Ild

Layout 1Bok nummer to i den svenske fantasytrilogien om heksene i Engelsfors innfrir, selv om forholdet mellom mundant tenåringsliv og magi oppleves som litt ute av balanse.

Boken er en del av leseprosjektet «Leseutfordring: Kaos».

Sara B. Elfgren og Mats Strandberg gjorde stor suksess med debuten på sitt forfattersamarbeid da Engelsforstrilogiens første bok, ”Sirkelen”, kom ut i 2011 (på norsk i 2012). Elfgren (1980 -) har bakgrunn som filmmanusforfatter og elsker sjangrene fantasy, skrekk og sci-fi. ”Sirkelen” var hennes aller første roman. Strandberg (1976-) er journalist og har tidligere gitt ut tre andre bøker. Begge forfatterne er svenske.

Det finnes dessverre ingen anmeldelse av den første boka i Engelsforstrilogien på bloggen min. Grunnen er at jeg opprettet bloggen en god stund etter at jeg leste boka. Jeg kan avsløre at jeg koste meg da jeg leste den og at jeg har gledet meg stort til bok nummer to.

En sommerferie har gått siden den første boken sluttet. Det er rett før skolestart og en merkelig hetebølge henger over det lille tettstedet Engelsfors.

Jentene som utgjør sirkelen av utvalgte hekser sliter med sitt; Dysfunskjonelle familier, ekser med ”bad boy”-tendenser, nåværende kjærester som ikke når opp til forventningene, mobbing og knuter på tråden i vennskap. Ting mange tenåringer kan kjenne seg igjen i. Men de har magiske utfordringer i tillegg.

Anna-Karin misbrukte sine magiske krefter i den første boka og må stå til ansvar for sine handlinger i ”Ild”. Rådet, instansen som håndhever de magiske lovene, innkaller jentene og deres mentor Adriana Lopez, til avhør som leder opp til en alvorlig rettssak mot Anna-Karin.

Samtidig gjør folkebevegelsen ”Positive Engelsfors”, ledet av foreldrene til Elias fra bok en, stor suksess. De prediker på sektinspirert vis om positiv tenkning og ser ut til å hjernevaske innbyggerne på det lille tettstedet. Stadig flere beviser peker også i retningen av at ”Positive Engelsfors” har en mektig naturlig heks på laget, muligens en heks velsignet av demonene som ønsker verdens undergang.

Klarer jentene i fellesskap å redde Anna-Karin fra Rådets dom og straff, finne demonenes utvalgte og redde verden?

”Ild” er absolutt på høyde med ”Sirkelen”. Stemningen er opprettholdt. Forfatterne har klart å overraske med hvilken vending historien tar. De er ganske gode på slike grep.

Jeg satte stor pris på, og moret meg godt over, kritikken av de delene av alternativmiljøet som bl.a. lener seg på boktitler som ”The Secret”. Jeg sikter selvfølgelig til bokas ”Positive Engelsfors”-bevegelse. Utrolig morsomt å lese om.

Elfgren og Strandberg skal også roses for personskildringene sine, og evnen de har til å skape troverdige miljøer og steder. Gjennom Engelsfors har de virkelig fanget essensen av det litt trøtte og lite rause nordiske tettstedet. Plassen der sladrekjerringene fremdeles sniktitter på naboen bak kjøkkengardinet og blander seg opp i når du henger ut vasken din, og der man kan risikere å bli fryst ut av flertallet om man ikke følger normene til punkt og prikke både hva gjelder meninger, utseende og handlinger.

Skal jeg sette fingeren på noe, så blir det dette: ”Ild” er lengre enn ”Sirkelen”. Jeg er usikker på om historien trenger de ekstra sidene. Jeg opplever at det blir veldig mye hverdagsliv. At balansen mellom magisk og mundant ikke er helt ivaretatt. Jeg skjønner, og setter pris på, at forfatterne sikkert ønsker å understreke det vanlige/normale i en historie med hekser, demoner og magi. Det er viktig å gjøre denne typen bøker logiske og troverdige, men jeg lurer på om det kanskje har blitt litt i overkant mye av nettopp dette i bok to. Jeg følte at jeg leste og leste uten helt å komme frem til spenningstoppen. Når den først inntraff, så var den kort og intens. Romanen er bygget opp som et langt, seigt hverdagsmaraton med en kjapp magisk sprint på slutten.

Det sagt, så skal det sies at slutten er god. Den bygger opp spenningen rundt hva som vil skje i trilogiens siste del, ”Nøkkelen”, som kommer ut våren 2014 (tror jeg).

Alt i alt en god leseopplevelse. Jeg koste meg selv om det ble litt mye hverdag til tider. Forventningene er store til trilogiens avsluttende del. Jeg gleder meg!

(Tusen takk til forlaget for anmeldereksemplaret!)

Forlag: Gyldendal
ISBN: 978-82-05-41774-8

bokvrimmelB

One thought on “Ild

  1. […] blogger om boka: Bokvrimmel, Ikke bare ei bok, Flukten fra virkeligheten, Middelaldrende bokblogger, Siljes skriblerier, […]

Legg igjen en kommentar

