forsideillustrasjonen er lik på både den norske utgaven og den engelske originalutgaven.

Boka forventes i salg medio september.

øksebladet
Joe Abercrombies anerkjente fantasytrilogi «The First Law» som består av titlene «The blade itself», «Before they are hanged» og «Last argument of Kings» kommer nå på norsk. Først ut er «The blade itself», som har fått den norske tittelen «Sverdet alene».

Her møter vi den grusomme og maktsyke Dommeren, en kriger med heltemot og en kaptein. Verden er i endring. Det går mot nye tider og en ny konge.

Den norske forsiden er ikke tilgjengelig ennå, så jeg har valgt å legge ved en av de engelskspråklige forsidene.

Boka er i salg fra medio oktober.

gudsvenstre defiresiste elglenesdød

Paul Hoffmans fantasytrilogi om Thomas Cale avsluttes til høsten. Da kommer trilogiens siste bok ut på norsk. Den har fått tittelen «Englenes død». Jeg har den første boka i denne trilogien stående på vent i bokhylla. Håper å få begynt på den i løpet av høsten.

Hovedpersonen, Thomas Cale, kan gå fra brennede kjærlighet til glødende hat. Han er arrogant og uskyldig, generøs og iskald. Fryktet og sett opp til av dem som skapte ham, har han allerede brukt sin guddommelige evne til å ødelegge, til å rive ned det mektigste riket verden noensinne har sett. Med den makten han har er han farligere enn noensinne.

Forsiden på «Englenes død» er ennå ikke avslørt, så jeg har lagt ved et av de engelskspråklige omslagene her – i tillegg til de norske forsidene på trilogiens bok en og to.

Romanen er forventet i salg medio oktober.

Neste forlag ut vil være Schibsted.

bokvrimmelB

2 thoughts on “Høstens bøker 2013: Front forlag

  1. Jeg har ikke fått med meg at Abercrombie kommer ut på norsk, den har jeg lyst til å få med meg. Knirk har blant annet skrytt av de bøkene. Oddingen har jeg lest halve av på engelsk, og likte godt det jeg leste der.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Ja, jeg har også hørt folk si fine ting om Abercrombies bøker. Skal bli spennende å snuse nærmere på dem! Så spennende, da gleder jeg meg bittelitt ekstra til Oddingen! 🙂

Legg igjen en kommentar

