Mannen som leste seg nærmere sin kvinne

 MarionZimmerBradley901977750px-Gerd_Brantenberg
Fra venstre: Marion Zimmer Bradley, Clarissa Pinkola Estés og Gerd Brantenberg.

Jeg kom over et spennende innlegg og utfordring på bloggen Artemisias Verden. Det handler om å finne kvinnelige forfattere som skriver kvinner på en slik måte at menn kan lære noe av det. Opphavet til denne bloggutfordringen finnes delvis hos Forfatterfruen Karen (som for kort tid siden la ut en liste på sin blogg om hvilke bøker skrevet av og om kvinner alle menn burde lese) og delvis hos Elikken (som ble inspirert av listen til å utfordre norske bloggere til å lage vår egen liste).

Forfatterfruen Karen skriver:
«Det er jo en kjent sak at kvinner leser kvinner OG menn, mens menn leser mest menn. Hva har det å si for forståelsen av hverandres kjønn, og innsikten i andre mennesker? For empati og sympati? Min tese er at kvinner forstår menn bedre enn menn forstår kvinner. Sånn generelt. Så til dere gutta der ute som stønner over uforståelige kjærester, søstre, mødre og venninner; værsågod – ta litteraturen til hjelp!»

Og:
«Planen er som følger: Vi foreslår tre bøker hver, som på en eller annen måte kan bidra til å skape mer forståelse for kvinners liv, leven og utfordringer, eller rett og slett er så bra at de må leses av ALLE, ikke bare den ene halvdelen av befolkningen.»

Her er mine forslag til denne listen:

96cff0c2e923f57b3cf1c343de87295aed886f70e491b4069664fccd

Avalon av Marion Zimmer Bradley
Historien om Kong Arthur og ridderne av det runde bord, sett med kvinneøyne. Hovedpersonene er Arthurs mor, Igraine, hans tanter, Morgause og Viviane (The Lady of the Lake), samt hans kone, Guinevere, og sist, men absolutt ikke minst, hans søster Morgaine (også kjent som Morgana eller Morgan le Fey).

5af0b359f718583def6f6c59bf6c87c724f40f0b013dd52ae648356b

Kvinner som løper med ulver av Clarissa Pinkola Estés
En bok om myter, feminine arketyper og psykologi. Her får vi innsikt i både kvinners og menns psyke gjennom feminine psykologiske arketyper som skjuler seg i kjente eventyr og myter. Dette er den feminine utgaven av klassikeren «Helten med tusen ansikter» av Joseph Campbell (som tar for seg maskuline myter og arketyper, og helterollen i kjente myter).

c294a928e48e282546d2806a3c8f5b313907a6afe135ab4df92e40b7

Egalias døtre av Gerd Brantenberg
Dette er en norsk klassiker om en verden der kjønnsrollene og måten kjønn kommer til uttrykk på er snudd fullstendig på hodet i forhold til det vi kjenner. Kvinnene er som menn, oppfører seg som menn, snakker som menn, tenker om menn og handler som menn, mens mennene i historien er som kvinner. Det er mye humor her, men også en stor dose alvor. En meget bevisstgjørende bok om både positive og negative, naturlige og konstruerte, kjønnsforskjeller.

For flere forslag til bøker av kvinner som anbefales for menn kan du klikke deg inn på bloggene til Artemisias Verden, Forfatterfruen Karen og Elikken, som jeg har linket til øverst i dette innlegget. Melusine har også laget et innlegg om dette temaet.

Har du gode tips selv? Legg de gjerne inn som kommentar til dette innlegget, eller lag ditt eget blogginnlegg. Alle som er med er med i trekningen av bøker hos Forfatterfruen Karen.

bokvrimmelB

13 thoughts on “Mannen som leste seg nærmere sin kvinne

  1. Anita Ness sier:

    Flott liste Bokvrimmel. Mists of Avalone er en av mine favoritter. Supert at du trakk frem den.:) Det var faktisk en mann som anbefalte meg disse bøkene i sin tid..:)

    • Mhm, liker den veldig godt selv også! 🙂 Så spennende at det var en mann som anbefalte deg denne. Jeg kjenner også en god del menn som har lest disse bøkene. Kanskje fordi de er bygget over lesten til en såpass kjent historie?

      • Anita Ness sier:

        Ja, det kan hende..selv om den viser en kvinnenes versjon, så er det mange som digger king Arthur..)

      • Frøken B sier:

        Ja, det er nettopp det. Også må vel disse bøkene regnes som en type fantasy, og fantasy er populært både hos kvinner og menn. Ihvertfall forholdsvis yngre menn.

  2. Supert innlegg & veldig bra bøker å få med på lista! 🙂

  3. ellikken sier:

    Så utrolig GØY! Fantastiske tips som jeg suger til meg. Ikke lest noen av disse, men det varer nok ikke lenge… 🙂

  4. Melusine sier:

    En super liste! Den første kjenner jeg ikke til, men jeg digger at du har med Kvinner som løper med ulver og Brantenberg!

    • Frøken B sier:

      Takk skal du ha, Melusine! 🙂 Er laget miniserie i to deler av den første boka jeg nevner også. Den heter «The Mists of Avalon» og har bl.a. Anjelica Houston i en av hovedrollene. Verdt en titt! Så bra at du satte pris på de to andre bøkene jeg nevner! De er så bra på hver sin måte! 😀

      • Melusine sier:

        Serien har jeg lagt til på leselisten, og filmatiseringen likeså. Ja, de to er bra på hver sin måte, dvs. den av Brantenberg har jeg ikke lest. Den eneste jeg har lest av henne er Landssvikersken (anbefales), og Kvinner som løper med ulver kunne jeg godt tenke meg å lese om igjen – og det er ikke fordi jeg har glemt innholdet 🙂

      • Frøken B sier:

        Håper du vil like både boka og filmatiseringen av den like godt som jeg gjør. 🙂 «Landssvikersken» har ikke jeg lest. Den setter jeg på min leseliste! Takk for tipset! Ja, «Kvinner som løper med ulver» er en bok man kan ta frem igjen og igjen. Lese litt her og der i den, eller igjennom hele. Nå fikk jeg lyst til å ta den frem igjen selv. 🙂

Legg igjen en kommentar

