15 bøker (3): En uvane jeg har

FEMTENBØKER

Girl with blank paper av Sicha Pongjiramich/
Freedigitalphotos.net

Denne slet jeg skikkelig med. Derfor har det tatt litt tid mellom forrige innlegg i denne utfordringen, og dette.

Jeg mener i utgangspunktet at jeg ikke har så veldig mange uvaner. Eller kanskje det er riktigere å si at jeg ikke fokuserer så mye på uvaner. Det er ikke noe jeg er spesielt opptatt av om jeg, eller andre, har eller ikke. Men når jeg begynner å tenke på det, så finner jeg selvfølgelig noen jeg også. Spesielt en. Og den skal jeg avsløre i dette innlegget.

Uvanen jeg velger å trekke frem kan kanskje oppfattes som litt vel personlig. Jeg nevner den likevel, mest fordi jeg mener at det er en veldig vanlig uvane å ha. Jeg snakker om den uvanen som kalles permanent eller periodemessig litt gyngende selvbilde. Jeg tror at mange av dem som sliter litt med selvbildet ofte tenker penere tanker om andre og andres utseende, enn om seg selv. Og det gjør jeg også. I perioder. Jeg mener at det i all hovedsak er våre usunt selvkritiske tanker som er med på å opprettholde et dårlig selvbilde. Det blir vel riktigst å si at min uvane i hovedsak handler om et usunt tankesett.

VisBildeServletBoka jeg har funnet frem er den første i en dystopisk trilogi for ungdom: «Uglies» av Scott Westerfeld. Her blir vi tatt med til en verden der alle normalt utseende mennesker blir sett på som stygge, og man kun blir godtatt og inkludert om man opererer seg til ekstrem skjønnhet:

«Uglies er den første boken i en trilogi som foregår i en perfekt verden hvor alle 16-åringer blir tvunget til å ta en skjønnhetsoperasjon. I denne uhyggelige fremtidsvisjonen må alle være smellvakre som supermodeller med store øyne, fyldige lepper og veldreide kropper.

De fleste tenker at det er bra, at ingen lenger dømmes etter utseendet alene. Men for dem som bor i Smoke, et opprørersamfunn langt utenfor sivilisasjonen, er situasjonen en annen: Tenåringene her vil ikke underkaste seg skjønnhetstyranniet og nekter å la seg operere. Hovedpersonen Tally oppdager snart at pen-verdenen er alt annet enn vakker når det kommer til stykket.»

Jeg kjøpte denne romanen under årets mammutsalg, men har ikke fått begynt på den ennå. Det er veldig mange bøker foran i køen. Men jeg gleder meg til å lese den, og resten av trilogien. Den ser interessant ut, og jeg har hørt gode ting om den.

Neste utfordring bør bli litt enklere. Da skal jeg finne frem til en bok som representerer noe jeg gleder meg til! 🙂

bokvrimmelB

8 thoughts on “15 bøker (3): En uvane jeg har

  1. Frøken Vims sier:

    Åh, denne boka kjøpte eg også på mammutsalget! Slukte den, og var tilbake og kjøpte bok 2 og 3 som eg leste ut i løpet av vinterferien… Du kan glede deg! Morsom utfordring, forresten:)

    • Frøken B sier:

      Så gøy! Har hørt flere som sier det samme som deg om disse bøkene! Kjøpte forresten bok to også på salget, så jeg mangler bare den siste! Tror jeg skal vurdere å la disse bøkene hoppe litt fremover i lesekøen! 🙂 Ja, det er en morsom utfordring dette her – men også ganske utfordrende! Blir spennende å se hvilken løsninng jeg finner på utfordring fire. 🙂

  2. Tine sier:

    Artig utfordring, skjønner at du måtte gå noen runder meg deg selv for å finne riktig bok.

  3. Melusine sier:

    Hm, gyngende selvbilde var interessant å lese om! Eller det jeg mener er at det uttrykket har jeg ikke hørt før, men jeg liker det for vi har vel alle våre perioder med usunne tankeganger. I den forbindelse kan jeg godt tenke meg å lese “Uglies”, for egen del og for å få bedre innblikk i skjønnhetstyranniet. Gleder meg til omtalen når du har fått lest boken 🙂

    • Frøken B sier:

      Mhm, jeg tror også at det er ganske vanlig med litt gyngende selvbilde i ny og ne. Tror de alle aller fleste har negative perioder hvor de tenker mindre trivelige ting om seg selv. Vi lever jo også i en tid med et veldig press når det gjelder utseende, hva som regnes som pent/in/akseptabelt osv. Tror vi er mer påvirket av slike ting enn vi kanskje tror. Og tenker at bøker som f.eks. Uglies kanskje kan belyse det problematiske med dette skjønnhetshysteriet og utseendekravet som svirrer rundt i dagens samfunn. Ser ihvertfall veldig frem til å lese boka. Tror den har noen viktig å formidle. 🙂

  4. Spiren min på 14 år har lest disse bøkene. Hun likte dem veldig godt og jeg tror de fungerte litt som en tankevekker på henne som er i en alder der utseende har begynt å få enormt fokus.

    • Bokvrimmel/Belinda sier:

      Ja, nettopp! Så spennende! Har ikke tenkt på at de kan fungere slik, men så er det jo ganske lenge siden jeg leste denne. Kan hende det aspektet ved boka bare har forsvunnet fra minnet mitt med tiden.

Legg igjen en kommentar

