Musikk i litteratur: The Doors/Clare

The Doors «Break on Through (To the Other Side)

I den første boken i serien om «Skyggejegerne» av Cassandra Clare, «Demonenes by», refereres det til bandet The Doors og et dikt av William Blake.

Mange tror at referatet i boka peker mot en låt av The Doors, men slik er det ikke. Det er selve bandnavnet som er inspirert av et av William Blakes dikt som heter «The Marriage of Heaven and Hell». Her er et utdrag av det (setningen det refereres til i «Demonenes by» er linje to):

«If the doors of perception were cleansed,
Everything would appear to man as it is: infinite.
For man has closed himself up,
Till he sees all things thro’ narrow chinks of his cavern.»

Siden det kun er bandet som nevnes i boka, har jeg selv valgt låta. Jeg opplever av «Break on through» passer godt til bokas handling.

Og her er en smakebit fra boka, der Blake og The Doors nevnes:

«Clary så seg tilbake da vognen traff veidekket med et dunk – drosjesjåføren satt og røykte og stirret foran seg uten å ense en ting.
«Jeg har alltid ment at drosjesjåfører ikke følger med på trafikken, men dette er helt sykt,» sa hun matt.
«Bare fordi du kan se gjennom trollglans nå…» Jace lot slutten av setningen henge taktfullt i luften mellom dem.
«Jeg kan bare se gjennom den når jeg konsentrerer meg,» sa hun. «Jeg får litt vondt i hodet av det.»
«Jeg vedder på at det kommer av blokkeringen i hodet ditt. Det tar Brødrene seg av.»
«Og etterpå?»
«Da ser du verden som den er… uendelig,» sa Jace med et tørt smil.
«Ikke siter Blake til meg.»
Smilet ble mindre tørt. «Jeg trodde ikke du ville gjenkjenne det. Du slår meg ikke som en som leser veldig mye poesi.»
«Alle kjenner det sitatet på grunn av The Doors.»
Jace så uforstående på henne.
«The Doors. Det var et band.»
«Hvis du sier det så,» sa han.»

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

