Undringens makt

Undringens_makt_hoyoppl”På få minutter ble den navnløse elven smalere, det grønne falt bak dem som et teppe, og Rio Negro var borte. Marina hadde trodd at den viktigste grensen som ble krysset var mellom havnen og båten, land og vann. Hun hadde trodd at vannet var grensen der sivilisasjonen forsvant. Men idet de gled mellom to tykke vegger av pustende vegetasjon, innså hun at hun nå var inne i en helt annen verden igjen, at hun kom til å se sivilisasjonen forsvinne igjen og igjen før de nådde sitt endelige bestemmelsessted. Alt Marina så var grønt. Himmelen, vannet, barken på trærne: Alt som ikke var grønt, hadde blitt grønt. All in green my love went riding.” (Side 186)

Boken er en del av leseprosjektet “Leseutfordring: Kaos“.

Forfatter Ann Patchett har skrevet en rekke kritikerroste romaner. En av dem, Bel Canto, ble belønnet med Orangeprisen i 2002. Bøkene hennes har solgt over en million eksemplarer bare i USA.

Patchett ble født i 1963 i Los Angeles, og vokste opp i Nashville. Foruten å skrive bøker, har hun skrevet for en rekke tidsskrifter. Av de mest kjente kan nevnes New York Times magazine, The Washington Post og Vogue.

I dag bor hun i Nashville med sin ektemann.

Gjennom ”Undringens makt” blir vi kjent med farmakologen Marina Singh, som jobber for et stort amerikansk legemiddelfirma. Firmaet, Vogel, investerer penger i fertilitetsforskningen til Singhs tidligere mentor, Dr. Annick Swenson. Swenson arbeider dypt inne i regnskogen i Amazonas, sammen med en kollega av Singh, Dr. Anders Eckman. Hun jobber med å fremstille et legemiddel som vil kunne gjøre kvinner fertile til langt inn i alderdommen.

Tidlig i boken får vi vite at Eckman nylig har bukket under for det som antas å være febersykdom, muligens malaria. Singh får i oppdrag av sin overordnede i Vogel, Mr. Fox, å dra ned for å få rede på hvordan det går med Dr. Swensons forskning. Samtidig har hun lovet Karen Eckman, Anders Eckmans kone, å hente hjem Anders’ ting, samt å få vite mer om hvordan han døde. Singh nøler, men ender til sist opp med å dra.

Dr. Swenson er ikke glad i forstyrrelser eller oppsyn Hun har ansatt det unge australske paret, Frankie og Barbara Bovender, for å sile de besøkende. Det tar Dr. Singh flere uker å overbevise dem om å avtale et møte med Dr. Swenson. I mellomtiden utforsker Marina den brasilianske byen Manaus, forstaden til den delen av Amazonas Dr. Swenson jobber i.

Da Dr. Swenson endelig godkjenner Dr. Singhs nærvær og besøk, åpner det seg en helt ny og eventyrlig verden for både Singh og leseren. Vi flyter på nettverket av elver innover i jungelen, mot Laksahifolkets bosted, og basen for Dr. Swensons forskningsteam.

Jungelheten er til å ta og føle på. Lyder, lukter, farer og bortgjemt skjønnhet er så levende beskrevet at jeg som leser opplever fysisk å ha vært der, i Amazonas, om bord på en liten elvebåt, på vei inn i det endeløse grønne som er regnskogen. Små fisker med barberbladskarpe tenner og fete, muskuløse slanger åler seg i det kaffe latte-brune vannet. Insekter søker seg mot menneskepust, svett hud, neser, munn og ører. Trærne vaier under tyngden av aper som nysgjerrig holder et øye med båten. Det er ren magi.

”Undringens makt” er like mye tittelen på den tilstanden jeg var i mens jeg leste, som på selve romanen. Jeg opplevde å gjenfinne den gode, magiske stemningen jeg ofte hadde som barn, i møte med bøker, mens jeg leste denne. Den ilende spenningen som en gang fikk meg til å lese videre og videre, mens jeg holdt pusten og sugde til meg alle inntrykkene, atmosfæren og historien, lå skjult mellom sidene i denne romanen.

Språket er lett, godt og flytende. Det er enkelt å følge den røde tråden gjennom forventet og uventet handling. For boken har absolutt sin dose overraskelser. Og de er gode, smarte og vel gjennomtenkte.

Jeg tror det mest magiske med denne boken er at forfatteren gjør meg som leser til en oppdager og en eventyrer, både geografisk og vitenskapelig. Jeg får være med på en unik reise, inn i en verden som ellers ikke ville ha vært tilgjengelig for meg. Jeg føler meg litt som en Indiana Jones eller en Lara Croft der jeg sitter i godstolen med boka og en stor kopp te. En virkelig tvers igjennom herlige lesereise.

Boka innehar også en tyngde i det den tar opp viktige temaer som etikk og moral i forskning og vitenskap. Den får leseren til å tenke. Tyngden kommer også til uttrykk i skildringen av Dr. Singhs vanskelige barndom og oppvekst. Reisen inn i jungelen og i Dr. Swensons verden blir også en reise inn i Dr. Singh selv og det hun så langt i livet har unngått å konfrontere. Det er spennende, det er rørende og det er troverdig.

I utgangspunktet var Ann Patchett en ukjent forfatter for meg. Jeg er glad for at jeg nå har oppdaget henne. Ingen tvil om at jeg skal lese flere av hennes bøker.

(Takk til forlaget for lesereksemplaret!)

Forlag: Juritzen Forlag
ISBN: 978-82-8205-208-5

bokvrimmelB

4 thoughts on “Undringens makt

  1. Anita Ness sier:

    Flott omtale Belinda.:) Så fint at du likte boka så godt. Det gjorde jeg også..:)

  2. Tine sier:

    For en utrolig flott omtale! Jeg har boken i hyllen, men hadde tenkt å dytte den bakover til fordel for andre en stund. Setter den litt frem igjen med en gang 🙂

    • Frøken B sier:

      Tusen takk, Tine! Så herlig at du har boka! Kos deg masse med den når tiden er inne for å lese! 🙂

Legg igjen en kommentar

