Leseutfordring: Kaos

ID-10088826

«Opened Old Books» av adamr/Freedigitalphotos.net

Jeg kunne ikke for bare livet huske hvilken blogg som postet denne utfordringen for noen uker tilbake. Googling gjorde meg heller ikke klokere.  Men med litt hjelp fra Mari, damen bak bloggen Flukten fra virkeligheten, så har jeg funnet leseutfordringens opphavsblogg. Nemlig Mirthful’s bookblog.

Uansett. Jeg synes denne leseutfordringen hørtes spennende ut. Det går ut på å komme seg igjennom 35 forskjellige bøker tilknyttet like mange temaer i løpet av et år. Siden vi er godt inne i 2013 nå, lar jeg utfordringen gå fra april 2013 til april 2014.

Etterhvert som jeg løser leseoppgavene i denne utfordringen, kommer jeg til å legge inn link til bokomtalene jeg skriver under passende punkt i dette innlegget. Jeg kommer også til å linke til dette innlegget i bokomtalene mine. Jeg har allerede løst oppgave 9 på lista. 😉

Her er selve utfordringen:

  1. Les en bok som har norsk orginaltittel.
    «Sagnet om Trollveggen – Trolla, bryllupet og soloppgangen» fra Frittgående Fruers Forlag her helt klart en norsk originaltittel.
  2. Les en bok som er skrevet av en forfatter som nå er død.
    «Legenden om Sleepy Hollow» er skrevet av en forfatter som nå er død. Washington Irving døde i 1859.
  3. Les den siste delen av en trilogi eller serie.
  4. Les en bok med to personer på omslaget.
  5. Les en bok som ble utgitt i 2007.
  6. Les en bok som har en tittel som består av tre ord.
    «Naken i hijab» av Gunn Marit Nisja har en tittel bestående av tre ord.
  7. Les den første boken i en serie eller trilogi.
    «Spøkelsene på Frostøy – Bak Dødsfjellet» av Hilde Hagerup er første boka i Frostøy-serien.
  8. Les en bok som handler om vampyrer.
  9. Les en bok som har over 600 sider.
    Har lest en bok på 634 sider. Det er ”Ild” av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren
  10. Les en bok av en forfatter som har en M i for- eller etternavn.
    «Et helt halvt år» er skrevet av en forfatter med M i etternavnet: Jojo Moyes.
  11. Les en bok med et omslag som hovedsakelig er rosa.
  12. Les en bok med et par på omslaget (et romantisk par, til forskjell fra punkt 4).
    Det er en prins og ei ørn på forsiden av «Prins Godhjerta av Huttetuttentei» av Erik Johansen, og den ørna er prinsens kjæreste, Solstråle, i magisk forkledning.
  13. Les en bok med et tre eller trær på omslaget.
    «Vindeltorn» av Tone Almhjell har granskog på omslaget.
  14. Les en bok fra et, for deg, nytt forlag.
    «Kentauren» av Odd Eirik Ness er utgitt på Flux Forlag. Et forlag jeg aldri hadde hørt om før jeg kom over denne boktittelen.
  15. Les en bok som snart kommer på film (i 2013 eller 2014).
    Cassandra Clares «Skyggejegerne: Demonenes by» kom som film august 2013.
  16. Les en bok som har mindre enn 300 sider.
    «Historien om Fru Berg» av Ingvild H. Rishøi er på 119 sider.
  17. Les en bok som ble utgitt i 2013.
    «Undringens makt» av Ann Patchett ble utgitt tidligere i år, i 2013.
  18. Les en bok som handler om feer eller alver.
  19. Les en bok med ett av de fire elementene (vann, jord, ild, luft) på omslaget.
    «Disse øyeblikk» av Herbjørg Wassmo har vann på omslaget.
  20. Les en bok som er skrevet av en forfatter som er under 30 år.
    «Divergent» er skrevet av Veronica Roth som er født i 1988. Hun fyller vel 25 i august i år (2013), så vidt jeg har fått med meg.
  21. Les en bok med ”The” i begynnelsen av tittelen.
  22. Les en bok som handler om demoner eller ånder.
    «Skarlagenssalen» av H. K. Fauskanger handler bl.a. om et medium som kan snakke med ånder og de avdøde, samt en satanprest som går igjen på en gammel herregård. Har vel dekket både ånder og demoner med denne boka. 😉
  23. Les en bok som har sju ord i tittelen.
    Det må bli Per Asle Rustads «Blodig brorskap – På innsiden av Oslos gjenger»
  24. Les en dystopi.
  25. Les en bok med et omslag som hovedsakelig er rødt.
  26. Les en (oversatt) bok der omslaget er det samme som på originalspråket.
    «En gatekatt ved navn Bob» av James Bowen ser ut til å ha samme omslag på både engelsk og norsk. Jeg har ihvertfall sett boka med det norske omslaget og engelsk tittel. Nå kan det jo hende at det likevel ikke er den engelske originalutgaven, men en utgave av boka fra et annet engelskspråklig land selvfølgelig… Hmmm… Men, ja, det står «på originalspråket», og engelsk er engelsk. Satser på at dette er riktig. 😉
  27. Les en bok om tidsreiser (f.eks. Den tidsreisendes hustru).
    Novellesamlingen «Mellom trærne» av Gyrdir Eliasson inneholder mange snodige og skremmende fenomener, også noe som kan tolkes som tidsreise.
  28. Les en bok hvis hovedperson har spesielle kunnskaper/egenskaper/krefter.
    Lisa Aisatos barnebok «Fugl» handler om ei jente som vil bli fugl så sterkt at hun transformeres til en.
  29. Les en debutroman.
    «Bienes død» er Lisa O’Donnels debutroman.
  30. Les en frittstående bok.
    «Hyperpubertet» av Vera Micaelsen er en frittstående roman.
  31. Les en bok uten mennesker på omslaget.
    «Fugletribunalet» av Agnes Ravatn har to fugler på omslaget, ingen mennesker
  32. Les en bok med et omslag som hovedsakelig er hvitt.
    «Magnhild: En roman om sex, fyll og offentlig forvaltning» av Guri Idsø Viken og Inger Johanne Sæterbakk har et omslag som hovedsaklig er hvitt.
  33. Les en bok som ble utgitt i 2012.
    Novellesamlingen «Kjærlighet, løgner og ølglass» av Liv Hege Refsdal kom i 2012.
  34. Les en bok hvis originalspråk hverken er norsk eller engelsk.
    Det originale eventyret om Snøhvit er tysk, så jeg legger inn «Snøhvit» av Stella Gurney her.
  35. Les en bok om engler.
    «Ønskemesterens datter: Mørk engel» av Laini Taylor handler bl.a. om engler.

Sleng deg med da vel! 😀

bokvrimmelB

7 thoughts on “Leseutfordring: Kaos

  1. Denne utfordringen virker så morsom. Jeg tror opphavet til den norske utfordringen er bokbloggeren Ragnhild.

    • Åååå, jeg liker ikke at det blir sintefjes når jeg poster kommentarer, for jeg er veldig blid altså 😀 😉

    • Frøken B sier:

      Jaaaaa, der har vi bloggen jeg oppdaget utfordringen på! Tusen takk skal du ha! 😀

      Hihi, du har fått det sinte lille monsterfjeset du, ja! Det er noe med at motsetninger fremhever hverandre vet du. Sint lite fjes fremhever bare hvor hyggelig og blid du er! 😀

  2. Mariann sier:

    Oj, det var litt av en utfordring. Litt for tøff for meg tror jeg som plukker bøker etter hjertet. Jeg har faktisk ikke lest en eneste bok forrige måned, så jeg har nesten panikk. Hva skjer? Skriver mye og så strikker jeg og er sliten når jeg legger meg, men det blir vel igjen. 3 bøker pr måned er egentlig et must

    • Frøken B sier:

      Hei, Mariann! Ja, lystprinsippet er viktig når man leser. Jeg er også opptatt av at bøkene jeg leser er bøker som appellerer til meg. Jeg har parallellt gått igjennom punktene i denne leseutfordringen og mine bøker på vent, for å se hvorvidt de bøkene jeg allerede har i hus og gleder meg til å lese kan passe inn her. Og det viser det seg at ganske mange gjør. Så da kjører jeg utfordring. 😉 Jeg har også perioder hvor jeg nesten ikke leser. Tror vi trenger det av og til, jeg. Ta en liten pause. Plutselig så er leseiveren der igjen og vi leser massevis av bøker. Slikt går i bølger. Jeg leser ikke kjempemye for tiden jeg heller. Men det tar seg opp om litt. 🙂

  3. mirthful74 sier:

    Artig at fler er med! Jeg likte denne utfordringen rett og slett fordi den ikke nødvendigvis behøver å diktere lesingen så mye, siden så mange av punktene kan passe på mange bøker. F.eks. har jeg akkurat lest ferdig Bad Science og den er hovedsakelig rød, frittstående og har ikke mennesker på omslaget, for å nevne tre punkter.

    Nå skal jeg legge deg til i rss-feeden min så jeg kan følge med framover 🙂

    • Frøken B sier:

      Hei! Ja, det var akkurat det jeg likte med denne utfordringen også, i tillegg til at den hadde en del punkter som går direkte på fantasy – som jeg leser en del av. Utfordringen passet rett inn i bokhylla mi. 🙂

      Så koselig at du har lagt meg til i feeden din! Takk skal du ha! 🙂

Legg igjen en kommentar

