Fantasysommer

Paradise sea view av Exsodus/Freedigitalphotos.net

Paradise sea view av Exsodus/Freedigitalphotos.net

Bloggeren bak Artemisias Verden deltok på dette temaet som hopper fra blogg til blogg for tiden. Jeg valgte å slenge meg på. Det handler om hva vi har planer om å lese i sommer. Hva blir sommerlektyren 2013?

Jeg har en ganske lang liste med bøker som skal leses, og noen av dem har jeg satt på en liste over bøker som skal leses noe mer umiddelbart. Det betyr i praksis i løpet av sommermånedene. Jeg vet ikke om jeg rekker over alle. Det kan også hende jeg velger inn annen litteratur innimellom. Litteraturfokuset mitt for sommeren 2013 er fantasy! 🙂

Mørk_engl_6326Mørkets engel av Laini Taylor

«Det var en gang kjærlighet oppsto mellom en engel og en djevel. Det endte ikke godt.

Møt Karou. Hun fyller skissebøker med monstre som muligens er virkelige, muligens ikke. Hun har en tendens til å forsvinne på mystiske “ærend”; hun snakker mange språk – og ikke alle er menneskespråk. Dessuten har hun naturlig blått hår. Hvem er hun?

Det er et spørsmål som opptar henne henne, og hun har satt seg fore å finne det ut. Da en av de fremmede – vakre, forfulgte Akiva – setter øynene i henne i en bakgate i Marrakesh, befinner hun seg snart i en krig mellom engler og demoner, hemmeligheter kommer for dagen og en kjærlighetshistorie med røtter i en brutal fortid oppstår. Men kommer Karou til å angre på at hun søkte sannheten om seg selv?»

Divergent_hoDivergent av Veronica Roth

«Dette er historien om Beatrice Rice, kalt Tris, som lever i et fremtidig Chicago. Samfunnet er delt inn i ulike grupper som dyrker frem ulike idealer. På 16-årsdagen må alle gjennom en test for å finne sin gruppe. Testen viser deg hvilken gruppe du er mest egnet til, men du må selv velge.

For Tris blir denne avgjørelsen svært vanskelig, og etter hvert skjønner hun at hun er fanget i et farlig spill hvor mangel på kontroll og uærlighet hersker. Spillet blir stadig farligere idet makthaverne skjønner hvem Tris egentlig er …»

m7WNLyns_1906_Harkness - Nattens skyggeNattens skygge av Deborah Harkness

«I andre bok av Deborah Harkness’ bestselgende trilogi (Alle sjelers natt-trilogien) følger vi heksen Diana og vampyren Matthew tilbake til Oxford i 1590, dit de har reist for å gjemme seg for fiendene sine og for å finne en lærer til Diana, så hun kan forstå og mestre de mektige kreftene sine.

Mens Diana prøver å finne ut av livet som kvinne og heks i den elisabetanske tidens Europa, må Matthew konfrontere en fortid han trodde han hadde lagt bak seg for godt. Sammen fortsetter de jakten på det mystiske manuskriptet Ashmole 782 og på hemmelighetene det skjuler, som kan ha avgjørende betydning for skjebnen til så vel hekser, vampyrer og demoner som for mennesker. Og hjemme i nåtiden venter Diana og Matthews familier spent på tegn fra fortiden om hvordan de to klarer seg i hekseprosessenes Europa.»

Dan Brown_Inferno NO 2. opplag_CMYK NYInferno av Dan Brown

«I hjertet av Italia trekkes ikonografen Robert Langdon inn i en spennende verden som sentreres rundt et av historiens mest fascinerende, mørke og mystiske litterære mesterverk, Dantes «Inferno».

Langdon settes opp mot en skremmende motstander og slåss med koder og symboler som fører ham dypt inn i klassisk kunst, hemmelige korridorer og avansert vitenskap.

Gjennom en heftig jakt hvor det er umulig å fastslå hvem han kan stole på, sliter Langdon med å finne svar før det er for sent, og verden blir ugjenkallelig forandret.»

9788202388492_0008Vakre skapninger av Kami Garcia og Margaret Stohl

«Det finnes ikke overraskelser i Gatlin. Eller, det var i alle fall det jeg trodde. Det viste seg at jeg ikke kunne tatt mer feil.
Det fantes en forbannelse. Det fantes en jente. Og så fantes det en grav.
Ethan Wate (16 år)

I en by uten overraskelser kan én hemmelighet forandre alt.
En dag dukker Lena Duchannes opp på skolen, og Ethan Wate kjenner henne igjen fra drømmene sine – bokstavelig talt!
Men Lena har skremmende krefter. Sammen må de to kjempe mot en forbannelse som har herjet familien Duchannes i generasjoner – og innen Lena fyller 16, må hun velge mellom den gode og den onde siden.»

GarciaStohl_VakkertMorkeVakkert mørke av Kami Garcia og Margaret Stohl

«For noen få måneder siden var jeg overbevist om at ingenting ville forandre seg i denne byen.
Nå vet jeg bedre – og jeg skulle ønske at det ikke var sant.

Ethan Wate pleide å tro at Gatlin, den lille sørstatsbyen hvor han har bodd hele livet, var et sted hvor ingenting forandret seg. Så møtte han den mystiske nykommeren Lena Duchannes, som viste ham en hemmelig verden – et hemmelig Gatlin – som hele tiden har ligget skjult rett foran øynene hans. Et Gatlin som huset eldgamle hemmeligheter under de mosekledde eiketrærne. Hvor en forbannelse har merket Lenas familie i generasjoner. Et Gatlin hvor umulig og magiske ting skjer.
Ting som endrer liv.
Og ting som noen ganger avslutter liv.

Når de er sammen kan Lena og Ethan møte alt som skjer i Gatlin. Men da Lena begynner å trekke seg tilbake og holde ting hemmelig for Ethan, skjønner han at noe er i ferd med å gå galt. Og nå som øynene hans er åpnet for de mørkere sidene ved Gatlin, har han ikke noe valg. Ethan dras stadig lenger inn i byens innfløkte historie, mens han plages av mystiske visjoner som bare han kan se. Og plutselig er han fanget i et nettverk av underjordiske tunneler hvor ingenting er som det ser ut.
Først må han finne veien tilbake – og så må han finne tilbake til Lena.»

9788202262389Ragnarok av A. S. Byatt

«Ragnarok er historien om slutten på verden. Det er en fortelling om ødeleggelsen av alt liv på denne planeten og slutten på gudene selv. Hvilken mer relevant myte kan noen moderne forfatter finne?
En ung kvinne er evakuert ut til den engelske landsbygden da bombene begynner å falle under andre verdenskrig. Hun sliter med å finne seg en plass i sitt nye liv. Så får hun en utgave av Asgard and the Gods – en bok om de gamle, norrøne gudene – og hennes indre og ytre liv endres totalt.
Krig, naturkatastrofer, uvørne guder og ødeleggelsen av alt liv på planeten, er bare noen av de trådene A.S. Byatt vever inn i Ragnarok. På samme måte som Wagner lånte fra denne dramatiske norrøne saga for sitt klimaks i Ring-syklusen, har A.S. Byatt gjenoppfunnet den for vår tid i all dens intensitet og kraft. Språklig slående og med fantasi i overflod, dette er enestående fortellerkunst fra en av verdens virkelig store forfattere.»

Jeg gleder meg til herlige sommerdager ute i hagen,
med iste og bok!

Hva har du tenkt til å lese i sommer? 🙂

bokvrimmelB

10 thoughts on “Fantasysommer

  1. Anita Ness sier:

    Ragnarock virker interessant. Inferno ligger og venter her. Ellers har du jo Nattens skygge å glede deg til. en likte jeg godt.:)

    • Frøken B sier:

      Ja, Ragnarok er jeg ekstra spent på. Alltid moro med bøker inspirert av norrøn mytologi, eller mytologi i det hele tatt. Har hørt litt blandet kritikk av Inferno, så er litt ekstra spent på hva jeg synes om den. Husker jeg koste meg masse med Alle sjelers natt, så Nattens skygge blir nok en kosebok det også! Tror vi er ganske like i smaken på akkurat det punktet! 🙂

  2. Anita Ness sier:

    Ja, ikke sant.. Og Inferno er mottat baldnet som du sier.

    Pst— har gitt deg en utfordring. Sjekk bloggen.:)

  3. Anita sier:

    Mye spennende her. Takk for inspirasjon 🙂

  4. Melusine sier:

    Fin sommer-leseliste! Divergent kunne jeg tenke meg å lese, og A.S. Byatt er en av mine favorittforfattere. Ragnarok er herved notert 🙂

    • Frøken B sier:

      Så gøy at du liker Byatt! Dette er faktisk mitt aller første møte med forfatteren. Skal bli spennende å se hva jeg synes! Har jo hørt endel skryt om bøkene hennes! 🙂

Legg igjen en kommentar

