Musikk i litteratur: Collins/Idsø Viken & Sæterbakk

Phil Collins «Another day in paradise»

I Guri Idsø Viken og Inger Johanne Sæterbakks roman «Magnhild: En roman om sex, fyll og offentlig forvaltning» (som kommer ut i midten av august) blir 80-tallsmusikeren Phil Collins nevnt. Er Magnhild fan av mannen? Eeeh, nei!

«»Jeg tror kanskje heller vi skal prøve noen Phil Collins-kjoler, jeg. Vi har noen flotte over her. De er riktignok litt dyrere, men se på de vakre perledetaljene», sier hun.

Laura ser henrykt ut. Jeg er noe forvirra.

-«Phil Collins?», sier jeg. «Låste vi ikke han inne i 1992 sammen med bossa nova og Maggie Reilly? Hvordan faen klarte han å komme ut?»

Østfold ser uforstående på meg. Stemmer det. Hun var jo ikke født på den tida. Jeg misunner henne at hun lever i en verden hvor Phil Collins bare er et brudekjolemerke, ikke personifiseringen av lyden som kommer ut når du trykker på en knapp på Hammond-orgelet. Men selvfølgelig må den verste artisten i historia også snike seg inn her. Dette er tross alt nok en dag i en annens paradis.»

bokvrimmelB

4 thoughts on “Musikk i litteratur: Collins/Idsø Viken & Sæterbakk

  1. Veldig enig med Magnhild her! Fysj!

    • Frøken B sier:

      Hehe, tror det er mange som er det. Selv er jeg helt nøytralt innstilt til mannen og hans musikk. Hverken elsker eller misliker.

  2. Jeg er veldig glad i en rekke Phil Collins låter og noen av låtene til Genesis 🙂 «Easy lover» som han synger med Philip Bailey er en av favorittene. Generelt så er jeg veldig glad i mye av musikken fra 80-tallet, selv om jeg var ungdom på 90-tallet.

    • Frøken B sier:

      Ja, der kan du se. Selv liker jeg godt flere av tekstene hans og det han forsøkte å formidle gjennom musikken, selv om jeg er forsåvidt nøytral til resten. Den låta jeg har postet i innlegget her f.eks. Tankevekkende og viktig. 🙂

Legg igjen en kommentar

