Kentauren

Kentauren highres”Å nei, Ask! Må vi virkelig avlive Uma?”
”Ja, det må vi, Alfa. Beinet hennes stikker jo ut i en høyst ukurant vinkel, ser du ikke? Desibelen i hylene tilsier også at det er best slik.”
”Ja men, jeg likte henne så godt. Hun var så søt!”
”Hun er ikke mye søt nå.”
”Kan vi ikke bare ta henne med til sykestasjonen? De kan vel fikse henne?”
”Er du klar over hva det vil koste? Dessuten vil hun trenge altfor lang tid på å bli bra igjen. Dobbeluker, kanskje måneder.”
”Vær så snill?”
”Beklager Alfa.”
”…”
”Hold opp øyeblikkelig! Hør her, for å få en slutt på dette tøvet lover jeg å plukke opp en helt ny tellus til deg i morgen.”
”Å Ask, lover du? Du er den beste oppdrageren i hele verdensrommet!” (Side 1)

Slik begynner ”Kentauren”.

Det er en svært annerledes og tankevekkende roman journalist, og tidligere TV2-reporter, Odd Eirik Ness (f. 1972) har skrevet. Ganske rørende er den også. Sjangeren er science fiction. Tidligere har han skrevet en bok om visdom, oppvåkning og livssyn som heter ”Norsk Tantra – Kartbok for søkere”. I tillegg til journalistikk og forfatterskap, arbeider Ness også som oversetter.

Handlingen i ”Kentauren” er lagt til fremtiden. Året er 2060. Menneskeheten er splittet i to grener. Den ene, tellusene, bor fremdeles på jorden, kalt Tellus. Den andre grenen, marsistene, har emigrert til Mars. Der har de skapt et rasjonelt elitesamfunn som står i skarp kontrast til det sanselig, intuitive Telluslivet.

Boka starter med at marsisten Ask må avlive kjæledeggen til protégéen sin, Alfa. Kjæledeggen, Uma, er en kvinne fra Tellus. Et menneske. Et irrasjonelt undermenneske i respekterte marsisters øyne.

Alfa maser og trygler til Ask går med på å skaffe henne en ny tellus. Jordkvinnen Fest. Fest er ikke som andre telluser Ask har møtt. Hun er et ytterst verbalt og reflektert vesen som ikke holder tanker eller meninger skjult, snakker Marsfilosofien midt i mot og er særs dyktig til å argumentere for seg. Fest setter spor. Også i Ask.

Handlingen tar overraskende og dramatiske vendinger. Fest blir sendt tilbake til Tellus. Ikke altfor lenge etter blir det også Asks skjebne. Der forsøker han å finne igjen Fest. Noe sier ham at han kanskje elsker henne.

Det sanslige, spontane livet på Tellus kaster imidlertid den rasjonelle og litt stive marsisten ut av bane. Og vi får bli med ham på en oppdagelseferd i New Yorks gater, til Sør-Afrika, Oslo og avslutningsvis til Hellas – på jakt etter hans eget hjerte, kjærligheten og Fest. Ask gjør flere interessante bekjentskaper på sin reise, og blir etter hvert også bedre kjent med seg selv.

Det er skyggesider ved både marslivet og telluslivet, men også vakre, konstruktive trekk ved begge. Etter hvert slår det Ask at det beste kanskje hadde vært å føye de to sammen, å la Marssinnet og Tellushjertet bli ett. Men er de to planetene klar for en slik idé?

Denne romanen kom første gang ut i 2011. Samme år som Humanetisk Forbund startet sin ”Ingen liker å bli lurt”-kampanje. Hvorvidt ”Kentauren” er en slags reaksjon på den samme debatten som HF’s kampanje springer ut av, vet jeg ikke. Men jeg opplever romanen som et spennende innspill til den. Romanen er innsiktsfull, tankevekkende og konstruktiv.

Hadde jeg måtte velge mellom å bo på bokas Mars eller Tellus, hadde jeg uten mye tvil valgt Tellus. Det oppleves som et valg mellom det kaotiske, men genuine, og det strukturerte, men konstruerte. Ting flyter på Tellus, alt er spontant, intuitivt og emosjonelt – men det er ekte. Og det er frihet.

Men, som Ask også finner ut, så tror jeg det aller beste er en forening.

Ness har skrevet en annerledes roman om noe svært viktig. Det handler om motsetninger og fordommer. Om å rive murer og bygge broer. Det handler om å forenes på tvers av grenser. Det handler om og utforske og utvikle seg selv. Og det handler om betingelsesløs kjærlighet.

Det var en forunderlig fin og berikende leseopplevelse. Boken har god flyt, korte energiske kapitler og et fantasifullt språk som bygger opp under science fiction-stemningen. Det er en tynn, liten bok med et stort innhold dette her. Jeg vil kalle ”Kentauren” en åndelig roman. Det gjør godt i sjelen å lese den.

Særlig slutten griper. Det er vondt, deretter rørende.

”Kentauren” er både tidløs, og en roman i tiden. Jeg tror den vil være ekstra berikende for alle som har deltatt i, eller fulgt med på, den siste tidens debatt om tro vs viten, eller rasjonelt vs alternativt livssyn.

Dette er en bok jeg har satt stor pris på å lese. Og jeg tror jeg kommer til å lese den igjen om en stund.  Jeg innbiller meg at dette er en slik bok som leses i nye nyanser ved hver ny gjennomlesning. Og slike bøker har jeg sansen for.

Hvis flere bokbloggere har lyst til å lese og anmelde denne boken, kan e-post med forespørsel om anmeldereksemplar sendes til Flux Forlag.

Boken er en del av leseprosjektet «Leseutfordring: Kaos».

(Tusen takk til forlaget for anmeldereksemplaret!)

Forlag: Flux Forlag
ISBN: 978-82-92773-45-1

bokvrimmelB

8 thoughts on “Kentauren

  1. Lady Voodoo sier:

    Høres nydelig ut, dette er en bok jeg også må få lest. 🙂

  2. Anita Ness sier:

    Virker veldig fin denne boka her. Må sjekkes ut.:)

    • Frøken B sier:

      Ja, jeg likte den veldig godt! God leseopplevelse. En bok som får leseren til å tenke. 🙂

  3. tulleruska sier:

    Hadde nok aldri sett to ganger på denne boka før jeg leste omtalen din. Må nok legge boka til leselista mi 🙂

  4. Odd Eirik Ness sier:

    En kort hilsen fra Odd Eirik Ness som har skrevet boken Kentauren som du nettopp har anmeldt på bloggen din. Tusen, tusen takk for den positive omtalen. Jeg synes anmeldelsen din er veldig treffsikker i forhold til bokens budskap. Også morsomt at du lurer på om boken er en reaksjon på debatten rundt tro og vitenskap. Noe av plottet i boken er nemlig delvis inspirert av nettopp diskusjonene som herjet rundt Snåsamannen og Märthas engleskole. Jeg så hvordan det ofte virket som de to leirene allerede befant seg på to forskjellige planeter, og bestemte meg for å la dem få leve ut dette premisset i boken.

    Igjen takk for omtalen. Det er vanskelig for oss som skriver på små forlag å trenge gjennom lydmuren med bøkene våre, så det er gøy med litt oppmerksomhet og tilbakemelding. Selvsagt ekstra gøy når responsen er positiv, men det er også mye sant i ordtaket om at det er bedre å bli uglesett enn å bli oversett;)

    Om noen andre bokbloggere vil lese boken er det bare å ta kontakt med forlaget mitt på trineline@flux.no, så sender hun et gratis anmeldereksemplar.

    Med ønsker om en flott helg og sommer,

    Odd Eirik Ness

    • Frøken B sier:

      Hei, Odd Eirik! Dette var overraskende og hyggelig! Takk for tilbakemelding på omtalen min! Gøy å høre at ting jeg har tenkt rundt budskap og plot ikke er så fjernt fra hva du ønsket å formidle med boka. Og takk for at du skrev «Kentauren». En god og viktig bok jeg håper flere oppdager!

      Jeg legger kontaktinformasjonen til forlaget inn nederst i omtalen. Regner med at flere bloggere får det med seg da.

      En riktig god helg og sommer til deg også! 🙂

Legg igjen en kommentar

