Musikk i litteratur: Villa-Lobos/Patchett

Heitor Villa-Lobos «Amazonas»

For tiden leser jeg Ann Patchetts eventyrlige og stemningsfulle vitenskapsthriller fra Amazonas, «Undringens makt». I denne romanen nevnes den, sikkert for det fleste ukjente, klassiske brasilianske komponisten, Heitor Villa-Lobos (1887-1959). Det nevnes ikke et spesifikt musikkstykke i boken, så jeg har valgt hans verk «Amazonas» fra 1917. Her er avsnittet om Villa-Lobos:

«»Sitt, sitt,» sa dr. Swenson og satte seg for å være et godt eksempel. «Hun skal synge Villa-Lobos».

«Hva?» sa Barbara.

Dr. Swenson svarte henne med et skarpt blikk og tok den fjerde stolen på første rekke ved siden av Marina mens sopranen, den trettende og vakre Eurydike, la en beskjeden hånd på brystet og bøyde hodet for å ta i mot malstrømmen av applaus. Villa-Lobos, Brasils eneste bidrag til det klassiske repertoar, var betraktelig vakrere enn Gluck, eller så var sopranen i stand til å fremkalle mye mer ømhet i stemmen enn i sin forrige rolle, og i et kort øyeblikk klarte Marina å glemme det som lå bak henne (Anders’ død) og det som skulle komme (den nå uunngåelige turen ut i jungelen sammen med sin gamle professor) og lytte. Det skulle åtte celloer og en menneskestemme til for å stilne tankene hennes.»

bokvrimmelB

4 thoughts on “Musikk i litteratur: Villa-Lobos/Patchett

  1. Tine sier:

    Glad jeg har denne boken i hyllen:) Fikk høre 1.5 min av musikken før familien satt foten ned. Det hørtes ut som moderne samtidsmusikk, kanskje komponisten var forut for sin tid? Takk for fin smakebit!

    • Frøken B sier:

      Hehe, ja, musikken til Villa-Lobos har kanskje noe litt moderne over seg. Ihvertfall inneldningsvis. Litt Arne Nordheimsk stemning. Nå er jo musikkstykket ganske langt, så det eldre, klassiske uttrykket blir tydeligere lenger ut i stykket. Så flott at du har boka. Kos deg med den. Jeg liker den kjempegodt! 🙂

  2. Anita Ness sier:

    Ja, Arne Nordheimsk ja. Hørte ca fem min, og det nok haha. Men boka var veldig fin.:)

    • Frøken B sier:

      Eksperimentell samtidsmusikk er ikke blant favorittene skjønner jeg. Hehe. 😉 Ja, kjempeallright bok. Koser meg med den! 🙂

Legg igjen en kommentar

