Musikk i litteratur: Sommerro/Rønning

Henning Sommerro «Vårsøg»
(instrumental versjon av Sigmund Groven)

For tiden leser jeg  Anne Kristiansen Rønnings bok «Finn din kreativitet – En oppdagelsesreise med elleve kunstnere og en psykolog». En av kunstnerne som intervjues i boka er organist, arrangør, dirigent, komponist og sanger Henning Sommerro. «Vårsøg» er kanskje hans mest kjente og elskede komposisjon. I boka forteller han hvordan melodien ble unnfanget:

«Vårsøg kom til meg veldig fort. Jeg gikk og vandret i en seterdal ved Eresfjorden i Romsdal, med diktsamlingen til Hans Hyldbakk i lomma, den sommeren jeg fyllte 18. Moren min var budeie der i mange herrens år, og jeg hadde vært med henne hver sommer fra jeg var liten. Elva rant i dalbunnen, sauene beitet i liene, og jeg var romantiker. Vårsøg kom mens jeg satt på en stein og tok inn naturen og elvesuset. Det skjedde på noen minutter. Jeg laget mer av den typen musikk den sommeren. Slik lett melankolsk musikk kommer ofte til meg i rasende fart.»

bokvrimmelB

2 thoughts on “Musikk i litteratur: Sommerro/Rønning

  1. Åslaug sier:

    Så interessant! Når jeg leser bøker der musikkstykker er viktige, lytter jeg gjerne på det jeg har liggende, eller Youtube.Brukte dette mye da jeg las «Til musikken» av Bjørnstad. Syns jeg får mer ut av boka da. Sommero har foressten mye bra!

    • Frøken B sier:

      Hei, Åslaug! Jeg gjør ofte som deg. Lytter til musikk som nevnes i bøker. Tenker at det nok ikke er tilfeldig at akkurat den artisten eller det musikkstykket/den låta nevnes. Føler at musikken som nevnes i bøker ofte gir teksten en helt ny dimensjon. Og meg nye perspektiver på det jeg leser. Veldig spennende. Noterer meg Bjørnstad-boka du nevner. Har ikke lest den selv. Sommerro har mye fin musikk, ja. Flotte steminger i melodiene hans. 🙂

Legg igjen en kommentar

