Boken på vent (9): The Monk av Matthew G. Lewis

Under overskriften “Boken på vent” (som opprinnelig er en spalte i bloggen Beathesbokhylle) presenterer jeg bøker jeg eier, som har blitt liggende en stund (kort eller lenge). Bøker som står på ventelisten. Fremtidens lesereiser, rett og slett.

Som jeg har nevnt i et tidligere innlegg kommer jeg til å fokusere på og lese bøker jeg har fått fra forlag et stykke frem i tid. Det gjør at en god del bøker jeg har kjøpt selv, og bøker som går inn under leseprosjektet «1001 Books you must read before you die», havner et stykke lenger ned på leselista mi. Men jeg kan jo snakke litt om dem i denne spalten, før jeg leser dem.

9780141908038HBoka jeg trekker frem denne gangen har jeg hatt et halvt års tid. Jeg ble minnet på den igjen tidligere i dag, da jeg fikk se filmtraileren til filmen basert på boka.

Filmen «The Monk» (eller «Le Moine» som originalen heter) er en fransk produksjon fra 2011 med Vincent Cassel i hovedrollen. Jeg kan ikke huske at den har gått på kino her til lands. Men det ser ut til at den nylig hadde premiere i USA. Det går kanskje an å håpe på at den dukker opp på norske kinoer etterhvert, selv om jeg ikke kan se den i oversikten over filmer som kommer hverken i år eller til neste år. Det er mulig man må satse på DVD.

Fra film til bok. «The Monk» er en klassisk gotisk roman fra 1796, skrevet av engelskmannen Matthew Gregory Lewis (1775-1818). Romanen ble så populær at forfatteren ble kalt «Monk» Lewis mesteparten av sitt liv. Han ble interessert i å skrive etter studiereiser til Paris og Weimar (Tyskland). Det var også de tidlige representantene for den tyske romantikken som skulle bli den store inspirasjonskilden for «The Monk».

Bokens popularitet og kontroversielle rykte kommer nok delvis av forfatterens tidlige yrkesbakgrunn som velsett ansatt ved den britiske ambassaden i Hague og bokens hovedperson, munken Ambrosius, som ikke bare er en ydmyk og gudfryktig mann.

Forlaget, Penguin Books,  presenterer boken slik:
«Lust, sorcery and torture – the secrets of a Spanish monastery…

Ambrosio, a pious monk, finds himself drawn to his pupil, Matilda, a young woman in disguise. Unable to control himself, he sates his lust, and soon tires of her. But Matilda has more than her body to offer: using black magic, she will help Ambrosio seduce the innocent Antonia. As his desperate acts become more and more depraved, it becomes clear that Matilda is not everything she seems. And Ambrosio’s damnation may be closer than he feared…»

Jeg avslutter innlegget med filmtraileren. Det ser ut til at filmen er svært estetisk. Gleder meg i første rekke til å få lest boka, og deretter håper jeg at filmen dukker opp på enten kino eller DVD. 🙂

bokvrimmelB

4 thoughts on “Boken på vent (9): The Monk av Matthew G. Lewis

  1. Melusine sier:

    The Monk leste jeg for en tid tilbake, og synes det er en bra bok. Filmen skal jeg definitivt se!

    • Frøken B sier:

      Du leste den kanskje sammen med lesesirkelen på bloggen Lines Bibliotek? Mener å huske at den leste boka på slutten av fjoråret en gang. 🙂

  2. Ingalill sier:

    Jeg leste den også i forbindelse med lesesirkelen. Synes å huske at vi alle synes den var svært underholdende.

    • Frøken B sier:

      Høres lovende ut. Gleder meg til å ta fatt på sen, selv om det nok blir en liten stund til. Har så mange bøker i lesekø akkurat nå. 🙂

Legg igjen en kommentar

