Boken på vent (8): Samarkand av Amin Maalouf

Under overskriften “Boken på vent” (som opprinnelig er en spalte i bloggen Beathesbokhylle) presenterer jeg bøker jeg eier, som har blitt liggende en stund (kort eller lenge). Bøker som står på ventelisten. Fremtidens lesereiser, rett og slett.

16712de5639b88ba2405b30294be5979e3c3c40dc2decbfb68fdb061Det er en stund siden jeg har presentert en bok i denne spalten. Helt klart på tide med en ny «boken på vent».

Romanen jeg har hentet frem fra min bokhylle denne gangen har stått der i noen år nå. Et sted mellom syv og ti, tror jeg. Ganske lenge. Jeg fikk den i bursdagsgave et år av min bestevenninne. Grunnen til at den har stått urørt i bokhylla så lang tid er at jeg ikke har opplevd å ha den beste kjemien med Maaloufs bøker. Det er noe med språket hans som er litt vel omstendelig og, skal jeg kalle det, bibelsk på et vis. Det tiltalte meg ihvertfall ikke for omtrent ti år siden.

Nå er det jo slik at vi som lesere, og mennesker, forandrer oss. Ting vi ikke likte tidligere kan plutselig tiltale oss i mye større grad. Vi vokser, utvikler oss, modner. Jeg kjenner jeg begynner å få lyst til og gi Maalouf en ny sjanse. Første skritt er å hente frem en av hans bøker igjen, til denne spalten.

For de som ikke kjenner så godt til Amin Maalouf kan jeg fortelle at han ble født i 1949 i Libanon. Han flyttet til Frankrike på midten av 70-tallet og har bodd der siden den gang. Maalouf skriver både romaner, essays og sakprosa. Flere av hans utgivelser har resultert i litteraturpriser og han har høstet internasjonal annerkjennelse for sitt forfatterskap. Alle Maaloufs romaner er oversatt til norsk. «Samarkand» er en av dem.

Forlaget Pax presenterer boka slik:
«På bunnen av Atlanterhavet ligger en bok. Det er historien om den jeg vil fortelle.

Dette er historien om den persiske dikteren Omar Khayyam og hans berømte «Samarkandmanuskript», som ble til på 1100-tallet, forsvant på 1200-tallet, dukket opp århundrer senere, og gikk ned i dypet med Titanics forlis – skipet med verdens mest dyrebare skatt.

Omar Khayyam er den arabiske middelalderens store dikter, vitenskapsmann og filosof. Han er vinens og kjærlighetens poet, tilhenger av tankens frihet, og forsoningens og toleransens filosof – symbolet på alt som undergraver tidens religiøse fanatisme og muslimske imperiebygging. Men slik er likevel Omar Khayyams posisjon, at alle sultaners og vizirers hoff er åpne for ham. Og selv stifteren av Assassinersekten, som sprer mord og terror rundt seg, vil ha ham i tale og som venn.»

Boken høres jo unektelig meget interessant og spennende ut, både som roman og som en flik historie mange av oss ikke kjenner til. Boka er herved oppgradert fra bokhyllefyll til leselistelitteratur!

Noen som har lest noe av Maalouf? Hva synes dere om hans bøker?

bokvrimmelB

Legg igjen en kommentar

