15 bøker (4): Noe jeg ser frem til

FEMTENBØKER

Girl with blank paper av Sicha Pongjiramich/
Freedigitalphotos.net

Min bestevenninne og jeg har nettopp avtalt at vi skal ta oss en oval weekend i København til neste år. København er en utrolig trivelig by. Og nettopp i denne byen befinner to av mine favorittbutikker seg. Den ene, Løv Organic, selger herlig økologisk te og diverse utstyr til brygging og nyting av te. Den andre, Inglot, selger lekne og nytenkende sminkeprodukter av svært høy kvalitet. Jeg ser med andre ord virkelig frem til en koselig venninnetur til vårt glade naboland i sør.

Boken jeg har valgt denne gangen handler ikke om en shoppingtur til København, men handlingen er lagt til Danmarks hovedstad. Jeg ser frem til å gjøre danske av meg for en kort stund, og synes bokens tittel passer bra: «Den danske piken» av David Eberhoff.

Den_danske_piken_David_Ebershoff_loBokens handling forøvrig har ikke så mye med løsningen på dette punktet i utfordringen å gjøre. Forlaget presenterer romanen slik:
«København, 1925. Den amerikanske kunstneren Greta Waud er ivrig etter å fullføre sitt siste maleri, portrettet av den kjente operasangerinnen Anna. Men hun mangler en modell.

En tanke slår henne, og hun roper på sin mann, Einar. Og en sen aprilkveld blir ideen om den danske piken født. Alt som skulle til, var en stilltiende enighet, et par damesko og en silkekjole. Men etter hvert følger umenneskelige kvaler og umulige valg – og den vakreste og skjøreste kjærlighet man kan tenke seg.

Den danske piken er løselig basert på den sanne historien om den danske kunstneren Einar Wegener, som var den første mannen som gjennomgikk en kjønnsskifteoperasjon. Den er nydelig skrevet, original og rørende, og handler vel så mye om hvordan personene rundt Einar opplever og lever gjennom denne transformasjonen, som Einars egen endring.»

Dette er en av bøkene som står på vent i min bokhylle. Jeg ser fremtil å lese den. Den høres vakker, spesiell og tankevekkende ut.

Neste utfordring er å finne en bok som representerer noe som minner meg om barndommen. 🙂

bokvrimmelB

6 thoughts on “15 bøker (4): Noe jeg ser frem til

  1. Melusine sier:

    Virker som en fin historie, og utfordringen er jo glimrende gjennomført! Ha en fin lørdagsettermiddag 🙂

    • Frøken B sier:

      Ja, tror den er veldig fin. Mener å ha lest et par anmeldelser som var svært positive. Kos deg videre på lørdagskvelden du også, og ha en fortsatt fin helg! 🙂

  2. Denne har jeg ikke lest men har den liggende her. Det blir spennende å se hva du syntes om den når du har fått lest den. Syntes forresten at det bokmeme merke er veldig fint og jeg lurer på om jeg kan få bruke det?

    • Frøken B sier:

      Gleder meg til å lese denne boka selv også. Mener jeg har sett ganske positive anmeldelser av den. 🙂

      Takk skal du ha! Det får du lov til. Bildet er hentet på Freedigitalphotos.net, men jeg har lagt til skriften selv. Hvis du bruker det er det fint om du skriver hvor bildet kommer fra et eller annet sted i innlegget/innleggene dine. Jeg bruker denne teksten der jeg bruker det: Girl with blank paper av Sicha Pongjiramich/Freedigitalphotos.net.

      Egentlig fint at du nevnte dette med bildet, for jeg ser at jeg har glemt å legge ved kilden på noen av innleggene mine. Nå fikk jeg lagt det inn her, så takk skal du ha for det også! 😀

  3. INGLOT Norge sier:

    Hei Frøken B!

    Siden du nevnte at en av dine favorittbutikker er INGLOT, så tenkte vi at du hadde lyst til å få vite at vi åpner butikker i Norge snart. Siden du bor i Oslo, så håper vi du tar turen innom oss, for vår første butikk åpner i Bogstadveien 😉

    Hilsen INGLOT Norge
    http://www.inglot.no

Legg igjen en kommentar

